• Kafkaesk

    Betalar tre elräkningar

    Hej. Alla vet att man betalar två elräkningar, ena till ett elhandelsbolag, det bolag man själv kan välja samt till ett elnätsbolag som styrs av vart man bor. Jag betalar dessutom för fjärrvärme vilket betyder att jag betala tre elräkningar!!! Alla sökningar på nätet visar att alla betalar endast för de två första. Håller jag på att bli grubdlirad eller har jag missat något?

  • Svar på tråden Betalar tre elräkningar
  • Kjell2
    Kafkaesk skrev 2017-03-30 08:42:50 följande:

    Hej. Alla vet att man betalar två elräkningar, ena till ett elhandelsbolag, det bolag man själv kan välja samt till ett elnätsbolag som styrs av vart man bor. Jag betalar dessutom för fjärrvärme vilket betyder att jag betala tre elräkningar!!! Alla sökningar på nätet visar att alla betalar endast för de två första. Håller jag på att bli grubdlirad eller har jag missat något?


    Jag betalt för fjärrvärme, el och nätavgift via en räkning.

    Har du inte fjärrvärme slipper du i alla fall den räkningen.
  • Anonym (C)

    Frågan är väl om det är samma bolag du betalar till på alla tre?

    När jag flyttade sist tecknade jag avtal med med Eon och de skickade av misstag ut två räkningar den första tiden, en för nätet och en för elen. Men det krävdes bara ett samtal för att få dem på samma.

    Har du olika bolag för nät, el och fjärrvärme är det ju inte alls konstigt att du får tre räkningar.

  • riboflavin

    Beror ju lite på hur du bor, i min hyra ingår värme så jag betalar bara för förbrukningsel och nätavgift för överföring av denna, två olika räkningar alltså. Värmer man med fjärrvärme så ska man ju betala för den separat på något sätt, även om elen som någon slags fjärrvärmepump/växlare nyttja ingår i den vanliga elförbrukningen. På många ställen erbjuder samma bolag alla tre tjänster men långt ifrån överallt gissar jag.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • sextiotalist
    Kafkaesk skrev 2017-03-30 08:42:50 följande:

    Hej. Alla vet att man betalar två elräkningar, ena till ett elhandelsbolag, det bolag man själv kan välja samt till ett elnätsbolag som styrs av vart man bor. Jag betalar dessutom för fjärrvärme vilket betyder att jag betala tre elräkningar!!! Alla sökningar på nätet visar att alla betalar endast för de två första. Håller jag på att bli grubdlirad eller har jag missat något?


    Hur kan du tolka att din räkning för fjärrvärme är en elräkning, lika lite som oljeräkning eller räkningen på pellets är en elräkning. Även om det står (har inte fjärrvärme så jag vet inte hur den presenteras eller hur man mäter förbrukningen) så är det inte den förbrukade elen som du betalar för, utan den mängd energi du har hämtat från fjärrvärmenätet.
  • snedtak

    Fjärrvärme är ju inte samma som el. Har man fjärrvärme betalar man för det, värmer man med olja betalar man för det. När jag hade gas betalade jag en gasräkning, en elhandelsräkning och en elnätsräkning. Inga konstigheter.

  • snedtak
    elmadumle skrev 2017-03-30 23:00:09 följande:
    Vi betalar bara en räkning, har vattenfall iof.
    Om ni har samma elhandels- och elnätsleverantör så kommer det bara en faktura.
  • Kafkaesk

    Tack allihopa! Det stämmer att det är helt olika saker. Det var jag som blev förvirrad eftersom att det var samma elbolag som tog betalt för fjärrvärmen. Men det är ju klart att det är olika saker. Ibland är man dum. Tack för svar. ????

Svar på tråden Betalar tre elräkningar