• Markko

Fisk (typ alaska pollock)

Är sugen på att laga till fisk, äter lite för lite av det. Funderar på sån fryst Alaska Pollock, vad kan man göra med det för att få en bra husmanskost? 

Doppa i lite ägg och ströbröd och steka på med Lingon, potatismos o grönsaker till? Andra knep?

• Svar på tråden Fisk (typ alaska pollock)
  • Stårschan

Smörj en ugnsfast form. Lägg i fiskblocket (tinat. Om det är helfruset kan du köra det "rent" i ugnen en stund innan du lägger på godsakerna.) Salta fisken, lägg på några tomatskivor och ev lite strimlad purjo. Kladda över en burk smaksatt crème fraiche. In i ugnen på 200 grader ca 20 minuter. Koka ris eller potatis under tiden.

• klyban
    Stårschan skrev 2017-03-24 15:14:24 följande:
    Smörj en ugnsfast form. Lägg i fiskblocket (tinat. Om det är helfruset kan du köra det "rent" i ugnen en stund innan du lägger på godsakerna.) Salta fisken, lägg på några tomatskivor och ev lite strimlad purjo. Kladda över en burk smaksatt crème fraiche. In i ugnen på 200 grader ca 20 minuter. Koka ris eller potatis under tiden.

Gör en nästan lika dan, men har räkost i creme fraichen också.
    Den kör jag dock pressad potatis till.

• Jag är bara jag

Jag älskar fisk, men Alaska Pollock ifrågasätter jag att det ens är fisk för det smakar PYTON! Gick knappt äta! Kändes som de rensat golvet på fiskrens i nån fabrik och "bakat ihop" till en "fisk". Så köp nåt annat.

• Yrmond

Jättegoda laxfileer

Recept för 4 filéer

Stek filéerna , salt o vitpeppar efter egen smak när filéerna är stekta häll i grädde i stekpannan så att filéerna nästan täcks tillsät sen 1 matsked viltfond och låt fisken småputtra i såsen en halvtimme = kanongott gärna pressad potatis till smaklig måltid

• klyban
    myskmalva skrev 2017-03-25 11:29:16 följande:
    Det här receptet är gott: www.hemtrevligt.se/hemmetsjournal/recept/fisk.../ Jag brukar ta sej istället för torsk. Servera med kokt potatis!

Sej är en mycket bättre fisk än torsk, så förstår ditt val.
    Och helst ska sejen ligga runt ~1-1,5 kg, då den är som bäst i smaken(enligt mitt tycke givetvis).

• KarlaVonRymden

Det enklaste är att salta i typ vegeta kryddan och vnda i mjöl sedan steka i smör eller olja, vad man nu föredrar.

• kallebakom

älskar den där hajmalen, heter nu pangalus eller så,,billig å himmla god ! klar favvofisk hos mig

• Flash Gordon
    kallebakom skrev 2017-03-25 14:13:35 följande:
    älskar den där hajmalen, heter nu pangalus eller så,,billig å himmla god ! klar favvofisk hos mig
    Pangasius. En skräpfisk likt Pollock.

Dessutom en riktig miljöbov i fiskdisken och normalt sett proppad med antibiotika, hormoner och andra mediciner.

Populär på restauranterna för en tio år sedan som billig ersättning för dyrare fisk som spätta och torsk men idag mer eller mindre borta från desamma.
  • monkees

Varje gång vi tillagat vitfisk så har vi suttit hungriga vid matbordet efter middagen. 

Svar på tråden Fisk (typ alaska pollock)