• Anonym (Korthårig)

Tips för att få långt hår

Jag har alltid velat ha långt hår, men mitt hår växer bara till axlarna och lite till. Hårstråna verkar bokstavligt talat stanna i växten där och sedan tappar jag hela hårstråt. Jag har väldigt tunt och fint hår, men det är lockigt, välskött och har fint fall så det ser tjockt ut.

Alla metoder jag testat hittills gör bara att håret ser mer välvårdat och snyggare ut (och det är ju bra) men det blir inte längre.

• Svar på tråden Tips för att få långt hår
  • Anonym (Samma problem)

Jag har exakt samma problem som du och det låter som att vi har likadant hår. Har frågat frisörer så många gånger och de flesta säger att det "bara är så" - alla har inte hår som växer hur långt som helst.

• Anonym (Korthårig)
    Anonym (Samma problem) skrev 2017-03-24 07:02:47 följande:

Jag har exakt samma problem som du och det låter som att vi har likadant hår. Har frågat frisörer så många gånger och de flesta säger att det "bara är så" - alla har inte hår som växer hur långt som helst.

Jag får samma svar och tips om en massa produkter som inte hjälper.
  • Anonym (Jag med)

Jag med, exakt likadant hår som du beskriver. En gång testade jag löshår, min frisör sa att löshåret kan stödja mitt eget hår så det blir längre. Jag hade alltså löshåret ca 10-15cm längre än mitt eget.

Men var svårt att sova med (tejp förlängning), löshåret var av tjockare strån än mitt eget och mycket rakare... Så oftast höll dom inte ihop och man kunde se skillnad på dem...

Tyvärr, har inga tips... :(

• Anonym (Svårt)

Har du stått ut tillräckligt länge? Vad använder du för produkter för att få det så välskött? Har samma hår och det ser inte så som jag vill att det ska se ut. Frissigt efter dusch.

• bullen1984

Håret "stannar" inte i växten. Däremot så trillar håret av efter ett visst antal år. Dina hårstrån kanske är inställda på att ramla av efter 2-3 år. Det är genetiskt och hur mycket du än värdar håret så kommer livslängden på hårstråna inte öka.

Det har kommit serum till Svenska marknaden som fungerar precis som de där ögonfrans-serumen som blev poppis för några år sedan. De ökar alltså livslängden på hårstråt. Man masserar in det i hårbotten varje gång man duschat. Kan ju vara värt att läsa om. 

ALTERNA CAVIAR REPAIR X LENGTHENING HAIR & SCALP ELIXIR 
  • Lena

Det är genetiskt programmerat hur länge håret växer och hur snabbt det växer. Tiden och hastigheten kan minskas men inte ökas.

• Lahb1038

Hur behandlar du ditt hår? Mitt såg för jävligt ut till en viss längd tills jag slutade slita så mycket på håret. Nu tvättar jag det högst 1-2 ggr/vecka, färgar inte utan tonar istället, undviker värmeverktyg så mycket det går och ger det bra med inpackning och olja (kukui-oil). Har satsat på dyrare men bättre schampon och balsam (älskar OGX). Äter också kosttillskott för hår och naglar. Jag har bytt ut min kost mot GI och vet inte om jag inbillar mig men både hud och hår känns friskare. Mitt hår slits inte alls lika mycket och frisören behöver inte ta mer än nödvändigt. Har också hittat en sjukt bra frisör som kommer med bra input. Vet inte om detta kommer fungera för dig men håller tummarna för dig :).

• Anonym (Korthårig)
    Anonym (Svårt) skrev 2017-03-24 07:15:25 följande:

Har du stått ut tillräckligt länge? Vad använder du för produkter för att få det så välskött? Har samma hår och det ser inte så som jag vill att det ska se ut. Frissigt efter dusch.

Jag har försökt få långt hår i 20 år ungefär. Just nu använder jag frisörshampoo och balsam, Olaplex en gång i veckan, Kerastase hårolja och vid behov en fuktspray (min frisörs eget märke) Innan körde jag no poo i tre år, då använde jag rasullera istället för shampoo.

Olaplexen har gjort stor skillnad för mitt hår. Jag har också börjat använda inpackningar från system 4, men den har jag bara testat en gång så jag kan inte riktigt utvärdera den än. Hoppas du hittar något som fungerar för dig, jag testade igenom så mycket innan jag hittade rätt.
  • Anonym (Korthårig)
    bullen1984 skrev 2017-03-24 07:17:40 följande:

Håret "stannar" inte i växten. Däremot så trillar håret av efter ett visst antal år. Dina hårstrån kanske är inställda på att ramla av efter 2-3 år. Det är genetiskt och hur mycket du än värdar håret så kommer livslängden på hårstråna inte öka.

Det har kommit serum till Svenska marknaden som fungerar precis som de där ögonfrans-serumen som blev poppis för några år sedan. De ökar alltså livslängden på hårstråt. Man masserar in det i hårbotten varje gång man duschat. Kan ju vara värt att läsa om. 

ALTERNA CAVIAR REPAIR X LENGTHENING HAIR & SCALP ELIXIR 

Tack så jättejätte mycket!
  • Anonym (Korthårig)
    Lahb1038 skrev 2017-03-24 10:14:55 följande:

Hur behandlar du ditt hår? Mitt såg för jävligt ut till en viss längd tills jag slutade slita så mycket på håret. Nu tvättar jag det högst 1-2 ggr/vecka, färgar inte utan tonar istället, undviker värmeverktyg så mycket det går och ger det bra med inpackning och olja (kukui-oil). Har satsat på dyrare men bättre schampon och balsam (älskar OGX). Äter också kosttillskott för hår och naglar. Jag har bytt ut min kost mot GI och vet inte om jag inbillar mig men både hud och hår känns friskare. Mitt hår slits inte alls lika mycket och frisören behöver inte ta mer än nödvändigt. Har också hittat en sjukt bra frisör som kommer med bra input. Vet inte om detta kommer fungera för dig men håller tummarna för dig :).

Jag låter mitt hår självtorka och använder aldrig hårspray, vax eller liknande. Jag färgar inte håret och använder aldrig värmeverktyg (förutom då jag klipper mig och frisören använder hårtork) Jag använder också frisörshampoon men har inte hittat något jag fastnat för än. Jag har kört no poo i tre år och precis börjat använda shampoo.

Tack för tipset om OGX jag ska testa det.
Svar på tråden Tips för att få långt hår