• Agdaa

Plugga efter 50?

Är det nån som har gjort det?

Är det lixom nån idé?

Riskerar nu att bli övertalig från ett tråkigt jobb o tänker att det vore lite kul att börja om med nytt yrke men vet inte riktigt vad :o

• Svar på tråden Plugga efter 50?
  • Carambolan

Har inte själv uppnått den åldern men har haft ett par kursare genom åren som varit 50+, någon har till och med varit pensionär. Tänk på att det finns en övre åldersgräns för studielån bara så du behöver försörja dig på annat sätt.

• Praktisk59

Plugga går säkert, men att få nytt jobb efter studier tror jag mindre på.

• Dixie

Det beror ju lite på vad du tänker plugga - är det någon kurs för att kompletterad din utbildning är det väl helt ok - jag hade ju inte gett mig in på en ny utbildning som 50 åring.

• Meriall

Kul, gör det :) Känner en 50+ som jobbat som sköterska i psykiatrin och utbildade sig till psykolog nyligen. Hon fick jobb direkt. Så ngt inom en bransch där du kan använda din tidigare erfarenhet är ju jättebra. Hur lång utbildning kan du tänka dig och vad har du jobbat som?

• Ceciliana12

Hoppas det, för jag är själv 52 och jag tänker börja på en distansutbildning till läkarsekreterare till hösten. Jag har en vid arbetslivserfarenhet som även inkluderar administration (fast inte inom vården) och vård (som först undersköterska och sedan sjuksköterska, något jag inte längre kan arbeta som av rent fysiska skäl), så jag hoppas att arbetsgivarna ska förstå att jag är guld värd sedan!

• Mrs Green

Det borde gå bra om du tar en lite kortare utbildning (om du behöver studielån, www.csn.se/ovriga-utbildningar/krav/aldersgranser/fyllt-47-1.3062) och pluggar till ett bristyrke där det är lätt att få jobb. Kanske någon inom vården, skolan eller något tekniskt? Och gärna något där du kan använda dina tidigare erfarenheter, då blir det ju lättare att få jobb. 

Själv blir jag 48 i år och läser en teknisk utbildning på yrkeshögskola, men där finns ju massor och bara utbildningar till yrken där det är brist på folk. Kolla här www.yhutbildningar.se/

• Snuttis2

Min mamma vidareutbildade sig när hon var 50+ läste på deltid o jobbade vidare parallellt! Fick ny tjänst när hon var klar som hon sedan arbetat i de senaste ? 7-8 åren! Aldrig försent att göra saker som känns viktiga o värdefulla!!!

• Praktisk59
    Snuttis2 skrev 2017-03-31 12:15:57 följande:

Min mamma vidareutbildade sig när hon var 50+ läste på deltid o jobbade vidare parallellt! Fick ny tjänst när hon var klar som hon sedan arbetat i de senaste ? 7-8 åren! Aldrig försent att göra saker som känns viktiga o värdefulla!!!

Vidareutbilda sig, Ja.

Men att börja på nytt när du är 50, tveksamt.

Det finns för många arbetslösa ungdomar, och vad väljer en arbetsgivare
  • Mrs Green
    Praktisk59 skrev 2017-03-31 13:30:59 följande:
    Vidareutbilda sig, Ja.

Men att börja på nytt när du är 50, tveksamt.

Det finns för många arbetslösa ungdomar, och vad väljer en arbetsgivare
    Problemet är ju att de arbetslösa ungdomarna inte är utbildade inom de områden där det saknas mycket hur mycket folk som helst, som vården, förskolan/skolan och vissa tekniska yrken. Där har arbetsgivarna helt enkelt inte några att välja bland, och då är det inte alls omöjligt att få jobb som nyutbildad 50+:are.

Men visst är det är lättare om man kan utbilda sig inom ett närliggande område så man kan utnyttja åtminstone en del av sin tidigare erfarenhet.
  • studentsvar

Jag vet om en man i 55års åldern som flyttade från Japan till Polen för att studera medicin, och det går bra för honom. Vad ska du plugga för något?

• Åsa

Ingen egen erfarenhet men sett ett par fall. En som sadlade om till bibliotekarie där hon kunde kombinera med tidigare utbildningspoäng så att utbildningen bara blev ett par år, och en f d hemmamorsa som gick vårdutbildning från tidigare jobbområde och jobbar som uska.

Att fortbilda sig inom befintligt område efter 50 är inte ovanligt, det vet jag hur många som helst som gör.

Svar på tråden Plugga efter 50?