• Anonym (Fy satan)

    Trivs inte alls på min praktikplats

    Jag går på gymnasiet och två dagar i veckan är jag ute på praktik i en klädaffär. Jag trivs inte alls. Första dagen var det helt okej, men nu när jag har lärt känna min handledare så vill jag bara därifrån.

    Om jag gör fel så blir hon sur och svarar på ett surt sätt, istället för att vara vänlig och försöka visa mig hur man gör.

    Som igår, då gav hon mig en uppgift att sortera lite i hyllorna och ställa upp ett par produkter. När hon sen kom och kollade så sa hon att jag hade gjort fel. "Nu hänger jag inte med, vad har du gjort nu" osv sa hon, med en otrevlig ton. Det var hon som berättade för mig, gav mig instruktioner om hur jag skulle göra så jag följde bara det. Men sen när hon kom och kollade så hade jag gjort fel, tydligen. Jag sa då att jag bara gjorde som hon sa, varav jag fick till svar "Jag kan försäkra dig om att jag inte sa åt dig att göra sådär". Men jag vet vad jag hörde.

    Första dagen så kom en kund fram till mig och frågade vart man kunde hitta en viss produkt. Eftersom att det var min första dag som praktikant så kunde jag givetvis inte svaret. Hade knappt en aning om nånting. Dessutom hade butikschefen (hon som anställde mig) sagt till mig att om jag får en fråga av en kund och jag inte kan den så ska jag hänvisa till den "riktiga" personalen. Jag gjorde då det och kunden blev då sur och klagade på att vi är oprofessionella här.

    Väldigt tråkigt att som första dag få höra såna saker och väldigt tråkigt att ha en dålig handledare. Min handledare är inte särskilt trevlig och som sagt så blir hon sur om jag gör fel. Detta har gjort att jag inte trivs på min praktikplats och jag har därför börjat stanna hemma en del. Inte bra, men det är inte mitt fel.

    Igår så snackade jag i alla fall med min skolmentor. Han sa förut att man får byta praktikplats om det inte funkar mellan handledaren och en själv, men nu när jag frågade honom så sa han att det inte finns något jag kan byta till, att det var väldigt svårt att hitta platser och att man får ta det som finns. Vilket betyder att jag måste stå ut med detta, i alla fall tills något annat finns tillgängligt.

    Jag står inte ut där borta. Jag sjukanmäler mig ofta de dagar jag har praktik, för att det är skit för mig att gå dit.

    Behöver tips på vad jag kan göra. Orkar inte längre.

  • Svar på tråden Trivs inte alls på min praktikplats
  • Anonym (Liten)

    Har du pratat med butikschefen? Det kanske finns någon annan som kan handleda dig. 

  • Anonym (Liten)

    Och om skolan inte kan hitta en annan praktikplats kanske du kan göra det själv? Gå runt till alla ställen du kan tänka dig att vara på och fråga, hittar du något ställe så kollar du med skolan att bytet är ok.
    Måste det vara i en butik, tex? Vad är du där för att lära dig?

  • Guden Tor

    Det din handledare gör är inte okej. Har hon inte fått lära sig vett och etikett, pedagogik? De måste väl ändå se över noga vem de väljer som handledare.

    Fortsätter din handledare såhär så bör hon få sparken. Har du talat med butikschefen? Om inte, gör det. Hon måste upplysas och du bör få en annan handledare.

  • Anonym (Fy satan)
    Anonym (Liten) skrev 2017-03-23 11:28:06 följande:

    Har du pratat med butikschefen? Det kanske finns någon annan som kan handleda dig. 


    Jag ska prata med henne nästa gång.
  • Anonym (Maja)

    När en arbetsledare rättar dig är det i normlfallet bättre att bara säga "jaha ursäkta, då missförstod jag " och direkt göra om efter de nya instruktionerna istället för att börja argumentera. Poängen är väl ändå att du ska lär dig arbetsuppgiften?

    Din handledare kan väl inte rå för att kunden klagade? Eller menar du att handledaren klagade på dig pga det? Hur informerade du kunden? Var du tydlig med att du var praktikant på första dagen och gick och hämtade en annan i personalen? Om inte - gör så nästa gång. Men ansvaret logger förstås också på arrbetsplatsen I vissa butiker har praktikanten en skylt på aig där det srår praktikant. Är en br lösning tycker jag.

    Det var några konkreta tips utifrån dina exempel. På ett större plan tycker jag att du ska fokusera på att du är på praktiken för att lära dig saker. Då kanske der är lättare att inte ta åt dig om handledaren är kort om du ser vad själv vinner på praktiken?

  • Anonym (Fy satan)
    Anonym (Liten) skrev 2017-03-23 11:30:34 följande:

    Och om skolan inte kan hitta en annan praktikplats kanske du kan göra det själv? Gå runt till alla ställen du kan tänka dig att vara på och fråga, hittar du något ställe så kollar du med skolan att bytet är ok.

    Måste det vara i en butik, tex? Vad är du där för att lära dig?


    Det är skolan som ska fixa praktikplats, vi får inte göra det själva, i alla fall inte detta år. Nästa år får vi dock göra det själva, tror jag.

    Det måste vara på ett ställe som hör till linjen jag går på gymnasiet. Det måste vara relaterat på något sätt.
  • Anonym (Fy satan)
    Anonym (Maja) skrev 2017-03-23 11:36:17 följande:

    När en arbetsledare rättar dig är det i normlfallet bättre att bara säga "jaha ursäkta, då missförstod jag " och direkt göra om efter de nya instruktionerna istället för att börja argumentera. Poängen är väl ändå att du ska lär dig arbetsuppgiften?

    Din handledare kan väl inte rå för att kunden klagade? Eller menar du att handledaren klagade på dig pga det? Hur informerade du kunden? Var du tydlig med att du var praktikant på första dagen och gick och hämtade en annan i personalen? Om inte - gör så nästa gång. Men ansvaret logger förstås också på arrbetsplatsen I vissa butiker har praktikanten en skylt på aig där det srår praktikant. Är en br lösning tycker jag.

    Det var några konkreta tips utifrån dina exempel. På ett större plan tycker jag att du ska fokusera på att du är på praktiken för att lära dig saker. Då kanske der är lättare att inte ta åt dig om handledaren är kort om du ser vad själv vinner på praktiken?


    Men hur kul är det att lära sig arbetsuppgifterna om jag har en otrevlig handledare? Det kommer ju göra att jag inte går dit till slut.

    Handledaren klagade på mig när jag hänvisade till riktiga personalen, trots att butikschefen sa åt mig att jag skulle göra det. Jag var väldigt tydlig med att jag var praktikant och att det var första dagen. Jag hämtade även en annan personal.
  • Guden Tor
    Anonym (Maja) skrev 2017-03-23 11:36:17 följande:

    När en arbetsledare rättar dig är det i normlfallet bättre att bara säga "jaha ursäkta, då missförstod jag " och direkt göra om efter de nya instruktionerna istället för att börja argumentera. Poängen är väl ändå att du ska lär dig arbetsuppgiften?

    Din handledare kan väl inte rå för att kunden klagade? Eller menar du att handledaren klagade på dig pga det? Hur informerade du kunden? Var du tydlig med att du var praktikant på första dagen och gick och hämtade en annan i personalen? Om inte - gör så nästa gång. Men ansvaret logger förstås också på arrbetsplatsen I vissa butiker har praktikanten en skylt på aig där det srår praktikant. Är en br lösning tycker jag.

    Det var några konkreta tips utifrån dina exempel. På ett större plan tycker jag att du ska fokusera på att du är på praktiken för att lära dig saker. Då kanske der är lättare att inte ta åt dig om handledaren är kort om du ser vad själv vinner på praktiken?


    Jag håller inte med dig. Som arbetsledare så måste man vara trevlig och man bör helt klart förstå att man inte kan behandla en ung praktikant hur som helst. Dessutom, om man gör fel så blir man inte sur om man är handledare. Man är vänlig och visar en hur man gör rätt. Eller tror du att en mattelärare har rätt att bli sur om man som elev gör fel eller inte förstår? Då är man isåfall inte lämplig som lärare och får sparken ganska omgående.

    Att lära sig arbetsuppgifterna kommer inte gå på en arbetsplats där man inte kommer överens. Givetvis är det meningen att ts ska lära sig, men hon måste ha en lämplig handledare för att det ska gå.

    Det är inte långvarig lösning att tänka att man är på praktiken för att lära sig, trots att man har en dålig handledare. Det kommer inte att fungera i längden.
  • Anonym (Kärring)

    Det är ett MÅSTE att din handledare är rätt för dig, att ni kommer överens. Din handledare är inte alls lämplig som handledare. Hon verkar inte förstå vad den uppgiften innebär.

    Förstår dig, helt klart! Hade aldrig stått ut med en sån idiot till handledare. Seriöst, vem blir sur om man gör fel?! Man tillrättavisar ju en, inte fan blir man sur.

    Som övriga har föreslagit så tycker jag att du ska prata med butikschefen. Din handledare måste avskedas och du måste få en ny handledare!

Svar på tråden Trivs inte alls på min praktikplats