• Ms H

Hur länge måste jag vara "frisk" för att få vara sjuk

Inte riktigt vad du frågar efter, men det kanske ändå kan vara aktuellt för dig. Det finns något som heter förebyggande sjukskrivning, som kan användas till att motverka att man blir arbetsoförmögen, till exempel för att hinna med behandlingar. Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna förklara så mycket mer, men det kan vara värt för dig att kolla upp.

• Ms H
    Anonym (Snart "frisk") skrev 2017-03-28 20:03:25 följande:
    Tack, ska kolla upp det. Har för mig att min läkare (som är jättebra) nämnde något om det, men precis som med sjukersättning (som varit på tal) så tror jag att man måste ha en godkänd diagnos för att det ska vara aktuellt, men jag ska kolla närmare på det, skadar aldrig att vara påläst vid kontakten med FK.
    Jag är inte riktigt med på vad du menar med "godkänd diagnos", vill du förklara lite? Sjukpenning ges ju inte utifrån diagnos utan för arbetsoförmöghet (hel/delvis).

Observera att jag inte alls ifrågasätter dig, din förmåga att arbeta eller din/läkarens "kunskap om dig". Har själv varit sjuk i sjukdom som är ganska "ifrågasatt", så har förståelse!
  • Ms H
    Anonym (Snart "frisk") skrev 2017-03-28 20:40:57 följande:
    Det finns ett antal diagnoskoder där rekommendationen är att man inte alls ska sjukskriva eller bara sjukskriva en kort period. Har man då oturen att drabbas av en rätt ovanlig åkomma som "passar bäst" under en av dessa koder så är förvisso diagnosen godkänd, men den ger inte rätt till sjukpenning.

Ledsen att jag är lite otydlig, men vill inte gå in på exakt vad det är jag lider av. Det jag kan säga är att ingen, varken någon av alla läkare jag träffat eller FK tror för ett ögonblick att jag inte är sjuk, men nya handläggaren vill följa reglerna till punkt och pricka. Det är möjligt att jag hade tyckt att det var en bra idé om det inte hade varit just mig det drabbade.

Det är helt okej att du inte vill "outa" för mycket, du förklarade bra! Antar att ni har funderat igenom ifall det går att skriva annorlunda eller sätta fler diagnoser.

Hur är det, kan man inte kräva att få byta handläggare?
  • Ms H
    Anonym (Snart "frisk") skrev 2017-04-02 09:25:59 följande:

Tack till er som hjälpt till.

Jag kom på en fråga till som jag inte lyckas hitta svaret på:

Vad gäller med SGI? Det enda jag hittar på FK:s hemsida är att om jag jobbar så har jag SGI och om jag har sjukpenning så är den skyddad. Men vad händer när FK nu inte godkänner senaste sjukskrivningen efter att ha godkänt tidigare i flera år?
    "Räcker" det att jag går direkt till jobbet och säger mig vara frisk när jag "officiellt" får reda på att jag inte får sjukpenning eller är det för sent redan eftersom jag ju redan nu har ett glapp när FK utreder rätten till sjukpenning?

Det ska räcka med första vardagen efter att du fått beskedet. Innan dess kan man ju inte veta att man ska arbeta.
  • Ms H

Instämmer med senaste inlägget, det kanske kan vara värt att begära en ny handläggare. Om du tror att det kan skilja och att den här handläggaren "är hårdare" än nödvändigt. Att HL inte vill prata med din läkare är även det ett skäl att byta, tycker jag.

• Ms H

Du frågar om undersökningsfynd, jag antar att det är samma som ibland kallas objektiva fynd. I den sjukdom som jag har, vet jag att det finns domar (vid överklagan av avslag på sjukpenning) som säger att avsaknad av objektiva fynd inte kan ges avgörande betydelse för beslutet om sjukpenning. Om det gäller fler diagnoser och i så fall vilka, har jag ingen aning om, det kanske kan vara värt för dig att undersöka saken.

• Ms H

Jag har tyvärr inga svar på dina frågor. Om handläggaren verkar vettig, skulle jag nog be denne att visa regelverket för dessa frågor.

Svar på tråden Hur länge måste jag vara "frisk" för att få vara sjuk