Anonym (...) skrev 2017-03-25 05:56:52 följande:
Men nu utgår du från att TS upplevelse av situationen är den helt sanna och verkliga. Jag å min sida tror att det kan vara på ett annat sätt. Om vi tänker oss att TS faktiskt gjort fel. Om du som handledare då kommer dit och ser något helt annat än du bett om är det då konstigt att du säger "Nu hänger jag inte med, vad har du gjort nu"? Om då praktikanten säger typ "jag gjorde bara som du sa åt mig att göra!" är det väl inte heller konstigt att svara "Jag kan försäkra dig om att jag inte sa åt dig att göra sådär"? Att hon låter sur är ju en subjektiv tolkning som TS gör.
Det som får mig att tro att TS har en kaxig ton är dels hennes sätt att skriva här, helt utan insikt om att det faktiskt kan hända att man missförstår instruktioner. Dels är det situation 2 där jag har väldigt svårt att tänka mig att en kund blir sur om man med ett leende säger "Jag är praktikant och det är min första dag så jag hittar inte allt ännu, men jag ska genast hämta en kollega som kan hjälpa dig". Har jobbat många år i serviceyrket och har aldrig upplevt att en kund skulle bli sur av ett sådant bemötande. Så min gissning är att TS har en kaxig attityd. Kanske är hon inte själv medveten om den.
Vad ska jag annars utgå ifrån? Det är väl ändå ts perspektiv vi läser det hela ifrån? Blir väldigt rörigt om man ska börja utgå ifrån massa andra olika perspektiv. Vi har väl ingen aning om hur andra har upplevt situationen.
Jag tycker att handledaren lät sur. Man svarar inte "Jag kan försäkra dig om att jag inte sa åt dig att göra sådär" eller liknande. Oavsett hur ts lät så ska man som handledare föregå med gott exempel. Handledaren är väl ändå vuxen, herregud.
Visst kan det vara så att ts missförstod instruktionen och gjorde fel, men det kan också vara så att handledaren sa åt henne att göra på ett visst sätt och så gjorde ts så, men sen blev handledaren ändå sur för att hon tyckte att ts hade gjort fel, trots att hon sa åt ts att göra på ett visst sätt.
Det är praktikplatsens ansvar att se till att ts får en bricka som det står praktikant på. Det är också praktiksplatsens ansvar att se till att de föregår med ett gott exempel. Oavsett hur ts nu är så är det viktigt att handledaren är trevlig och ger konstruktiv kritik, inte tvära kommentarer. Ts är inte vuxen, men det är handledaren. Fast det kanske är sandlådan vi har hamnat i?
Min gissning är att handledaren är tvär och oprofessionell i sitt agerande mot ts. Att vara trevlig mot en praktikant (och mot alla andra medarbetare och kunder) är verkligen lämpligt, om man nu inte vill bli av med jobbet.