• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Tjolahejtjolahopp
    DragonWoman skrev 2017-03-24 14:36:12 följande:

Usch önskar man kunde göra något.

Ja :( det känns så overkligt. Tror ibland att jag bara drömmer.

Jag är rädd för att jag kommer bli så chockad om det sätter igång. Fast jag föreställer det framför mig hela tiden. Verkligen hemskt usch!
  • MrsBo

Hej TS!

Följ ditt hjärta och låt inte sjukvården pressa dig till någonting du inte vill.

Min fd chefs syster var 44 när hon blev gravid första gången. Hennes vatten gick i vecka 20, hon blev precis som du rådd till att starta förlossningen och försöka på nytt för "bebisen kommer inte överleva och gör den det kommer den få skador".
    Pga hennes ålder och svårighet att bli gravid lyssnade hon inte på lökarna utan chansade. Hon födde en frisk flicka i vecka 36! Utan att ha bildar något nytt fostervatten!
    Flickan är nu 6 år och har så vitt man kan se inga men av detta.

Självklart är det här kanske en på miljonen, men det går!!

• EpicNurse
    MrsBo skrev 2017-03-25 12:14:05 följande:

Hej TS!

Följ ditt hjärta och låt inte sjukvården pressa dig till någonting du inte vill.

Min fd chefs syster var 44 när hon blev gravid första gången. Hennes vatten gick i vecka 20, hon blev precis som du rådd till att starta förlossningen och försöka på nytt för "bebisen kommer inte överleva och gör den det kommer den få skador".

Pga hennes ålder och svårighet att bli gravid lyssnade hon inte på lökarna utan chansade. Hon födde en frisk flicka i vecka 36! Utan att ha bildar något nytt fostervatten!

Vad häftigt! Verkligen ett mirakel att hon inte tog skada av det!
  • viseversa
    MrsBo skrev 2017-03-25 12:14:05 följande:

Hej TS!

Men måste dom inte ha vatten för att kunna utveckla sina lungor?
  • MrsBo
    viseversa skrev 2017-03-25 12:54:16 följande:
    Men måste dom inte ha vatten för att kunna utveckla sina lungor?
    Jag är inte speciellt insatt i ämnet tyvärr, vet bara det jag skrev. Hon blev iaf påstridigt rekommenderad en igångsättning pga fosterskador men vägrade. Och flickan mår som sagt bra!
  • Tjolahejtjolahopp

Ja. Jag har hört flera som det har gått bra för. Även en väns vän till mig så gick vattnet i vecka 18. Men då ska man ha tur om fostret kanske hunnit lite före att utveckla lungorna eller hinner göra det en tid efter om vattnet skulle fyllas på. Hennes vatten fylldes dock aldrig på och hon födde i vecka 34. Han är 6 år idag och har inga som helst problem.

Men jag hörde även någon som vattnet gick för i vecka 18 som klarade sig till vecka 26 och när hon födde bebisen så fick hon istället se den kvävas eftersom lungorna inte hade utvecklats någonting alls och det hade hon tyckt varit hemskt. Läkarna kanske vill undvika de situationerna och även eventuella skador. Men man måste få bestämma själv för att man inte ska ångra sig sen.

Jag skulle aldrig kunna leva med tanken med att göra en så sen abort och alltid fundera på om det var rätt.

Jag ligger hemma nu och bara vilar hela tiden. Försöker ta det så lugnt som möjligt . Så fort jag känner minsta lilla så blir jag rädd för om det är blod som kommer eller en vanlig flytning.

Det har kommit som en större flytning två gånger men det har varit brungult i färgen. Jag får kalla kårar varenda gång.

Det har nu gått 4 dygn sen vattnet gick. Jag ska tillbaka i morgon på ronden på morgonen för att bli undersökt igen tror jag. Men jag vill nog helst ligga hemma sen och inte där. Det känns mer som att de bara är negativa. Hemma kan jag tänka lite på annat och kan vara lite glad på hoppet ändå.

• Xxtipptipp

Har med vatten avgång vecka 19 och blir mindre och mindre. Har nästan inget kvar nu vecka 20 men mig skickade de hem. Så nu äter jag antibiotika då sänka var över 40. Men mår bra annars. Har inte märkt att det har gått vatten.

• Teresiat
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-03-26 18:18:02 följande:

Ja. Jag har hört flera som det har gått bra för. Även en väns vän till mig så gick vattnet i vecka 18. Men då ska man ha tur om fostret kanske hunnit lite före att utveckla lungorna eller hinner göra det en tid efter om vattnet skulle fyllas på. Hennes vatten fylldes dock aldrig på och hon födde i vecka 34. Han är 6 år idag och har inga som helst problem.

Men jag hörde även någon som vattnet gick för i vecka 18 som klarade sig till vecka 26 och när hon födde bebisen så fick hon istället se den kvävas eftersom lungorna inte hade utvecklats någonting alls och det hade hon tyckt varit hemskt. Läkarna kanske vill undvika de situationerna och även eventuella skador. Men man måste få bestämma själv för att man inte ska ångra sig sen.

Jag skulle aldrig kunna leva med tanken med att göra en så sen abort och alltid fundera på om det var rätt.

Jag ligger hemma nu och bara vilar hela tiden. Försöker ta det så lugnt som möjligt . Så fort jag känner minsta lilla så blir jag rädd för om det är blod som kommer eller en vanlig flytning.

Det har kommit som en större flytning två gånger men det har varit brungult i färgen. Jag får kalla kårar varenda gång.

Det har nu gått 4 dygn sen vattnet gick. Jag ska tillbaka i morgon på ronden på morgonen för att bli undersökt igen tror jag. Men jag vill nog helst ligga hemma sen och inte där. Det känns mer som att de bara är negativa. Hemma kan jag tänka lite på annat och kan vara lite glad på hoppet ändå.

Helt rätt - Gör så som känns rätt för dig. Vad sa de idag? Har det fyllts på med ngt nytt fostervatten?
  • Tjolahejtjolahopp
    Teresiat skrev 2017-03-28 17:03:29 följande:

Helt rätt - Gör så som känns rätt för dig. Vad sa de idag? Har det fyllts på med ngt nytt fostervatten?

Jag gjorde undersökning igår och det har inte fyllts på med vatten men hjärtat slår fint. Så bebisen har det bra därinne just nu iaf.

I morgon ska jag på rutinultraljudet och på fredag är jag kallad igen till ett ultraljud för att se om något hänt.
Svar på tråden Vattenavgång v.18