• MadHatter

Kan min son vara autistisk?

Jag kan ju tycka att om ni ska "gå vidare" eller ej beror på om ni ser att han har hinder i vardagen som ni tror att han behöver hjälp med. Dvs det bör ju finnas ett behov för att tex söka utredning.

Av det du skriver on är ju specialintresse och Att anpassa ljidvolymen vanligt bland barn med autism, även det att han lekte lite vid sidan av kan ju vara det. Det andra du nämner är så vitt jg vet inte typiskt för autism

Hur man ska hantera att "vara annorlunda" tycker jag beror lite på. Om det handlar om att han inte "ser" hur andra gör och har svårt att anpassa sig därför eller kanske inte förstår det sociala kring "anpassning" tycker jag att man kan hjälpa till och "lära" barnet kring det. Dvs förklara hur det sociala samspelet hänger ihop och visa på hur folk interagerar med varandra. Det handlar ju "bara" om att uppmärksamma på de sociala koderna.

Men att gå in och diskutera eller försöka ändra på personligheten för att han är annorlunda kan ju lätt bli kränkande istället. Det är ju inget fel på att vara annorlunda, däremot kan det underlätta i livet om man förstår spelreglerna och kn förhålla sig till dem på ett självständigt sätt (välja vilka man vill följa/inte följa inte bara låta bli att följa för att man inte vet om att "reglerna" finns).

• MadHatter
    Cattis75 skrev 2017-03-24 22:34:52 följande:

Tack för alla svar! Det känns rätt att reda ut det här inför högstadiet men jag antar att en utredning kan ta lite tid och att man förmodligen får vänta på den ett tag??

Jag har försökt att få tag på specialpedagogen som han träffar några ggr i veckan. Vill gärna höra vad hon tänker kring detta. Hon har ju träffat många barn i sitt yrkesverksamman liv. Vad som dock känns lite konstigt är att ingen från skolan lyft denna frågan. Eller någon av de två psykologer som utredde dyslexin, men jag är dåligt insatt i hur skolvärlden funkar...

Jag känner inte direkt att min sons begåvningsnivå är låg. Han har mkt god hörförståelse (och läsförståelse fast där behöver han mkt tid på sig) och han har inga problem med läxor och prov i t ex samhäll, geografi och historia. Matematiken klarar han också men även där behöver han lite tid på sig. I samtliga ämnen så tar det tid för honom att komma igång. Han vässar pennor, letar suddgummi och linjal och gud vet vad :)

Han har alltid haft det lite svårt motoriskt. Har aldrig varit ett barn som klättrat och hoppat.

När han var liten hade han någon sorts ticks att han höll upp handen vid ansiktet när han pratade. Som att han pratade till handen.

Han har alltid haft lättare med kontakten till vuxna än med barn i sin egen ålder och han var väldigt lillgammal när han var liten.

Det är svårt att beskriva honom men han är väldigt mogen i vissa situationer. Diskuterar politik och annat som många i hans ålder skiter i och i nästa stund så snöar han in på snöpinnar, lyktstolpar eller vägkoner.

Ja det kan ta lång tid, flera års kö i vissa landsting. Har barnet en dunktionsnedaättning inom NPF är det ju jättebra att inte få diagnosen för sent så att barnet under uppväxten hinner träna på olika saker och lär sig flrstå hur hen själv fungerar och på så sätt bli förberedd för vuxenlivet. Om man kan föra egenremiss till BUP där ni bor kanske det kan vara ett bra första steg för ett inledande samtal med dem i alla fall.
Svar på tråden Kan min son vara autistisk?