• Fegraeus

    Hjälp! Är det fostervatten eller inte?

    Hejsan.

    Är gravid i vecka 38+4 och har i ungefär en vecka trott att jag kanske sipprar lite fostervatten då jag (ursäkta informationen) upplevt att mina trosor/trosskydd är fuktiga. Ikväll tyckte jag att det "sipprade" till men trosskyddet var inte blött utan fuktigt. La därför en liten tuss papper och efter ca 40 min va det liten flytning men ändå lite blött som hade gått igenom, typ en fläck på undersidan av pappret, lika stor som en en-krona ungefär?

  • Svar på tråden Hjälp! Är det fostervatten eller inte?
  • EpicNurse

    Du bör kontakta förlossningen så dom kan undersöka dig. Man ska absolut inte gå så länge med vattenavgång om det nu är det!

  • Fegraeus

    Borde skrivit i tråden att jag har pratat med förlossningen ca 3 ggr på 2 veckor angående förvärkar samt att jag trott det är fostervatten, men den har bara gett mig svaret att man kan ha rikliga och vattniga flytningar på slutet och att det är normalt. Trots att jag tagit upp detta varje gång. Deras svar är i princip "ring om värkarna är regelbundna, om du får en större vattenavgång eller om du blöder" ... blir trött på att aldrig få några svar av dem. Känner mig bara jobbig som "stör" dem..

  • Ulrika34

    Om det sipprar vatten märks det tydligt om barnet ändrar läge, då blir det som ett litet vakuum och då bör det sipra mer, sen är det absolut ingen fara och det bildas nytt fostervatten konstant. Jag har under 2 av mina 4 gradiviteter fått vattenavgång hemma men då sipprade det rejält, blötte ner 6 bebisblöjor men ring alltid förlossningen om du känner oro, dom kan oftast lugna en

  • EpicNurse
    Ulrika34 skrev 2017-03-22 20:10:23 följande:

    Om det sipprar vatten märks det tydligt om barnet ändrar läge, då blir det som ett litet vakuum och då bör det sipra mer, sen är det absolut ingen fara och det bildas nytt fostervatten konstant. Jag har under 2 av mina 4 gradiviteter fått vattenavgång hemma men då sipprade det rejält, blötte ner 6 bebisblöjor men ring alltid förlossningen om du känner oro, dom kan oftast lugna en


    Anledningen till varför man inte ska gå mer än 3 dygn med vattenavgång är ju inte främst att vattnet skulle ta slut, utan för att infektionsrisken är stor.
  • Fegraeus

    Ja alltså jag tycker ju det är konstigt att dom inte tagit det mer seriöst när jag ringt in. Men det kanske bara är väldigt rikliga flytningar då? Konstiga är att pappret blev ju lite blött igenom, flytningar brukar väl lägga sig mer uppepå pappret/skyddet? Kanske dock är annorlunda med det dom kallar "tunna flytningar i slutet".

  • EpicNurse
    Fegraeus skrev 2017-03-22 20:27:19 följande:

    Ja alltså jag tycker ju det är konstigt att dom inte tagit det mer seriöst när jag ringt in. Men det kanske bara är väldigt rikliga flytningar då? Konstiga är att pappret blev ju lite blött igenom, flytningar brukar väl lägga sig mer uppepå pappret/skyddet? Kanske dock är annorlunda med det dom kallar "tunna flytningar i slutet".


    Nej det kan absolut vara flytning. Som vid ägglossning, efter äggviteflytningen, så blir det ju vattnig flytning och den är nästan lika tunn som vatten. Förlossningen brukar säga att om man tar på sig en binda och den blir blöt/tung så är det vatten. Men vattnet kan ju läcka mindre än så om det blivit ett litet hål länge upp på hinnsäcken. Då rinner det inte.

    Det ska finnas någon binda med fostervattensindikator. Vet inte om dom finns på vanliga apotek eller var man kan hitta dom.
  • CarroAN

    Precis innan min förlossning startade fick jag flytningar som blötte igenom papper och hela insida lår var helt genomdränkt. Jag fick komma in till förlossningen men de konstaterade att det inte var fostervatten. När värkarna satte igång samma natt var jag övertygad att de kollat fel tills det small till med riktigt fostervatten haha

  • syntharen
    Meriall skrev 2017-03-22 21:07:56 följande:

    Lukta på trosskyddet. Luktar det hav/sperma så är det fostervatten, annars inte :)


    Det kan även likta sött, det gjorde det på mig när jag läckte fostervatten.
Svar på tråden Hjälp! Är det fostervatten eller inte?