Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Babyshower

Jag har ett barn i mellanstadieåldern och väntar en sladdis nu inom kort.
    När första barnet föddes var det ingen i bekantskapskretsen eller mammagruppen som hade babyshowers. Ingen!

Nu råkade det sig så att min yngsta syster som är ganska mycket yngre än mig skulle bli mamma i slutet av förra året och eftersom det verkar frekvent förekommande i hennes kretsar tog jag på mig att ordna en babyshower åt henne (det var en överraskning, hon visste inget).  Jag tänkte att det skulle vara viktigt för henne eftersom det verkar vara något som folk gör nu för tiden och det var jättekul att fixa och det blev väldigt uppskattat.

Jag visste då att jag var gravid men vi hade inte gått ut med det. Sen när alla fick veta att vi skulle ha barn, och särskilt hon, så ville hon självklart ordna en åt mig också. Så jag blev totalt jätteöverraskad för ett par veckor sedan, planeringen hade tydligen pågått sen årsskiftet och min man och massa andra människor  var med på det. Och även om jag verkligen inte väntat mig det och rent allmänt är en sån person som inte uppskattar festligheter kring min person och kring födelsedagar etc. så blev jag jätteglad. Det var så fint fixat allting och hon hade letat upp både vänner från gymnasiet och arbetskamrater från förr liksom en del släkt såklart så det blev en fin mix och en jättefin eftermiddag.

Vi vet vad vi väntar så visst fick vi en del kläder. Men jag fick också jättefina kroppsprodukter till mig själv, en blöjtårta, ett paket blöjor (lär ju gå åt!) och ett presentkort på fem barnvaktstillfällen i framtiden. Och sen fikade vi och umgicks bara. Lekte inte några lekar direkt, var och en fick bara gissa datum, längd och vikt på bebisen.

• Anotherone

I USA verkar det dock vara väldigt blandat kring huruvida babyshowern ska vara en överraskning eller om man ordnar den själv?
    Inte riktigt som i Sverige där man nog oftare blir överraskad av kompisar som fixat, eller har jag fel där?

Sen är det kanske hårt att säga att om man har "fina vänner och är älskad" så får man en möhippa/babyshower. Man kan ha hur många kompisar som helst men där det ändå inte blir något av tusen olika skäl; att ingen tar tag i det, man vill inte trampa på tårna och planera något som kanske någon annan anser sig skulle ha planerat, man får inte ihop folk, man känner inte alla gemensamma vänner, man har inte tid, det hör inte till bekantskapskretsens "kultur" osv. Jag skulle inte ha känt mig mindre älskad eller tyckt sämre om mina vänner om jag inte fått den här babyshowern ordnad för mig.

Svar på tråden Babyshower