• cesso

Min 11 åring bajsar på sig

TS- vad jobbigt ni har det! Tycker också att vården behandlat er nonchalant. Som ngn skrev kan detta bero på olika saker, jag skulle nog i detta läge fundera på det psykologiska. Övergrepp??? Som du inte vet om? Tvång med bajs är, som du vet, inte normalt för en så stor tjej. Annars finns det vissa med funktionshinder som har just den problematiken att de "plockar sig", vilket ofta sker nattetid. Tar ut bajs med fingrar. Och kletar. Jag tycker du ska stå på dig med BUP eller privat hitta en bra psykolog! Naturligtvis samtidigt som vården måste fortsätta utreda den somatiska sidan. Men eftersom hon "skärper sig" när ni hotat med läkare så visar ju det att hon har förmågan att låta bli. Ngt beror ju handlingarna på. Får ni inte fram vad detta beror på så rekommenderar jag TBA-liknande metoder där ni, med konsekvenser helt enkelt hjälper henne till ett socialt accepterat beteende. Men åter igen- ni MÅSTE fortsätta söka expertis! Ge inte upp. Kräv hjälp- eller betala själv, för den psykologiska och somatiska problematiken. Detta kan accelerera med Tiden annars. Önskar dig all lycka till.

• cesso

Vad bra att ni bytt läkare! Det kan ju absolut vara förstoppning (vår 3-åring har det problemet) och har nyss blivit blöjfri och då kan en olycka hända. Blunda däremot inte för eventuella andra anledningar, då beteendet/problemet är mkt ovanligt för den åldern. Man har mkt att tro att ngt hemskt händer ens barn men det är vanligare än man tror. Tycker ni ska komplettera vården med att kontakta psykolog också. För att göra allt ni kan för att hjälpa er dotter, oavsett orsak. Och inte riskera att missa ngt väsentligt - det är vanligt, hur bea förälder man än är, sover man inte allt. Ngt kan ha hänt som utlöste detta som ni inte har kännedom om. Inte ens säkert att hon själv vet det...

Svar på tråden Min 11 åring bajsar på sig