Chiagave skrev 2017-04-14 16:22:39 följande:
Ja vi valde stimulerad cykel just därför och läkaren rekommenderade det starkt. Jag frågade också om hur länge de lever och enligt vår läkare kan även dessa leva länge, upp till fem dagar, i livmodern.
Nu har vi gjort det och vi är hoppfulla. Läkaren sa att alla förutsättningar var optimala. Vid insemineringen idag var ägget fortfarande i äggblåsan och skulle släppa när som helst och spermierna var av toppkvalitet, ca 17 miljoner st :) och pigga! Hoppas! Det känns ändå som en piece of cake jämfört med alla hormoner, sprutor, äggplock och förväntningar (pressen!) vid ivf. Nu mår jag bättre och det är inte samma insats liksom. Detta är ju inte min mans spermier som bara måste funka så den pressen har släppt.
Jag måste säga att det har varit en lång resa hit. När jag nämnde spermiedonation som plan B för ca 5 år sen ville min man inte höra talas om det. Och bara för ett år sedan kändes det som ett omöjligt beslut även för mig. Jag vill ju egentligen ha HANS barn. Så medan det fanns hopp om att ivf skulle funka ville vi hellre prova det. Men nu verkar där inte vara några alls (helt oförklarligt!) Och vi har båda två sakta kommit till acceptans. Det var rejält knäckande för honom när där plötsligt inte var några alls. Men vi kom till en punkt där vi valde mellan adoption och donation och då har det varit ett enklare beslut med donation. I övrigt känner sig min man väldigt ensam för många i vår närhet väntar barn just nu. Vi känner ingen med samma problem. Och han har mått dåligt för att det är jag som måste göra alla behandlingar. Det finns många komplicerade aspekter av det helt enkelt.
Men nu längtar vi båda efter ett litet barn och jag är övertygad om att vi båda kommer älska den person som (förhoppningsvis) kommer <3.
Vi betalade totalt ca 38 000 för ett paket med tre försök inkl familjerätt (boka donator) och mediciner.
Sade läkaren att frysta spermier kan leva kvar så länge i livmodern? Hört så olika här på FL... Det har även skrämt mig. För hur lite marginal har man isåfall om man gör en insemination efter ÄL om spermier lever i 20 h som några skrivit. Känner du dig orolig över att inte lyckas eller känns det någonstans som att su genuint kan lyckas nu när du får pigga spermier i dig? Förstår du frågan :)?
Det var läkaren som valde ut donatorn va?
Hur gamla är ni?
Jag förstår din killes känslor då min kille känner likadant. Det är tungt för dem. Hade nog inte hanterat det bättre än han gör. <3
Håller tummarna för ert plus. Du får inte glömma att uppdatera här! Jag inväntar själv att några saker ska ordnas innan vi kan börja med inseminationen :)