Tips för att få långt hår
Mycket ligger i gener. Som vissa pratat om så har varje hårstrå en livslängd som varierar från person till person.
Mitt hår växer väldigt snabbt.
Tips:
- Klipp dig inte. På riktigt. Finns de som säger att man ska klippa typ x cm i månaden/varannan men den rekommendationen är typ lika mycket som håret normalt sätt växer på den tiden... Jag går ej till frisör utan går då och då igenom håret och klipper bort kluvna hårtoppar med en nagelsax. Alltså bara den pyttelilla biten som är skadad. Toppar mig kanske 1, ibland 2 ggr per år och då bara några cm.
- Investera i bra schampoo och balsam. Jag använder arganmidas. Dyrt men värt. Använd inte för varmt vatten när du duschar och avsluta duschen med att duscha så kallt du kan (håret alltså.) Det hjälper till att hålla håret glansigt och välmående.
- Använd ingen värme på håret dvs. platttång, fön osv. Färga det inte. Använd inte hårspray, vax. mousse osv. Var varsam med att sätta upp det, det sliter på håret. Använd isåfall scrunchies men fläta hellre håret.
-Jag gör inte detta men många rekommenderar att sova med fläta eller annan skyddande hår-do.
- Tvätta håret max 2 ggr/vecka.
Finns massa fler tips. Rekommenderar holistichabits på youtube, hon har massor av informerande klipp om hårvårt.
Sen jag började äta E-vitamnin (av andra orsaker) så började mitt hår växa ännu snabbare. (Och då menar jag allt hår, dvs på övriga kroppen också vilket kanske inte är det roligaste hehe... Rakar jag mig har jag stubb morgonen därpå...) Annars är kalcium bra har jag hört, dvs mjölkprodukter m.m.
Men rekommenderar att äta bra och hjälpa det från insidan. Ät mycket grönsaker och undvik socker, pasta/vitt ris/mjöl och halvfabrikat. Ät bara kött, fisk och grönsaker.