• Anonym (Kaffedraken)

    Kan min son vara autistisk?

    Hej!

    jag vet inte om detta är rätt forum men jag börjar här.

    jag har en 13-årig son som inte riktigt är som andra i sin ålder. Han har alltid varit lite speciell men jag har aldrig sett det som något negativt eller som något hinder <3 När han var liten, och fortfarande faktiskt, så lekte han mycket själv. Han fick inga syskon förrän när han var nio så jag tänkte nog mest att det var för att han var van vid att vara själv. På förskolan och senare i förskoleklass lekte han gärna lite vid sidan om de andra men han var aldrig utanför. Tvärtom så drogs de andra barnen till honom för att de tyckte han hade så intressanta lekar. Han lekte mest med traktorer och andra maskiner.

    Han har en passion för vägkoner och om han hittar någon övergiven sådan vill han gärna ta hem den. Han letar på nätet och vill beställa hem. Planerar t o m rutter på semestern för att vi ska kunna åka till företag som han hittat på nätet för att hämta upp koner och slippa frakt. Han har några stycken och de leker han med hemma. Eller använder kanske jag ska säga. När vi ska göra något i trädgården så spärrar han av med dem. Jag har inte tyckt att detta varit så konstigt men till hösten börjar han sjuan och jag tänker att detta är ovanligt för barn i hans ålder??! Det är liksom inte ett vanligt intresse utan nästan en besatthet. Svårt att förklara.

    I lågstadiet hade han tufft med att lära sig läsa. I fyran gjordes en utredning och det konstaterades att han har dyslexi. Han har sedan dess hjälp av dator och stödundervisning han har utvecklats mycket men han är fortfarande underkänd i svenska och engelska.

    Han är även sängvätare och vi har fått hjälp av uroterapeut sen han gick på lågstadiet. Vi har testat larm, tabletter och laxerande pulver. Inget har hjälpt nämnvärt men nu verkar det som att det går åt rätt håll. Det är väl kiss i sängen 1-2 ggr per vecka.

    Jag känner även att han har svårt att ta till sig när man ber honom att tala tystare t ex när de små barnen ska sova. Han tänker på det i tio sekunder och sen pratar han högt igen. Han skrattar ofta högt och utan att bry sig om folk runt omkring då han ser något som han tycker är roligt. Även om det är helt opassande i situationen man befinner sig i. Det kan vara något som händer något av de små barnen som han tycker ser roligt ut t ex att de ramlar och då kan han brista ut i gapskratt. Han verkar Mao har svårt med empati i vissa situationer men samtidigt kan han vara väldigt empatisk i andra.

    Han har inga problem med närhet iaf inte inom familjen och han är oftast glad och samarbetsvillig och är aldrig arg eller våldsam.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Han har ju ett fungerande liv som det är nu men jag är nervös inför högstadiet då det blir nya klasser. Är rädd att andra ser honom som udda och att han blir utsatt. Vill inte heller att han ska känna sig annorlunda på ett dåligt sätt. Hur förklarar man det för ett barn utan att det blir fel :,( Ska jag gå vidare och försöka få till en utredning?

    Tar hemskt gärna emot råd från någon som känner igen sig.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-24 22:36
    Tack för alla svar! Det känns rätt att reda ut det här inför högstadiet men jag antar att en utredning kan ta lite tid och att man förmodligen får vänta på den ett tag??

    Jag har försökt att få tag på specialpedagogen som han träffar några ggr i veckan. Vill gärna höra vad hon tänker kring detta. Hon har ju träffat många barn i sitt yrkesverksamman liv. Vad som dock känns lite konstigt är att ingen från skolan lyft denna frågan. Eller någon av de två psykologer som utredde dyslexin, men jag är dåligt insatt i hur skolvärlden funkar...

    Jag känner inte direkt att min sons begåvningsnivå är låg. Han har mkt god hörförståelse (och läsförståelse fast där behöver han mkt tid på sig) och han har inga problem med läxor och prov i t ex samhäll, geografi och historia. Matematiken klarar han också men även där behöver han lite tid på sig. I samtliga ämnen så tar det tid för honom att komma igång. Han vässar pennor, letar suddgummi och linjal och gud vet vad :)

    Han har alltid haft det lite svårt motoriskt. Har aldrig varit ett barn som klättrat och hoppat.

    När han var liten hade han någon sorts ticks att han höll upp handen vid ansiktet när han pratade. Som att han pratade till handen.

    Han har alltid haft lättare med kontakten till vuxna än med barn i sin egen ålder och han var väldigt lillgammal när han var liten.

    Det är svårt att beskriva honom men han är väldigt mogen i vissa situationer. Diskuterar politik och annat som många i hans ålder skiter i och i nästa stund så snöar han in på snöpinnar, lyktstolpar eller vägkoner.

  • Svar på tråden Kan min son vara autistisk?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag kan ju tycka att om ni ska "gå vidare" eller ej beror på om ni ser att han har hinder i vardagen som ni tror att han behöver hjälp med. Dvs det bör ju finnas ett behov för att tex söka utredning.

    Av det du skriver on är ju specialintresse och Att anpassa ljidvolymen vanligt bland barn med autism, även det att han lekte lite vid sidan av kan ju vara det. Det andra du nämner är så vitt jg vet inte typiskt för autism

    Hur man ska hantera att "vara annorlunda" tycker jag beror lite på. Om det handlar om att han inte "ser" hur andra gör och har svårt att anpassa sig därför eller kanske inte förstår det sociala kring "anpassning" tycker jag att man kan hjälpa till och "lära" barnet kring det. Dvs förklara hur det sociala samspelet hänger ihop och visa på hur folk interagerar med varandra. Det handlar ju "bara" om att uppmärksamma på de sociala koderna.

    Men att gå in och diskutera eller försöka ändra på personligheten för att han är annorlunda kan ju lätt bli kränkande istället. Det är ju inget fel på att vara annorlunda, däremot kan det underlätta i livet om man förstår spelreglerna och kn förhålla sig till dem på ett självständigt sätt (välja vilka man vill följa/inte följa inte bara låta bli att följa för att man inte vet om att "reglerna" finns).

  • Anonym (Kaffedraken)

    En autismspektrumstörning (autism / asberger / osv) kan man helt klart misstänka på beskrivningen. Det låter iofs som att han fått hjälp med mycket av det som behövs ändå. Men ha i åtanke att kraven ökar och det kan vara bra att ha fått självinsikten tidigt. För min del var ticsen, ocdn, specialintressena, sociala svårigheterna o fobierna, svårigheterna att reglera start/stopp något utan namn som jag led av och tog på min självkänsla. Som vuxen när barnen fick sina diagnoser fick jag äntligen förståelse för mig själv och förlät mig för mycket. Det är lättare att växa in i ett bra vuxenliv som självständig om man fått självinsikten med sig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker att det kan vara en idé att utreda. Även om det är sämsta åldern att göra det egentligen. Men det kan ju bli problem på högstadiet. Det jag reagerade på var också att du skrev att han inte är godkänd i svenska och engelska. Det kan tyda på dyslexi, det kan även tyda på låg begåvning. Men det är ju ett problem för hans vidare skolgång om han redan i mellanstadiet inte riktigt hänger med. Jag skulle börja med att utreda, kolla av dyslexi/språkstörning och göra en begåvningsprofil (det gör man ändå om man kollar Asperger eller ADHD). ADHD skulle jag inte helt utesluta, eller snarare ADD. Det kan vara bra att kolla vad som är vad. Framför allt med tanke på hans fortsatta skolgång. Det kan köra ihop sig reellt på högstadiet. Det är ofta såna ungdomar som sedan bara stannar hemma helt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Bup är nästa steg om du vill göra en utredning. Ring dem och få igång en utredning. Ge dig inte. Första kontakten gav inget, men när vi väl blev insläppta på utredning efter en del tjat var det solklara dubbeldiagnoser.

    Autism är ju ett annat sätt att tänka och svårare att "göra något åt" än adhd/add där medicinering ger bra effekt. Det som blir jobbigt är ju att tex avkoda andras känslor, underförstådda saker, spelregler blir en medveten intellektuell handling. Det är därför jag hatar tex mingel. Jag vet inte hur man gör. Om jag ens vågar prata med folk o hittar någon intressant vill jag ju prata två timmar med den o inte två minuter :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    AndreaBD skrev 2017-03-23 21:42:26 följande:

    Jag tycker att det kan vara en idé att utreda. Även om det är sämsta åldern att göra det egentligen. Men det kan ju bli problem på högstadiet. Det jag reagerade på var också att du skrev att han inte är godkänd i svenska och engelska. Det kan tyda på dyslexi, det kan även tyda på låg begåvning. Men det är ju ett problem för hans vidare skolgång om han redan i mellanstadiet inte riktigt hänger med. Jag skulle börja med att utreda, kolla av dyslexi/språkstörning och göra en begåvningsprofil (det gör man ändå om man kollar Asperger eller ADHD). ADHD skulle jag inte helt utesluta, eller snarare ADD. Det kan vara bra att kolla vad som är vad. Framför allt med tanke på hans fortsatta skolgång. Det kan köra ihop sig reellt på högstadiet. Det är ofta såna ungdomar som sedan bara stannar hemma helt.


    Men han har ju dyslexi, de har ju gjort utredning. Om han har godkänt i andra ämnen, inklusive matten som brukar vara ett svårare ämne, och dessutom redan har en dyslexidiagnos skulle jag inte misstänka låg begåvning för att han har underkänt i just två språkämnen
  • Anonym (Kaffedraken)
    elin1989 skrev 2017-03-24 00:24:45 följande:
    Men han har ju dyslexi, de har ju gjort utredning. Om han har godkänt i andra ämnen, inklusive matten som brukar vara ett svårare ämne, och dessutom redan har en dyslexidiagnos skulle jag inte misstänka låg begåvning för att han har underkänt i just två språkämnen
    Okej, jag kom inte ihåg det när jag skrev. Han har alltså dyslexi-diagnos. Men jag tycker ändå att det är ovanligt att inte ha godkänd i svenska och engelska. Jag är själv engelskalärare på högstadiet och jag har ju haft många elever med dyslexi. Nästan alla klarar engelskan ändå, de hör ju så mycket engelska från Tv och andra medier. Som sagt, det kan vara bra att reda ut vad som är vad. Det kan finnas mer än dyslexin som spökar.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för alla svar! Det känns rätt att reda ut det här inför högstadiet men jag antar att en utredning kan ta lite tid och att man förmodligen får vänta på den ett tag??

    Jag har försökt att få tag på specialpedagogen som han träffar några ggr i veckan. Vill gärna höra vad hon tänker kring detta. Hon har ju träffat många barn i sitt yrkesverksamman liv. Vad som dock känns lite konstigt är att ingen från skolan lyft denna frågan. Eller någon av de två psykologer som utredde dyslexin, men jag är dåligt insatt i hur skolvärlden funkar...

    Jag känner inte direkt att min sons begåvningsnivå är låg. Han har mkt god hörförståelse (och läsförståelse fast där behöver han mkt tid på sig) och han har inga problem med läxor och prov i t ex samhäll, geografi och historia. Matematiken klarar han också men även där behöver han lite tid på sig. I samtliga ämnen så tar det tid för honom att komma igång. Han vässar pennor, letar suddgummi och linjal och gud vet vad :)

    Han har alltid haft det lite svårt motoriskt. Har aldrig varit ett barn som klättrat och hoppat.

    När han var liten hade han någon sorts ticks att han höll upp handen vid ansiktet när han pratade. Som att han pratade till handen.

    Han har alltid haft lättare med kontakten till vuxna än med barn i sin egen ålder och han var väldigt lillgammal när han var liten.

    Det är svårt att beskriva honom men han är väldigt mogen i vissa situationer. Diskuterar politik och annat som många i hans ålder skiter i och i nästa stund så snöar han in på snöpinnar, lyktstolpar eller vägkoner.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Cattis75 skrev 2017-03-24 22:34:52 följande:

    Tack för alla svar! Det känns rätt att reda ut det här inför högstadiet men jag antar att en utredning kan ta lite tid och att man förmodligen får vänta på den ett tag??

    Jag har försökt att få tag på specialpedagogen som han träffar några ggr i veckan. Vill gärna höra vad hon tänker kring detta. Hon har ju träffat många barn i sitt yrkesverksamman liv. Vad som dock känns lite konstigt är att ingen från skolan lyft denna frågan. Eller någon av de två psykologer som utredde dyslexin, men jag är dåligt insatt i hur skolvärlden funkar...

    Jag känner inte direkt att min sons begåvningsnivå är låg. Han har mkt god hörförståelse (och läsförståelse fast där behöver han mkt tid på sig) och han har inga problem med läxor och prov i t ex samhäll, geografi och historia. Matematiken klarar han också men även där behöver han lite tid på sig. I samtliga ämnen så tar det tid för honom att komma igång. Han vässar pennor, letar suddgummi och linjal och gud vet vad :)

    Han har alltid haft det lite svårt motoriskt. Har aldrig varit ett barn som klättrat och hoppat.

    När han var liten hade han någon sorts ticks att han höll upp handen vid ansiktet när han pratade. Som att han pratade till handen.

    Han har alltid haft lättare med kontakten till vuxna än med barn i sin egen ålder och han var väldigt lillgammal när han var liten.

    Det är svårt att beskriva honom men han är väldigt mogen i vissa situationer. Diskuterar politik och annat som många i hans ålder skiter i och i nästa stund så snöar han in på snöpinnar, lyktstolpar eller vägkoner.


    Ja det kan ta lång tid, flera års kö i vissa landsting. Har barnet en dunktionsnedaättning inom NPF är det ju jättebra att inte få diagnosen för sent så att barnet under uppväxten hinner träna på olika saker och lär sig flrstå hur hen själv fungerar och på så sätt bli förberedd för vuxenlivet. Om man kan föra egenremiss till BUP där ni bor kanske det kan vara ett bra första steg för ett inledande samtal med dem i alla fall.
Svar på tråden Kan min son vara autistisk?