• Anonym (Ts)

Hur byta blöja på pojke?

Hej! Väntar en pojke i slutet av april. Han är mitt första barn så vet nästan ingenting.

Det jag oroar mig mest är hur man byter blöja på en pojke. Har hört att just pojkar kissar när man tar bort blöjan, och om man lägger blöjan fel kissar dom på sina kläder.

Hur tvättar man rent under blöjan, och med vad?

Hoppas nån kan hjälpa mig!:)

• Svar på tråden Hur byta blöja på pojke?
  • simpson86

Jag har 2 pojkar en gång har det hänt att han kissat när blöjan åkt av. Man ska se så snoppen ligger neråt,

• Anonym (4 månader)

Tvättlapp och vatten och torka om det behövs. Gör inte vi vid bara lite kiss. Vik snoppen neråt så minskas risken för kissolyckor. Vår har kissat ett fåtal gånger på skötbordet, men vi har en handduk vi lägger över tillfälligt ifall det skulle hända. Värre med bajset dock! Då får man se till att det blir rent runt pungen och överallt, men man får torka väldigt försiktigt. Ibland har det varit enklare att vaska av honom i tvättstället. Och du- det duger med billigare märken när de gått upp en storlek i blöjan. Glad

• carolinheiner

Ha den nya blöjan redo.. har han bajsat så lägg papper eller våtservett på snoppen så kissar han inte iaf rakt ut :)

• Aikido

Eller så lägger man bara en tvättlapp över tills paketet är redo att slås in.

Tvätta med vatten. Mild tvål också om det behövs. Kärchern tar man bara till i nödfall.

• Morkullan

Om du känner dig osäker så visar de dig gärna på bb- de är vana vid osäkra förstagångsföräldrar. 

• Meriall

Det är lättare än flickor för om de bajsar behöver man inte gå in i veck och göra rent utan det hamnar ju bara utanpå. Visst kan de kissa när man byter men det händer bara några ggr under bebistiden. Lite som att bli träffad av fågelbajs utomhus. Man behöver inte göra ngt särskilt, händer det så skrattar man åt det och byter kläder.

• Anonym (Kiss)

Min unge kissade på Bcc sköterskan mest, en gång ned på hennes sandal som blev plaskvåt.

• Anonym (mamsi)

Hade också hört att pojkar kan kussa rakt upp vid blöjbyte men tror att det är lite överdrivet eftersom jag själv bara råkat ut för det en enda gång med min son.

Pojkar är enklare att tvätta rent när de bajsat eftersom de inte är lika infektionskänsliga. Vid bara kiss kan man oftast bara byta blöja. Vid bajs ta tvättlappar och torka rent. Men kom ihåg pungen. Kan fastna bajs där. Tyckte också det var enklare ibland att blaska av under kranen istället för att kladda med tvättlappar.

• Femblirsex

Min ena son passade ofta på så fort man öppna blöjan.. Jag la ett amningsskydd över lilla snorren så fort jag öppnade. Då slapp jag bli ner kissad.. Och snoppen ska peka neråt :)

• TigerLilySwe
    Femblirsex skrev 2017-03-28 21:31:49 följande:

Min ena son passade ofta på så fort man öppna blöjan.. Jag la ett amningsskydd över lilla snorren så fort jag öppnade. Då slapp jag bli ner kissad.. Och snoppen ska peka neråt :)

Amningsskydd var mycket smart!
  • Anonym (pojkmamma)

min gosse kissade ganska ofta när blöjan åkte av eftersom snoppen äntligen fick möjlighet att resa lite på sig som den vill göra när den kissar.
    Jag såg till att alltid ha en handduk under barnet på skötbordet och en annan att ha tillgänglig som vid behov snabbt kunde läggas över snoppen medan barnet kissade. Det funkade bra. 
    Lite bebiskiss är inte särskilt äckligt heller- så länge barnet ammas luktar det nästan ingenting. Men inte så kul att få på sig förstås. Men ett gäng handdukar är bra att ha lättillgängligt som bebisförälder- för blöjbyten, bebiskräk och sprutande överfyllda mjölkstinna bröst.En vänjer sig snabbt. Efter en vecka som mamma är du proffs!

• Mrs Moneybags

Jag brukade också lägga något över snorren så att det inte skulle komma kiss på mig. Men det hände mycket sällan.

Annars är det bara att göra som man brukar - göra rent och ev. smörja in och sätta på en ren blöja.

• LFF

Ikeas små vita tvätthanddukar var vår räddning att lägga över snoppen vid blöjbyte. Och ja, det hände mer än en gång att det kom en stråle lagom när man tagit av blöjan. 

Och sen ska snoppen peka nedåt som sagts ovan när man sätter på den nya blöjan.

• Ztiwie

Mina pojkar ( har 2, och i dagarna kommer nr 3) har varit mästare på att kissa vid blöjbyte ;)
    Lärde mig snabbt att först lossa på blöjan, låta den ligga kvar som skydd en liten stund, och sedan byta.
    Så undvek vi olyckor, eftersom grabbarna kissade typ varje gång blöjan åkte av :D

Och instämmer med tidigare talare, en bajsblöja på en pojk är enklare att säkerställa att man faktiskt fått ordentligt rent än på en flicka, pga avsaknaden av alla veck.
    Man kan dock hålla lite koll efter Ballanit, när det samlas bakterier under förhuden. Man ska absolut inte dra i förhuden! Men ser man rodnad eller att det kommer varliknande vätska - kontakta BVC.
    Lycka till :)

• Aikido

Min egen, högst personliga reflektion i detta ämne är att Ulf Lundell antagligen fick inspiration till sin låt Öppna Landskap vid ett blöjbyte på sin son.

• Sommarlöv

När du fått din lilla kille så lär du dig fort. Min son kissade gärna när vi tog av blöjan. Bara att lägga fram en extra blöja när man byter. Ser man att barnet börjar kissa, så håller man bara blöjan mot snoppen så suger blöjan upp kisset. Lite kissolyckor hör till och det är inget du behöver oroa dig för. Många knasiga saker kommer du vara med om som småbarnsförälder....

Svar på tråden Hur byta blöja på pojke?