• Gräshopper

Ny förälder...inte alltid rosa moln.

Att vara själv hemma och mammaledig...inte en dans på rosor. Sonen är nu 1 månad gammal och pappan jobbar.

S är väldigt sällan nöjd. Gråter mycket. Otröstligt några gånger per dygn om man har otur. Då passar inget och han kan hålla på/vara vaken en hel period. Med period menar jag tiden mellan matningarna. Han får ersättning ungefär var 3:timme.

Försöker trösta ett missnöjt barn och tittar ut genom fönstret på folk som går förbi. Va härligt det ser ut...att få göra som man vill. Att få vara själv och bestämma själv.

Pappan kommer hem från jobbet 18, 19 eller 21 på kvällen. Nästan varje kväll har sonen sin skrikperiod. Den börjar någon gång efter 18 och kan hålla på till 22-23. Beroende på hur trött pappan är så får jag avlastning då. Men måste ändå lyssna på skriken. Så det hjälper inte så mycket. (Nätterna har jag med sonen när pappan jobbar.) Oftast har sonen sedan en lugn period fram till 03-05 på natten. Det är olika när det börjar. Ibland behöver det inte börja förrän framåt 07-08. Men då blir han missnöjd igen. Strular när han ska äta. Arg på att han fiser, skriker. Missnöjd. Har han ont i magen...vet inte. Vid den tiden har jag ingen som helst ork. Då blir jag arg/ledsen. Fattar inte hur jag kunde ge mig in i detta.

1 eller 2 förmiddagar i veckan börjar pappan jobba kl. 12. Så fram till 11 är vi 2. De mornarna mår jag ganska bra. Bästa avlastningen på dagen. Den som fungerar bäst. Jag hinner gå på toa, äta frukost och kanske t.o.m. prata med pappan lite.

Sonen kan ha 30-60 min då han är nöjd efter att han varit arg på morgonen. Oftast mellan 8-10 någon gång. Detta stämmer nästan varje morgon. Men man kan bäst njuta av det när man är 2. För är man själv måste man ju ändå vara med honom. Inte lämna honom.

På helgen har vi sagt att jag ska få 1 natt då pappan har sonen och jag kan använda öronproppar för att få en hel natts sömn. Guld!

Men saknar den första tiden så otroligt mycket. Sonens första veckor då pappan var hemma på heltid och man kunde dela på allt. En halv natt var t.ex. eller några timmar ostörd vila på dagen. Eller bara avlastning vid skrik på dagen. Den ena kunde gå på promenad med vagnen så kunde den andra få saker gjorda som inte handlade om mata, trösta, vagga.

I veckorna känner jag mig livegen och så otroligt ensam. Gråter massor!

Sonen och jag har haft 1 bra dag den här veckan. Den var fantastisk.

Men en dag som denna när han strulat sen 3 i natt och jag inte fått sova färdigt. Pappan åker till jobbet tidigt. Är borta innan vi kommit upp för dagen. Sonen har ont i magen/missnöjd/skriker vi 08 matningen. Efter ett tag kommer han in i sin nöjda period på 30-60 min. Jag skyndar mig på toa, stresspressar fram något. Sen värmer jag en fryspizza och tar ett glas nyponsoppa för det går fortast. Får detta till frukost. Tänker att jag ska försöka få en bra dag. Så jag förbereder en promenad. Det blir drygt 1 timme ute. Sonen sover halva kanske. Men är alltid nöjd i vagnen på promenad. Så länge vagnen rör sig.

Väl hemma så får han mat. Arg/ledsen/missnöjd igen. Försöker trösta/gör allt jag kan komma på för att underlätta. Lägger honom i vagnen så han kan sova. Skriker och jag gråter. Tillslut blir jag så frustrerad att jag bankar hårt i väggen några gånger. Sonen tystnar och somnar nästan direkt. Och jag får skuldkänslor. Skrämde jag honom nu. Gråter för det.

Nu efter några vaggningar/skrik till så verkar han sova ordentligt. Klocka har hunnit bli 13. Jag borde sova istället för att skriva detta nu. Men jag måste få det ur mig. Jag borde också äta något för jag är jätte hungrig. Men jag vågar inte låta i köket med risk för att väcka honom igen. Jag behöver verkligen att han sover så länge som möjligt.

Jag skulle jättegärna ha honom sovandes på mig om det hade fungerat som tröst. Men inte ens det fungerar när han är arg. Så det blir sällan den där mysiga knyta an/hud mot hud vilan.

Njut av den mysiga bebistiden säger folk....vadå mysig! De få stunder han är nöjd så är han jätte mysig och jag kan glatt prata med honom och uppskattar att ha en son. Eller när han sover. Då är han så söt och då älskar jag honom så otroligt mycket.

Har provat sjal och babybjörn. Men han är inte förtjust i det. Ska de vänjas in i det?

Ingen pratar om hur jobbigt det kan vara att få barn.

Är det någon där ute som känner som mig?

• Svar på tråden Ny förälder...inte alltid rosa moln.
  • Gräshopper
    MrsBo skrev 2017-03-31 21:36:09 följande:

Känner igen mig i precis allt du skriver, första tiden är verkligen inga rosa moln och guldskimrande.

Men det BLIR bättre! Det blir det! För mig tog det drygt ett år innan jag kände genuin glädje och lycka över min dotter, stundvis innan det också såklart men som du trippade jag på tå livrädd för ännu ett utbrott.

Jag fick en förlossningsdepression och med tanke på vad du skriver låter det så för dig också. Jag sökte aldrig hjälp, kanske därför det tog så lång tid innan det fick över så mitt råd till dig är verkligen att göra just det, sök hjälp! Det är väldigt vanligt och finns akuttider avsatta för just det här ändamålet så gör det, snälla! Gå inte och lid i onödan!

Och försök överlev, dag för dag, timme för timme. Hitta små, små milstolpar och räkna ner. Försök ta dig ut och sysselsätt dig så mycket du kan. Skit fullständigt i hem, disk och tvätt. Försök bara överleva!

Tack för pepp :)

jag ska prata med bvc nästa gång. Får se vad de säger.
  • Gräshopper
    pigglet skrev 2017-04-01 16:02:52 följande:

Glöm det där med att "njuta" - det handlar om att överleva!

Och "Tiden går så fort", det är ju ett hån, varje dag känns som en evighet, massor av minuter man måste ta sig genom...

Nej, första tiden kan verkligen vara påfrestande om man har en liten som skriker och inte heller sover.

Att läsa om andra som verkar ha det så mysigt hjälper ju inte heller. Det man behöver höra är ju hur andra kämpar mot sömnbristen, gråten, de såriga bröstvårtorna, oron, känslan av otillräcklighet...

Vi gjorde så att pappan gick ner i arbetstid, jobbade 80%. Lägger man föräldraledigheten så att den hamnar måndag eller fredag kan han ta 3 SGI-dagar, precis som någon annan skrev. Och på så sätt tar mamman färre dagar, samtidigt som man får ut mer pengar (gäller speciellt om mannen har högre SGI). Samtidigt som man får mer tid tillsammans.

Min man jobbade sedan 80% i 8 år.

Bor du i Skellefteå får du gärna skicka ett meddelande. Jag är hemma på dagarna, vi kan träffas om du vill. Jag kan gå en vända med vagnen så du får sova/kissa/duscha. Jag kan fixa något att äta, så du får mer energi. (3-barnsmamma, förskollärare)

Annars: försök bara ta er genom. Det kommer bättre tider. Bebisen kommer med stor sannolikhet börja sova bättre. Hen kommer skrika mindre. Du kommer vara piggare än så här.

(Och sett i backspegeln - det ÄR en kort tid. Och man glömmer det värsta med tiden...)

Åh, va gulligt av dig att erbjuda hjälp. Tyvärr så bor jag för långt bort. Utanför Stockholm. Annars hade jag verkligen uppskattat det :)

Tack
  • Lilas

Jag kommer ihåg att jag tänkte samma som dig "vad har jag gett mig in på". Jag tyckte att första barnet var otroligt jobbigt och i princip omöjlig att göra nöjd. Hen är nu 6 år och fortfarande envis, men självständig och världens bästa. Hen sov bara i vagnen, som inte fick stanna, eller i bilen. Hen skrek mycket och var omöjlig att göra nöjd. Så fort hen lärde sig vända sig så blev det tråkigt och hen ville framåt, när hen lärt sig det ville hen krypa osv. Ständigt framåtdriven och irriterad över att inte kunna..

Andra barnet var helt annorlunda, kunde man bara lägga ner i sängen så somnade hen. Inga problem med att äta (amma) vilket första barnet hade stora problem med. Nöjd och glad bebis som var lätt att ta med och sov mycket (tom så att jag frågade BVC om det var normalt).

Jag tycker att du ska hjälpas åt mer med pappan och diskutera hur ni kan göra. Skulle inte pappan kunna komma hem tidigare än 21 på kvällarna? Kanske gå ner i tid eller jobba hemifrån?

Och det du skrev om att man ska ta tillvara på bebistiden, det är ju lite sånt man säger till kollegor och bekanta man träffar på stan "vad mysigt med bebis, se till att njuta ordentligt för snart är de stora"

• Gräshopper
    Anef skrev 2017-04-01 16:58:38 följande:

Jag har upplevt att dom tre första månaderna är som jobbigast med alla mina barn. Sen kommer man ut ur dimman så att säga och börjar få mer rutin på saker. Men varför tar du varje natt själv? Kör varannan natt! Du jobbar ju också, med ett barn hemma på heltid. Och sen tar ni varannan natt på helgen. Jag tycker också det är jobbigt de veckor min man jobbar sent. Då kommer han hem vid 19 ca. Dom eftermiddagarna är jättesega. Försök boka in saker att göra på em. Promenera, hälsa på någon, träna hemma med bebisen bredvid. Snart kan ni börja på öppna förskolan och träffa andra vuxna och barn. Våren närmar sig och då kommer det förhoppningsvis kännas lite lättare. Kram!

Ja, jag kanske ska ta upp det om nätterna. Undrar hur det kommer tas ;)

Blir promenad nästan varje dag. Det är ju skönt iallafall.

Skönt med luft.

Tack
  • Gräshopper
    lisasali88 skrev 2017-04-01 17:08:24 följande:

Om du använder D-droppar som BVC gett dig så kasta som och köp Holistic D-droppar. Dom räddade oss! Vår son blev som ny. Sen köpte vi Bifibaby plus också mot ont i magen. Prova att byta ersättning. Man får prova sig fram. Där och då trodde jag aldrig det skulle bli bättre men det blir det. Efter 3 månader blev det bättre. Sov när bebisen sover. Eller vila iallfall! Gå en promenad. Gör storkok under helgen när sambon är hemma och frys in.

Ja, kanske ska byta ut dropparna.

Det är många som säger 3 månader. Då hoppas vi på det. Skönt då har jag kommit en tredjedel påväg ;)

Tack
  • Gina43

Oj ja jag vet att den första tiden inte måste vara så mysig. Jag hade det du beskriver TS - och lite till. Vi var på neonatal första månaden och levde med hopp och förtvivlan samt en väldig osäkerhet om barnets hälsoläge (även om det inte hängde på liv eller död). När vi väl kom hem började magbesvären och missnöjet vilket höll i sig i ett par månader (till ca fyra månader) - vi provade allt. Han var dessutom aldrig nöjd i vagnen heller utan skulle bäras. Jag hade utöver detta tidsbestämd medicinering att sköta om så jag hade svårt att gå ut, få ärenden gjorda eller bara slappna av utomhus. Kände mig udda i mammagruppen minst sagt. MEN, jag såg det som funkade, de små glimtarna och levde på det.

Håll ut - det blir bättre. Magproblemen för vår del mognade bort och barnet blev nöjdare i vagnen vid halvåret då sittdelen kunde användas. Idag har jag världens goaste barn (frisk!) som hittar på hyss och tjattrar, sjunger och grejar. Mitt tips till dig är att inte jämföra dig med "hur andra verkar ha det", att jobba på din uthållighet och ta så mycket stöd och avlastning som du kan.

• Sommar26

Jag känner med dig, precis samma läge. Vår son är dock nöjd nu för det mesta men sover dåligt på nätterna. Hans period var sådär otroligt hemsk tills han var typ tre månader om jag minns rätt. Innan det fick jag inte ens gå och kissa på dagarna utan var tvungen att bära honom. Köpte en ergo baby 360 eftersom babybjörn är otroligt oskön. Han blev helnöjd efter va en veckas skrik och gråt så, ja vi var tvungna att "lära" honom bärselen. Tipset är att först gå kortare promenader ute med bärsele och sen då det gillas så kan man ha den inomhus. Brukar bli tyst då man bär honom.

Sen när det var som värst så rullade jag vagnen 4-5 timmar ute/dag, blev iaf av med gravidkilon snabbt då. Man fick aldrig stanna vagnen. Öppen förskola är jättebra, träffar andrabil samma sits och går prata med vuxna.

Styrkekramar

• pigglet

Får Flashbacks när jag läser allas inlägg, sitter här och ler för mig själv. Tänk vad man glömmer med tiden.

Vid en återträff med föräldragruppen på bvc fick vi frågan hur vi tyckte livet hade ändrats nu när vi fått barn. Första paret som tog till orda log lite gulligt mot varandra och sa att det inte hade ändrats just något alls. Deras kvällar var som innan, de satt i soffan och såg film och undrade vad det var alla hade varnat för!
    Visst inte om jag skulle skratta eller gråta, gråten var närmare till hands. I vårt liv fanns INGET kvar.

Vi turades om med nätterna, den som hade bebisen höll till i vardagsrummet, där vi även hade en madrass utifall att man ville vila en stund. Första delen tog jag. Pappan lade sig i sovrummet senast 21, sov tills jag bad om byte vid 1-3. Sedan fick jag sova i sovrummet tills han åkte till jobbet vid 6.30, då han bar in bebisen till vår säng.

En gång sov bebisen. Det var -30 grader och pappan gick en promenad. Hon SOV! Han promenerade en timme, ställde sig i en trappuppgång och värmde sig en stund och promenerade sedan tillbaks en timme. Bebisen sov fortfarande! Så han ringde mig och undrade om vi skulle äta på MAX, med vagnen utanför. Sagt och gjort. Bebisen vaknade när vi var klara, då hade hon sovit drygt 3 timmar. Det längsta hon åstadkom under hela sitt första år.

• Sommar26

Men varför har vissa så "tur" med sina bebisar? (Jag vet, man är enormt lyckligt lottad som ens kan få ett barn och tom ett friskt) men dem flesta verkar ju få sova på nätterna och inte höra skrik hela dagarna. Vad gör vi andra fel?! Dem borde ju rimligtvis ha ont någonstans eftersom dem inte finner ro medan andra gör det ?!?!?!

• Poppy75
    Sommar26 skrev 2017-04-02 11:46:27 följande:

Men varför har vissa så "tur" med sina bebisar? (Jag vet, man är enormt lyckligt lottad som ens kan få ett barn och tom ett friskt) men dem flesta verkar ju få sova på nätterna och inte höra skrik hela dagarna. Vad gör vi andra fel?! Dem borde ju rimligtvis ha ont någonstans eftersom dem inte finner ro medan andra gör det ?!?!?!

Jag har tvillingar och de är otroligt olika med både hur de sover och hur de äter. Det är inte så att vi har gjort olika med dem, i början hade vi svårt att se skillnad på dem. De är helt enkelt olika i sig själva. Den ena tycker det är skönt att sova och kan frivilligt krypa upp i sängen. Den andra vill aldrig sova hur trött han än är.

Har du hört talas om "survivor babies" ? I områden där det har varit hungersnöd är det de "jobbiga" och "krävande" bebisarna som har klarat sig i störst utsträckning. Det handlar nog ofta om biologi snarare än att man gör något fel.
Svar på tråden Ny förälder...inte alltid rosa moln.