• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • LFF
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-08 20:08:29 följande:

Fick denna negativa läkare igår. Hon tittade ingenting mer än om vattnet hade fyllts på och att hjärtat slog. Inget vatten där denna gång heller.

Hon tyckte att "om hon var jag så är det lättare att ta tabletter än att vänta"

Nej jag har inte ändrat mig , det går inte.

"Nej ingen kan ju tvinga dig" fick jag till svar.

Nu tänkte jag kolla upp så jag får en extratid för ett ultraljud där vi kan titta på fostrets alla delar som vi inte såg sist och även se hur alla organ mår. Om den växer dom den ska. Den sparkar och rör sig i magen så då kan man väl utesluta att den inte skulle få träning därinne just nu.

Men snälla nån vilken dåre till läkare! Det låter nästan som den jag träffade vid mitt första missfall, en läkare som först trodde att jag ljög när jag sa att jag fått missfall då det inte fanns några som helst spår av en graviditet i livmodern (hade rensat alldeles för bra själv) och som sen, när de upptäckt ett myom svarade "Då får de ta bort hela paketet" på frågan om det inte gick att ta bort myomet på en gång.

Säg åt sjukhuset att du INTE vill ha med denna läkare att göra mer. Du behöver inte det!

Håller tummar och tår för att det kommer att gå bra för dig och pyret. 

Vad jag tycker om spermiedonatorn till far lämpar sig inte i skrift.... 
  • cotton

Har följt tråden sedan start men inte skrivit tidigare. Vill mest bara skicka uppmuntrande ord till dig TS, vilken kämpe du är! Jag hoppas innerligt att det går bra för dig och ditt lilla mirakel.

Jag håller med om att det är en sorg och frustration i att sjukvården och framförallt förlossningsvården är såpass eftersatt i dagsläget. 

Håller även med ovanstående att du ska byta läkare genast. Vilken kall, empatilös, störd människa du träffat. Det finns fantastiska läkare på sjukhusen som kämpar trots dåliga odds och som visar empati och förståelse. En sådan läkare MÅSTE du få.  

Håll oss gärna uppdaterade i den mån du orkar. Vi är nog många som tänker och hejar  på dig och dina barn. 

• carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-04-12 02:23:00 följande:
    Hur gick det med din son när han föddes? Hade de svårt att få igång hans lungor ?

Ja, jag hoppas att det finns lite fostervatten nån gång. Men just nu verkar det vara väldigt tomt :/

Man tänker hela tiden att om det ändå bara kunde ha väntat några veckor till
    Nä inte direkt.. han fick två omgångar med medicin rakt ner i lungorna för att öpnna blåsorna.. syrgas behandling fram till bf men idag frisk :)
  • Llewellyn

RUL idag gick bra. Gott om fostervatten och alla kroppsdelar fick grönt ljus.

En pojke.

Hur långt gången är du nu TS?
  • Llewellyn

Förlåt, insåg precis hur formuleringen i förra inlägget skulle kunna tolkas som lite rub it in your face.

Vilket naturligtvis inte var meningen.

Mer att visa att för att det hänt en gång så behöver det inte hända igen.

Din bebis är en riktig kämpe, behöver ett starkt namn med tanke på den tuffa starten..

Som du påpekade är det möjligt att jag hade mer fostervatten vid RUL förra graviditeten, men hon kom ändå ut samma dag. Så att din bebis håller sig kvar där inne envist trots allt är ju helt sjukt positivt.

Förstår att det är svårt att hålla sig munter och hoppfull i situationen speciellt med tanke på att karln inte verkar vara något stöd, men du är stark.

All lycka till. Vi hejar på er.

• Xxtipptipp

Jag känner värkligen med dig, är i samma situation. Har någon liten pöl med fostervatten men har inget alls kvar nästan. Är i vecka 23 nu men har varit så här sen vecka 18-19. Jag har dok inte själv märkt att jag har läkt vatten. Den lille mår bra än så länge och sparkar då och då. Men man lever med en ständig ångest och rädsla gör att det ska gå dåligt.

• 8295

Jag har inte haft någon för tidig vattenavgång, däremot störtblödning i v 22. Prat om kejsarsnitt, 10% överlevnad, inlagd och sängliggandes flera veckor. Moderkakan hade gått sönder i ena kanten. Sonen fick 2 doser kortison för att lungorna skulle snabba på sig.

Rädslan och ångesten du känner levde jag med också. Minns hur jag låg där på sjukhuset nattetid sömnlös och kramade den lilla mage jag hade. Jag var livrädd att de skulle behöva plocka ut honom redan, trots att neonatala hade ett team redo och pratat med oss flera gånger om deras plan. Resten av graviditeten var jag rädd för att ens röra mig ifall moderkakan skulle gå sönder ännu mer.

Han föddes i v 41, fullt frisk. Idag är han strax över 6 månader och varje natt ligger jag och håller om min skatt, så ofantligt tacksam över att vi överlevde.

Jag känner med dig i hjärtat, och hoppas hoppas hoppas att ni också överlever.

• Tjolahejtjolahopp
    LFF skrev 2017-04-12 10:38:12 följande:

Men snälla nån vilken dåre till läkare! Det låter nästan som den jag träffade vid mitt första missfall, en läkare som först trodde att jag ljög när jag sa att jag fått missfall då det inte fanns några som helst spår av en graviditet i livmodern (hade rensat alldeles för bra själv) och som sen, när de upptäckt ett myom svarade "Då får de ta bort hela paketet" på frågan om det inte gick att ta bort myomet på en gång.

Säg åt sjukhuset att du INTE vill ha med denna läkare att göra mer. Du behöver inte det!

Håller tummar och tår för att det kommer att gå bra för dig och pyret. 

Vad jag tycker om spermiedonatorn till far lämpar sig inte i skrift.... 

Nej det är synd att många läkare går efter papper och inte efter erfarenhet. Det märks väldigt tydligt tyvärr.

Några kanske är trötta på samma saker varje dag men de får väl ändå förstå att nån gång så är det ändå någon patient som har mer rätt än dem själva.

Är de erfarna så ser de alla möjliga diagnoser och utgångar som de sen kan resonera kring med patienten och lägga ihop allt utifrån vad man berättar själv också.

Ett exempel som händer alla gånger. Du vet precis när du hade ägglossning , men de envisas fortfarande med att man inte vet, går efter sista mensen alltid! Sen på ultraljud eller tidigt VUL , så får man rätt på dagen tillslut. Då går det att lyssna minsann.

Samma sak så var det ju 100% att det inte fanns nåt foster i min mage för mer än 6 år sen, skulle få tabletter och jag sa varje gång att jag hade ägglossning fyra veckor efter mensen "inte två" veckor efter. De vägrade lyssna O sa att det fanns inte en chans, och även om jag skulle ha rätt om min ägglossning så skulle de sett ett foster ändå. De hade så fel! Där fanns ett foster , två veckor senare såg vi hjärtat slå <3
  • Tjolahejtjolahopp
    Hmlan skrev 2017-04-09 09:29:10 följande:

Lättare? Det är ju knappast det du baserar ditt beslut på, om det är lätt eller inte? Jag hade gjort precis som du, och gett barnet en chans istället för att alltid undrat. Jag begriper inte hur man inte kan förstå eller respektera en sådan sak, det är ditt barns liv det handlar om. Har funderat mycket på det då vi exempelvis aldrig har gjort KUB eftersom det dels enbart anger sannolikhet, och dels skulle vi inte ta något beslut kring det. Om det sedan slutar illa i ett senare skede står jag för det. En sen abort är inget att rycka på axlarna åt.

Jag hoppas att allt ordnar sig för dig och bebisen, håller alla tummar och tår. Det måste vara fruktansvärt det du går igenom, du är fantastiskt stark som klarar det ensam. Kram på dig, all lycka till er!

<3 fick en väldigt livlig bebis i magen nu när jag läste detta inlägg hehe. Inte bara jag som håller med dig ;)
Svar på tråden Vattenavgång v.18