Hur länge måste jag vara "frisk" för att få vara sjuk
Anonym (Snart "frisk") skrev 2017-04-06 10:37:40 följande:
Fick igår samtalet som jag väntat på. Handläggaren informerade att FK nu överväger att dra in sjukpenning då min arbetsförmåga inte är nedsatt med minst 25%. Hon skulle skicka ut ett sådant där kommuniceringsbrev och jag har 14 dagar på mig att komma in med synpunkter.Finns det överhuvudtaget något jag kan skicka in som får henne att ändra sig? Hon vill inte svara på den frågan... hon anser att de har komplett underlag och vägrar att ringa till min läkare trots att hon sagt att hon vill ha kontakt med FK. Trots att jag var förberedd på detta har jag gråtit mig igenom natten och just nu känns det som ett rimligt alternativ att avsluta mitt liv, men tänkte att jag försöker en gång till här med att få hjälp. Vad gör man?
En till fråga: Den nya handläggaren vägrar att titta på vad tidigare handläggare har sagt, och ignorerar helt tidigare arbetsförmågeutredning och arbetsträningsförsök, med hänvisning till att det är nuläget som gäller. Är det verkligen rätt?
- Men snälla - gör inget dumt. Hur svårt det än känns. Jag är säker på att du har mycket kvar att leva för, och att du dessutom har människor som älskar dig. Och det räcker att läsa vad du skriver, och hur du skriver, för att förstå att du är en bra person. Du har bara blivit drabbad mycket hårdare, än de flesta andra av oss.
Men jag hoppas verkligen att du orkar kämpa vidare. Det är inte FK som bestämmer ditt människovärde, även om de kan ta ifrån dig de pengar du faktiskt har rätt till. Men ge dig, inte - överklaga! Försök få rätt, ge inte upp. Hoppas att det finns någon här som kan ge dig bättre råd i det här, än vad jag kan.
Och i värsta fall finns ju faktiskt soc. Jag förstår att det inte känns kul, men många människor har fått vända sig till dem under kortare eller längre perioder i sitt liv. (Till exempel min före detta läkare... Det berättade han själv.)
Det är som sagt uppenbart att du är en person som har mycket att ge, även om du inte är arbetsförmögen. Och som sagt: Varken din arbetsförmåga eller FK:s beslut avgör ditt människovärde. Det är absolut, och du har lika stor rätt att finnas som alla andra. Och jag hoppas innerligt att du fortsätter att göra det.
Många kramar
P