Kan min son vara autistisk?
Jag kan ju tycka att om ni ska "gå vidare" eller ej beror på om ni ser att han har hinder i vardagen som ni tror att han behöver hjälp med. Dvs det bör ju finnas ett behov för att tex söka utredning.
Av det du skriver on är ju specialintresse och Att anpassa ljidvolymen vanligt bland barn med autism, även det att han lekte lite vid sidan av kan ju vara det. Det andra du nämner är så vitt jg vet inte typiskt för autism
Hur man ska hantera att "vara annorlunda" tycker jag beror lite på. Om det handlar om att han inte "ser" hur andra gör och har svårt att anpassa sig därför eller kanske inte förstår det sociala kring "anpassning" tycker jag att man kan hjälpa till och "lära" barnet kring det. Dvs förklara hur det sociala samspelet hänger ihop och visa på hur folk interagerar med varandra. Det handlar ju "bara" om att uppmärksamma på de sociala koderna.
Men att gå in och diskutera eller försöka ändra på personligheten för att han är annorlunda kan ju lätt bli kränkande istället. Det är ju inget fel på att vara annorlunda, däremot kan det underlätta i livet om man förstår spelreglerna och kn förhålla sig till dem på ett självständigt sätt (välja vilka man vill följa/inte följa inte bara låta bli att följa för att man inte vet om att "reglerna" finns).