Inlägg från: Anonym (Morsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Morsan)

Hjälp! Är det fostervatten eller inte?

Ok så de tar inte din oro på allvar. Ring då och säg att du tycker bebisen rör väldigt lite på sig helt plötsligt. Då får du iaf komma på en kontroll. Fult ja men ibland får man spela fult med!

• Anonym (Morsan)
    Anonym (Bol) skrev 2017-03-23 12:15:42 följande:

Fan vad sur jag blir på sånt här! Ts har ju fått råd via telefon där de säger att det inte är fostervatten. Varför inte lite på det då?

Ska hon ljuga om minskade fosterrörelser bara för att få en kontroll? Varför inte bara lite på de svar hon fått? Varför belasta en redan överbelastad förlossningsvård med ett ickeproblem som tar upp tid för personalen så kanske en kvinna med ett riktigt problem får vänta? 

Likadant som på akuten.. hälften av de som söker hade inte behövt vara där.

Du vet väl att all oro gravida kvinnor har inte behöver sluta med en kontroll?

Jag hade liknande problem. Ringde men ingen koll. Känslan sa att något var inte helt ok. Till slut sa jag att bebisen rörde sig mindre än vanligt. Då fick jag komma in. De gjorde ctg som var fint men kollade även med ultraljud och då såg de att det fanns alldeles på tok för lite fostervatten så blev inlagd och igångsatt direkt! Jag ber som hemskt mycket om ursäkt för att jag upptog deras tid och att mitt ickeproblem höll på att kosta mitt barn livet!!!
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (Bol) skrev 2017-03-23 13:37:14 följande:

Du låter dina egna erfarenheter spegla dina råd vilket inte ger ts någon hjälp.Hört talas om anekdotisk bevisföring?

Hon har redan fått råd via telefon ett par gånger där hon fått svara på frågor för att bm ska kunna ge henne hjälp på rätt sätt.

Dina erfarenheter speglar inte ts situation. Att du hade ont om fostervatten kvar behöver inte betyda att ts har det. De småskvättarna som ts beskriver tyder inte på fostervattensläckage.

Jag vet inte hur det var i ditt fall, vilken grav-vecka du var i, vilka riskfaktorer du hade osv men jag är helt övertygad om att man inte kan utgå från egna upplevelser när man ska ge ett råd som ska vara baserat på den grund som vården ska vila på. Alltså forskning.

På vilket sätt är att påstå att det inte är fostervatten ett bra råd då? Var i ungefär samma vecka när jag ringde och de kunde via telefon avgöra att det inte var det men via kontroll så var det... Oups.... Fostervattnet! Risker för barnet ökar med för lite och risken för infektion ökar dessutom. Jag säger hellre en kontroll på förlossningen med en liten överdrift än att inte kolla och så blir det massa galet. Det kan jag leva med!
Svar på tråden Hjälp! Är det fostervatten eller inte?