• Deedeeramone

Vill rädda en relation som är påväg att ta slut

Kan börja med att säga att jag har aldrig mått så här dåligt i hela mitt liv. Är helt förstörd, äter och sover dåligt, gått ner 7kg på 2v nu.

Allt började för 2v sedan när min sambo droppade bomben om hur hon vill att vi ska gå vidare, att hon har fått känslan att hon är lyckligare själv.

Vi har haft diskussionen förr om att vi som par inte haft det så bra sedan vi fick barn, 2 barn, 3 och 6 år, vi har tappat bort varandra påvägen lite grann och inte hjälpts åt med samma saker.

Jag har ett jobb där jag ligger borta 7 dagar för att sedan vara hemma 7. Hon har dragit ett tungt lass när jag jobbat, något som jag varit väldigt noga med att berömma henne för.

Vi har som sagt pratat ibland att vi måste börja hjälpas åt mer hemma, jag har varit ganska dålig på att hjälpa till, dels för att jag också mått dåligt stundtals av vår relation. Jag har tex inte kännt mig riktigt älskad, vet att hon älskar mig, men spontanpussar och kärleksord är sånt jag saknat och även sagt till henne. Sexet under dessa barnår har varit nästintill obefintlig, något som tagit hårt på mig då det betyder mycket för mig.

Hon säger att hon kännt sig ensam många gånger när jag varit hemma, att hon har fått kämpa för att försöka få det bra. Vi har pratat om problemen ibland och hon har alltid sagt att hon är rädd att hon kommer till en punkt där hon inte orkar mer.

Denna punkt är nu nådd. Jag vet inte om jag tagit det riktigt på allvar vad hon har sagt för jag har alltid vetat om att det alltid kommer vara vi två, tänkt att "det löser sig nog, småbarnsåren är jobbiga".

Jag har fått en snyting utan dess like av detta, när jag kommer till insikt vad jag verkligen håller på att förlora, vi har två underbara barn, ett fint hus och allt är egentligen bara så bra.

Jag har av denna smäll blivit en ny person, jag är villig att göra vad som helst för att få saker bra igen, under dessa två veckor jag verit hemma nu så har jag gjort allt för att visa vad jag vill, sånt som hon har irriterat sig på, jag har städat, dammsugit, tagit tvätt, disk, gått upp med barnen varje morgon (något jag varit extremt dålig på).

Färdigställt massa i huset som jag vet hon tyckt varit jobbig att det inte blir gjort.

Hon märker på mej att jag förändrats och vill detta,

Men hon tycker att min kamp kommit försent.

Hon är rädd för att det har gått för långt för henne för att det ska bli bra igen.

Hon mår extremt dåligt över detta också, enda svaren jag får är att "jag vet inte vad jag vill", hon mår jättedåligt över att hon känner som hon gör och vill inte ha denna känslan.

Jag har öppnat upp mej om vad jag är redo att kämpa för att detta ska bli bra, om hon vill ge det en ärlig chans att försöka, där båda är med på notorna, inte bara en som det varit senaste tiden enligt henne.

Men hon vet inte om hon vill, säger bara att det gått för långt.

Hon säger fortfarande att hon älskar mig och det finns ingen annan, men att hon just funderar på att om hon är lyckligare själv, att hon inte mått bra av detta.

Jag vill ge henne tid, därför pallrade jag mej till jobbet för att försöka ge henne det, även fast jag mår piss här och bara vill hem till mina barn.

Jag har föreslagit en nystart, där vi båda jobbar på sakerna som vi missat under åren, prata med varandra, lyssna på varandra, respektera varandra, hjälpas åt, visa kärlek. Sånt som inte fungerat.

Men hon vet som sagt att hon inte vet om hon vill.

Någon som har råd? Vad bör jag göra? Är det kört?

• Svar på tråden Vill rädda en relation som är påväg att ta slut
  • Deedeeramone
    glutten skrev 2017-03-22 23:18:41 följande:

Mkt förenklat: Har man sprungit en mara har man ingen ork kvar att åka Vasaloppet direkt efteråt, hur gärna man än skulle vilja.

Men om man nu vill åka vasaloppet så bör man ju ge det lite tid tills man orkar
  • Gustav L
    Deedeeramone skrev 2017-03-22 23:10:21 följande:

Men det jag inte riktigt förstår är bara,

Hon mår dåligt för att hon inte vill känna så här, hon vill ha känslan av att det ska vara hon och jag.

Hon har sagt att hon älskar mig, att det inte finns nån annan för henne.

Hon har sagt att hon har sett mej förändras på dessa två veckor,

Varför vill man inte ge det en ärlig chans då? En ärlig chans är för mej när båda försöker och vill samma sak. Det blir ingen ärlig chans om bara en försöker.

Jag tror hon har hållt mycket saker inom sig själv, saker som jag kanske inte riktigt förstått att det har varit så allvarligt, detta med att hon har blivit olycklig är det först nu jag fått höra.

Det finns tyvärr gott om människor som är självdestruktiva. De ser inte sitt eget bästa utan inbillar sig saker, fattar beslut baserat på det och sedan blir det inte som de tänkt sig.
  • Anonym (ta paus.)
    Hon mår dåligt för att hon inte vill känna så här, hon vill ha känslan av att det ska vara hon och jag.
    Varför vill man inte ge det en ärlig chans då? En ärlig chans är för mej när båda försöker och vill samma sak. Det blir ingen ärlig chans om bara en försöker.
    Jag tror hon har hållt mycket saker inom sig själv, saker som jag kanske inte riktigt förstått att det har varit så allvarligt, detta med att hon har blivit olycklig är det först nu jag fått höra.
    Två veckor? Du får nog visa en förändring längre än så. Hon vill inte stanna i relationen och riskera att du faller tillbaka till ditt nonchalanta jag. För det är så det brukar bli. Om ni separerar så får du fortsätta visa framfötterna. Dvs umgås med barnen när det är ditt umgänge. Ställa upp när det behövs utöver det. Vara omtänksam. Dock inte så att du blir en mjäkig stalker som hela tiden frågar om det är nåt du ska göra eller liknande. En balansgång det där.
  • Anonym (David)
    Deedeeramone skrev 2017-03-23 09:53:37 följande:

Men om man nu vill åka vasaloppet så bör man ju ge det lite tid tills man orkar

Man kanske inte orkar ge det tid, slösa ännu mer tid på att invänta ork att försöka.

Du säger att hon inte sagt att hon är olycklig men om man verkligen älskar någon och bryr sig om någon så märker man om något är fel. Det kan ju vem som helst räkna ut att det måste varit JÄVLIGT tungt att dra det tunga lasset även när du är hemma och skiter i att hjälpa till. Klart hon tappar känslorna för dig då, du har ju skitit i henne i flera år och samtidigt på det haft mage att klaga på för lite kärlek...

Förstår mig inte på män som er, skulle aldrig behandla min fru sådär. Hon är min partner och klippa.
  • ROFL

Alla veckor hon fått vara ensam och allt prat om mer hjälp i hemmet har som du säger själv- aldrig fungerat.

Jag tror den enda chansen för er på riktigt är ett uppbrott. Där ni kör varannan vecka. Du får visa framfötterna - för du har inget val. Hon får en vecka att andas på emellanåt. Det är det enda för att verkligen finna varann igen på rätt förutsättningar.
  • Anonym (David)
    Anonym (ta paus.) skrev 2017-03-23 10:02:05 följande:

Två veckor? Du får nog visa en förändring längre än så. Hon vill inte stanna i relationen och riskera att du faller tillbaka till ditt nonchalanta jag. För det är så det brukar bli. Om ni separerar så får du fortsätta visa framfötterna. Dvs umgås med barnen när det är ditt umgänge. Ställa upp när det behövs utöver det. Vara omtänksam. Dock inte så att du blir en mjäkig stalker som hela tiden frågar om det är nåt du ska göra eller liknande. En balansgång det där.

Håller med. Den enda chansen han har är att de separerar men att han fortfarande visar sitt nya jag och sitt intresse. Charma henne på nytt helt enkelt och inte ta något för givet.
  • Anonym (ta paus.)

Det är ju så också att du ansträngt dig i 2 veckor för att visa att du förändrats. Men den där förändringen skall vara naturlig. Du skall inte ens behöva tänka att lägga i tvätten, diska kastrullerna efter middagen eller skriva listor på det som saknas och behöver handlas. Du skall naturligt kunna se att dammsugaren behöver plockas fram eller att legobitarna skall plockas bort från vardagsrumsgolvet på kvällen. Eller se till att ungarna får kvällsbadet osv osv osv. Om du behöver anstränga dig för att göra de här småsakerna  så kommer det inte hålla. Det är en livsstilsförändring! Det handlar lite om att ändra delar av din personlighet. Orkar du det?

• Anonym (juh)
    Anonym (ta paus.) skrev 2017-03-23 10:02:05 följande:
    Anonym (David) skrev 2017-03-23 10:05:28 följande:
    Man kanske inte orkar ge det tid, slösa ännu mer tid på att invänta ork att försöka.

Du säger att hon inte sagt att hon är olycklig men om man verkligen älskar någon och bryr sig om någon så märker man om något är fel. Det kan ju vem som helst räkna ut att det måste varit JÄVLIGT tungt att dra det tunga lasset även när du är hemma och skiter i att hjälpa till. Klart hon tappar känslorna för dig då, du har ju skitit i henne i flera år och samtidigt på det haft mage att klaga på för lite kärlek...

Förstår mig inte på män som er, skulle aldrig behandla min fru sådär. Hon är min partner och klippa.
    Verkligen.  Har själv skrivit förslag till TS om vad han skulle kunna göra, men det svarar han inte på. Antingen är han för dum för att förstå, eller så skiter han i det. Eller så vill han verkligen inte ändra på sig, när det kommer till kritan. 

• Deedeeramone
    Anonym (juh) skrev 2017-03-23 11:04:48 följande:

Verkligen.  Har själv skrivit förslag till TS om vad han skulle kunna göra, men det svarar han inte på. Antingen är han för dum för att förstå, eller så skiter han i det. Eller så vill han verkligen inte ändra på sig, när det kommer till kritan. 

Jag jobbar samtidigt som jag är här, hinner inte riktigt svara på allt.

Iaf, har föreslagit terapeut, men hon tycker det räcker att prata med sina kompisar. Och att hon behöver tid för sig själv.

Jag har redan dragit igång att börja söka jobb hemma, få ett "vanligt" liv, något som jag velat haft genom alla år, men har nog ljugit för mig själv att det är bra.

En annan aspekt som påverkat oss mkt är att jag sen i november jobbat bara nätter, vilket lett till att jag inte blir folk för ens 5 dagar när jag kmr hem, då är det snart dags att åka o jobba igen. När hon berättade detta för 2v sedan var det första jag gjorde att ringa till chefen om att bli flyttad till dagskift, för att det ska bli lättare för mig att komma hem.

Ang som nån skrev nyss, under dessa 2v jag gjort allt har jag kommit in i rutinen och det känns inte jobbigt, jag gör det per automatik och tycker det känns rätt skönt faktist, samtidigt som jag blir glad att jag lättar på sambons bördor.

Det låter klyschigt, men känner mej verkligen som en helt ny människa med nya värderingar.

Det är hemskt sorgligt att det ska behöva gå så hör långt, men denna smäll var vad jag behövde, och skulle det finnas chans till att hon stannar, så kommer denna smäll vara väldigt bra för vår relation även fast det inte är en bra väg att gå.
  • Anonym (ta paus.)

Ge henne den tid hon behöver. Kanske hon behöver distans - åka bort i 14 dgr utan barn kanske? Hon behöver tänka, sakna dig, fundera vad hon vill ha ut av framtiden. Samtidigt får du visa att du är att lita på. När hon är borta tar du hand om ungarna och all markservice inkl ditt jobb. Eller så tar även du semester och gör nåt kul. Bara du och barnen. Ibland behöver relationen en rejäl nystart och detta kan ju vara en idé.

Svar på tråden Vill rädda en relation som är påväg att ta slut