Inlägg från: Guden Tor |Visa alla inlägg
  • Guden Tor

Trivs inte alls på min praktikplats

Det din handledare gör är inte okej. Har hon inte fått lära sig vett och etikett, pedagogik? De måste väl ändå se över noga vem de väljer som handledare.

Fortsätter din handledare såhär så bör hon få sparken. Har du talat med butikschefen? Om inte, gör det. Hon måste upplysas och du bör få en annan handledare.

• Guden Tor
    Anonym (Maja) skrev 2017-03-23 11:36:17 följande:

När en arbetsledare rättar dig är det i normlfallet bättre att bara säga "jaha ursäkta, då missförstod jag " och direkt göra om efter de nya instruktionerna istället för att börja argumentera. Poängen är väl ändå att du ska lär dig arbetsuppgiften?

Din handledare kan väl inte rå för att kunden klagade? Eller menar du att handledaren klagade på dig pga det? Hur informerade du kunden? Var du tydlig med att du var praktikant på första dagen och gick och hämtade en annan i personalen? Om inte - gör så nästa gång. Men ansvaret logger förstås också på arrbetsplatsen I vissa butiker har praktikanten en skylt på aig där det srår praktikant. Är en br lösning tycker jag.

Det var några konkreta tips utifrån dina exempel. På ett större plan tycker jag att du ska fokusera på att du är på praktiken för att lära dig saker. Då kanske der är lättare att inte ta åt dig om handledaren är kort om du ser vad själv vinner på praktiken?

Jag håller inte med dig. Som arbetsledare så måste man vara trevlig och man bör helt klart förstå att man inte kan behandla en ung praktikant hur som helst. Dessutom, om man gör fel så blir man inte sur om man är handledare. Man är vänlig och visar en hur man gör rätt. Eller tror du att en mattelärare har rätt att bli sur om man som elev gör fel eller inte förstår? Då är man isåfall inte lämplig som lärare och får sparken ganska omgående.

Att lära sig arbetsuppgifterna kommer inte gå på en arbetsplats där man inte kommer överens. Givetvis är det meningen att ts ska lära sig, men hon måste ha en lämplig handledare för att det ska gå.

Det är inte långvarig lösning att tänka att man är på praktiken för att lära sig, trots att man har en dålig handledare. Det kommer inte att fungera i längden.
  • Guden Tor
    Anonym (...) skrev 2017-03-24 06:40:03 följande:

Nu tänker jag säga vad jag tycker och inte bara klappa TS medhårs. Jag tycker du låter som en curlad skitunge som ger upp vid minsta lilla motgång. Inget av det du skrivit låter jätteilla utan mer som något alla varit med om på jobbet. Däremot låter det som att du kaxigt käftar emot. I arbetslivet träffar man på surkart och en del av att göra praktik är att lära sig strategier för att kunna hantera alla typer av kollegor och kunder. Och den rätta strategin är inte att stanna hemma för att det känns lite jobbigt. Bit ihop, gå dit och lär dig något.

Märkligt skrivet.

Visst kan man inte komma överens med alla och bara därför ska man inte stanna hemma, men nu handlar det ju faktiskt om en handledare som är dålig och som ger otrevliga kommentarer. Det är inte okej. Det hade varit en annan sak om ts inte gillade handledaren som person, men att handledaren blir sur när ts gör fel och när hon hänvisar till den riktiga personalen, tyder på att handlaren är helt opassande för jobbet.

Att säga emot när någon är otrevlig är inte att käfta. Det är att säga ifrån, att skydda sig själv. Det hade jag och de flesta gjort, men om du accepterar att bli nedtryck så varsågod och knip käft. Men vars ser du att ts käftade emot? Hon KONFRONTERADE handledaren, det är inte att säga emot.

Ts bör få en annan praktikplats av sin skola, eventuellt en annan handledare. Hade det varit min affär så hade jag aldrig accepterat den handledaren. Sparken hade det varit talan om.

Om det är något man ska veta som en normalfuntad vuxen så är det att vara trevlig, inte en idiot som blir otrevlig om man gör fel. Den enda som käftar och verkar vara en skit är ärligt talat handledaren. Så oprofessionellt arbete.
  • Guden Tor
    Anonym (...) skrev 2017-03-25 05:56:52 följande:

Men nu utgår du från att TS upplevelse av situationen är den helt sanna och verkliga. Jag å min sida tror att det kan vara på ett annat sätt. Om vi tänker oss att TS faktiskt gjort fel. Om du som handledare då kommer dit och ser något helt annat än du bett om är det då konstigt att du säger "Nu hänger jag inte med, vad har du gjort nu"? Om då praktikanten säger typ "jag gjorde bara som du sa åt mig att göra!" är det väl inte heller konstigt att svara "Jag kan försäkra dig om att jag inte sa åt dig att göra sådär"? Att hon låter sur är ju en subjektiv tolkning som TS gör.

Det som får mig att tro att TS har en kaxig ton är dels hennes sätt att skriva här, helt utan insikt om att det faktiskt kan hända att man missförstår instruktioner. Dels är det situation 2 där jag har väldigt svårt att tänka mig att en kund blir sur om man med ett leende säger "Jag är praktikant och det är min första dag så jag hittar inte allt ännu, men jag ska genast hämta en kollega som kan hjälpa dig". Har jobbat många år i serviceyrket och har aldrig upplevt att en kund skulle bli sur av ett sådant bemötande. Så min gissning är att TS har en kaxig attityd. Kanske är hon inte själv medveten om den.

Vad ska jag annars utgå ifrån? Det är väl ändå ts perspektiv vi läser det hela ifrån? Blir väldigt rörigt om man ska börja utgå ifrån massa andra olika perspektiv. Vi har väl ingen aning om hur andra har upplevt situationen.

Jag tycker att handledaren lät sur. Man svarar inte "Jag kan försäkra dig om att jag inte sa åt dig att göra sådär" eller liknande. Oavsett hur ts lät så ska man som handledare föregå med gott exempel. Handledaren är väl ändå vuxen, herregud.

Visst kan det vara så att ts missförstod instruktionen och gjorde fel, men det kan också vara så att handledaren sa åt henne att göra på ett visst sätt och så gjorde ts så, men sen blev handledaren ändå sur för att hon tyckte att ts hade gjort fel, trots att hon sa åt ts att göra på ett visst sätt.

Det är praktikplatsens ansvar att se till att ts får en bricka som det står praktikant på. Det är också praktiksplatsens ansvar att se till att de föregår med ett gott exempel. Oavsett hur ts nu är så är det viktigt att handledaren är trevlig och ger konstruktiv kritik, inte tvära kommentarer. Ts är inte vuxen, men det är handledaren. Fast det kanske är sandlådan vi har hamnat i?

Min gissning är att handledaren är tvär och oprofessionell i sitt agerande mot ts. Att vara trevlig mot en praktikant (och mot alla andra medarbetare och kunder) är verkligen lämpligt, om man nu inte vill bli av med jobbet.
Svar på tråden Trivs inte alls på min praktikplats