Inlägg från: Anonym (kvinna 40) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvinna 40)

Tips för att få långt hår

Vad som får just ditt hår att växa,beror såklart på vad roten till problemet är.
    Att ditt hår inte växer mer än till en viss längd kan bero på allt från brist på östrogen, för mycket östrogen, problem med sköldkörteln, genetisk ärftlighet, järnbrist, vitaminbrist, infektion m.m.

Jag har nog provat allt och lite till men inget hjälper särskilt bra. Har nog gått på alla myter som finns från ricinolja till olika schampon (ex hairjazz) och vitaminer som ska få håret att växa fortare. Inget av det som andra påstår fungerar har fungerat på mig. 

Upplever dock att hårstråna känns lite mer motståndskraftiga av en kur bestående av Berroca, åkerfräkente, MSM och järntabletter. Har provat ca 3-4 månader nu och det är det enda som givit mig något resultat alls gällande håret. Att det fungerar någorlunda på mig behöver dock inte betyda att det gör det för dig, men jag förstår dig om du vill prova allt. 

• Anonym (kvinna 40)
    Anonym (Korthårig) skrev 2017-03-26 20:23:00 följande:
    Jag har bra blodvärden, både vad gäller vitaminer, järn och HB. Sköldkörteln har jag inget fel på heller. (Kollade allt det där på vårdcentralen för två månader sedan) De kollade sänkan också, det såg bra ut. Östrogen vet jag inte. Hur kollar man det?

Jag ska testa din vitamin/järn cocktail, funkar det på dig kanske det funkar på mig också.

När det gäller östrogen tror jag att det är svårt att få VC att kolla upp sådant. Jag har en vän som har högt östrogen som gjort att hon tappat mycket hår som tipsade mig om att man kan ta blodprover på werlabs på nätet, men då får betala det själv. (blodproverna tas på bl.a Aleris och många andra ställen)

Hon har givetvis andra symtom som t.ex kraftiga menssmärtor. Tänkte själv testa bara för att utesluta att det handlar om något sådant för min del. Mitt hår går ständigt av efter en viss längd, och jag hade mycket längre hår som yngre. Har nog köpt allt man kan hitta på nätet som ska hjälpa håret att växa, men efter så många år utan resultat har jag börjat inrikta mig mer på att det handlar om hormoner för egen del.

Åkerfräken innehåller mycket kisel och i Berroca finns mycket B vitaminer och båda dessa är bra för hårets kvalite. MSM är en av de saker jag testar bara för att så många rekommenderat det för håret.

Om du har bra HB och Ferritin bör du nog inte ta järntabletter dock. :)

Svar på tråden Tips för att få långt hår