Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

NIPT

Jag fick hela provresultatet på papper med siffror och allt. Risken var inte benämnd som 1:12000 eller 1:20000 utan det stod i procent, att barnet har till 99,98% ej trisomi 13, barnet har till 99,52% ej trisomi 18 osv.

Vi kollade inte könet utan de tre vanligaste trisomierna + könskromosomsrubbningar.

Rutinultraljudet (som ju görs några veckor efter NIPT) visade på vad som verkar vara en fullt frisk bebis. Dock är det några veckor kvar till BF 1 maj men vi håller tummarna!!

• Anotherone
    phantom skrev 2017-03-23 15:07:38 följande:
    Vad bra.
    Jag får kolla med labbet hur de gör med könet, jag trodde det var inräknat och ingen möjlight att sortera ut det från resultatet.
    Vad kul. Vi har inte BF förrän september. Så det är hela sommaren att gå runt och vara tjock.Gravid
    Å jag får gå runt hela sommaren med degig mage och lukta mjölkfabrik
    Men det ser jag fram emot!!

Vi hade kryssat på formuläret redan innan att vi inte ville veta kön så det var aldrig med.
  • Anotherone
    Mimipig skrev 2017-06-03 09:10:24 följande:

Någon som gjort nipt på Ultragyn i Sthlm alt Vasamamma, som kan berätta lite om det? Hur många dagar för provsvar, hur levereras provsvaret osv...

Jag gjorde mitt på Vasamamma. Lämnade blod en måndag morgon och tisdag följande vecka ringde de upp och sa att det såg jättebra ut allting och att de skulle posta resultatet hem till mig. Väldigt smidigt!
  • Anotherone
    Mimipig skrev 2017-06-03 21:48:05 följande:

Tack! Det låter ju väldigt snabbt och smidigt!

Verkligen! Skönt att svaret kom så snabbt, det minskar ju inte oron om man måste gå och vänta länge på svar. Lycka till med ditt test!
  • Anotherone

Du måste ju avgöra själv hur mycket du vill kunna få reda på. Vill du ha ut allt som är möjligt att testa "när du ändå håller på", ta det utökade testet hos Vasamamma istället. Om det nu är så att Ultragyn bara erbjuder grundtestet.

Jag gjorde på Vasamamma men den varianten utan utökade analyser, det räckte bra för mig. Men det måste man bestämma själv.

Svar på tråden NIPT