Inlägg från: Anonym (Kärring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kärring)

Trivs inte alls på min praktikplats

Det är ett MÅSTE att din handledare är rätt för dig, att ni kommer överens. Din handledare är inte alls lämplig som handledare. Hon verkar inte förstå vad den uppgiften innebär.

Förstår dig, helt klart! Hade aldrig stått ut med en sån idiot till handledare. Seriöst, vem blir sur om man gör fel?! Man tillrättavisar ju en, inte fan blir man sur.

Som övriga har föreslagit så tycker jag att du ska prata med butikschefen. Din handledare måste avskedas och du måste få en ny handledare!

• Anonym (Kärring)
    Anonym (Maja) skrev 2017-03-23 11:36:17 följande:

När en arbetsledare rättar dig är det i normlfallet bättre att bara säga "jaha ursäkta, då missförstod jag " och direkt göra om efter de nya instruktionerna istället för att börja argumentera. Poängen är väl ändå att du ska lär dig arbetsuppgiften?

Din handledare kan väl inte rå för att kunden klagade? Eller menar du att handledaren klagade på dig pga det? Hur informerade du kunden? Var du tydlig med att du var praktikant på första dagen och gick och hämtade en annan i personalen? Om inte - gör så nästa gång. Men ansvaret logger förstås också på arrbetsplatsen I vissa butiker har praktikanten en skylt på aig där det srår praktikant. Är en br lösning tycker jag.

Det var några konkreta tips utifrån dina exempel. På ett större plan tycker jag att du ska fokusera på att du är på praktiken för att lära dig saker. Då kanske der är lättare att inte ta åt dig om handledaren är kort om du ser vad själv vinner på praktiken?

Men det är ju inte ts som har gjort fel, det är ju handledaren! Man blir inte sur på en praktikant om hen gör fel. Då är man helt klart olämplig som handledare.

För att ts ska trivas på jobbet så måste handledaren vara bra så det är en väldigt kortsiktig lösning att tänka att hon får stå ut med denna handledare. Butikschefen har en skyldighet att byta handledare och det ska ske snabbt.
  • Anonym (Kärring)
    Anonym (Söndercurlad) skrev 2017-03-24 06:48:57 följande:

Nej då det har butikschefen ingen skyldighet att göra. Livet är inte alltid rosenrött. Att handledaren kräver att Ts anstränger sig och lyssnar på instruktioner är inget annat än dennes rättighet.

Du är uppenbarligen inkompetent.

Skolan, butikschefen, whatever - har ansvar att se till att ts trivs på sin praktikplats. Som handledare kan man inte bete sig hur man vill och bli otrevlig så fort man inte förstår. Om du tror det så är du lika dum som handlaren. Många hade nog fått sparken från sitt jobb om de är otrevliga!

Ts handledare ska vara professionell och lära ts det rätta, INTE bli sur så fort hon gör fel. Att lära någon samtidigt som man är riktigt otrevlig, det funkar inte.

Skolan ska fixa en ny praktikplats eller så får butikschefen byta handledare. Hur som helst så bör butikschefen få veta om detta. Tro mig, hen kommer inte uppskatta en otrevlig handlare.
  • Anonym (Kärring)
    Anonym (...) skrev 2017-03-24 06:40:03 följande:

Nu tänker jag säga vad jag tycker och inte bara klappa TS medhårs. Jag tycker du låter som en curlad skitunge som ger upp vid minsta lilla motgång. Inget av det du skrivit låter jätteilla utan mer som något alla varit med om på jobbet. Däremot låter det som att du kaxigt käftar emot. I arbetslivet träffar man på surkart och en del av att göra praktik är att lära sig strategier för att kunna hantera alla typer av kollegor och kunder. Och den rätta strategin är inte att stanna hemma för att det känns lite jobbigt. Bit ihop, gå dit och lär dig något.

Dummaste jag läst.

Vem fan trivs på ett jobb med otrevliga arbetskamrater? Hur ger ts upp vid minsta lilla motgång? En otrevlig handlare som ger fel instruktioner och sen blir sur, det är fan inte okej nånstans. Hade aldrig accepterat det.

Kaxigt käftar emot? Och tanten hon pratar om är inte kaxig? Hon är ju förfan en surkärring. Hade hon varit otrevlig mot mig så får hon samma behandling tillbaka.

Om du tror att man ska stå ut med att bli otrevligt behandlad på sitt arbete så har du lärt dig fel. Alla kan inte gilla alla, men man ska inte vara otrevlig för det. Det skapar en otrevlig arbetsmiljö och till sist går man inte dit längre.

"Mobbning gör inget. Stå emot, bit ihop och ta skit!" Bra budskap, my friend.
Svar på tråden Trivs inte alls på min praktikplats