Inlägg från: Bestemor |Visa alla inlägg
  • Bestemor

Min 11 åring bajsar på sig

Även om prover visar att hon inte är t ex glutenintolerant eller laktosintolerant, så kanske hon är det?

Man kan få väldigt ont i magen och verkligen behov att hitta en toalett snabbt.

Det kan variera mellan förstoppning pch diareer, vilket gör det jobbigare.

Nu säger jag inte det är rätt, men nu när flickan fick bajs på fingrarna och inte hade vatten att tvätta av sig snabbt, vad skulle hon gjort? Gått omkring med bajs på fingrarna?

Får man bajs på fingrarna vill man få bort det så fort som möjligt.

Jag har hund och tar alltid upp det. Det har hänt några gånger att påsen gått sönder. Jag går ju inte omkring med hundbajset på fingrarna då ut torkar av det på gräset eller löv.

• Bestemor
    viseversa skrev 2017-03-25 09:41:42 följande:

Torkar du av det på soffan inne i lägenheten också? Eller kanske i sängen på din kudde?

Jag vet inte om du har hund, förhoppningsvis har det det inte, eftersom du tror man rastar hundar inomhus.
  • Bestemor
    viseversa skrev 2017-03-25 11:42:20 följande:

Och jo jag har hund. Men jag får inte henens bajs på händerna och skulle jag få det så går jag inte in i lägenheten och torkar av det på väggen. Jag tvättar händerna med vatten och tvål.

Du har haft tur eftersom bajspåsarna aldrig gått i sönder när du plockat upp bajset. Jag går långpromenader med min hund.

Råkar då en påse gå sönder när jag ska plocka upp bajset och jag får lite på mig, så går jag inte omkring med det, utan torkar av det någonstans, gräset, löv eller liknande.

Jag har kanske missat att ts skriver att dottern torkar av sig på väggarna hemma, var står det.
  • Bestemor
    viseversa skrev 2017-03-25 12:01:06 följande:

Det står i ts att hon kletar av det på första bästa ställe vilket lila gärna kan vara inomhus som utomhus.

Hon kanske menar när hon är ute och tänker att vi ska förstå det själva.

Ett barn i den åldern torkar naturligtvis inte av sig i soffan eller på väggarna hemma.
  • Bestemor
    viseversa skrev 2017-03-25 14:18:00 följande:

Men det är ju det hon skriver. Hur ska vi veta om hon bara gör det ute om ts inte skriver det??

Ts kan ju förtydliga. Annars tycker ju majoriteten att kletandet är mer oroväckande än att flickan inte kan hålla sig.
  • Bestemor
    aae skrev 2017-03-25 07:49:26 följande:

. Jag har problem med min dotter, hon blir 11 i år. Jag har hela tiden haft inställningen att inte skuldbelägga eller skälla men igår rann bägaren över. Jag har kämpat med de här problemet sedan hon blev blöjfri och de här är något som sker i perioder. BUP har gjort utredning som inte visar nå, vi har haft kontakt med barnkliniken och dom står fast vid förstoppning, vilket jag vet att de inte är. Kurator träffar hon också och ingenting hjälper.

Hon kan ibland kleta bajs, troligtvis för att de kliar i rumpan och när hon då får bajs på fingrarna torkar hon av de på första bästa ställe.

Inatt bajsade hon på sig i sömnen också, första gången de händer.

Vi tänker kräva en ordentlig undersökning och röntgen men hur har ni andra gjort och vad kan vi göra?

Jag måste fråga dig, är det ditt vanliga nick eller något du skapat bara för den här tråden?

Är det bara för den här tråden, så förstår jag dig, men är det ditt vanliga nick, så kan ju någon vid något tillfälle veta vem du är och då är det ju synd om flickan.
  • Bestemor
    aae skrev 2017-04-16 19:23:04 följande:

Nu har vi fått hjälp på barnkliniken. Och förståelse för problemet.

Barn i 3-4års åldern brukar hålla sig om de gör ont att bajsa, på så vis blir bajset ännu hårdare och gör mer ont nästa gång. De är ett beteende som brukar gå över.

I vårat fall har dottern hållt sig till och från i flera års tid så signalen som skickas till hjärnan när tarmen är "normal full" fungerar inte. Och på så vis skickar hjärnan i sin tur inte ut signalen att det är dags att gå på toa.

Så när hennes tarm är i princip dubbelt så fylld som den ska vara kommer de ut ändå.

Dessutom har hon (i och med att hon hållt sig så mycket) ingen fungerande kontroll över de muskler som man använder i normala fall när man bajsar, de vill säga, trycker med magen och "öppnar" upp där nere.

Det är något hon kan träna fram igen så än är de inte för sent.

Så roligt eller vad man säger vid sådana här tillfällen.

Det finns fantastiska läkare som tur är
Svar på tråden Min 11 åring bajsar på sig