• Anonym (nn)

Sertralin + voxra

Som rubriken lyder, någon som har erfarenhet av dessa två i kombination? Jag tar maxdos sertralin sedan ett par år tillbaka men har biverkningar i form av en enorm trötthet. Ska därför, efter diskussion med min läkare, istället ta 100 g sertralin och 150 g voxra.

Alltid nervöst med medicinbyte/justering, vore därför intressant att höra andras erfarenheter av kombon. Min diagnos är recidiverande depression och ångest förresten.

• Svar på tråden Sertralin + voxra
  • Anonym (nn)
    Anonym (M) skrev 2017-04-02 18:50:24 följande:

Usch, det där känner jag igen. Jag har nästan somnat över skrivbordet ibland men nu känner jag både en ny energi och en annan klarhet i tanken. Jag har lättare att fokusera och kan ha ett högre tempo.

En märklig positiv effekt var att jag över en natt slutade gilla kaffe. Voxra används även för rökavvänjning och jag undrar om det kan finnas någon koppling där för jag var verkligen en riktig koffeinist förut. Nu får jag tvinga i mig en kopp på morgonen, för det behöver jag, men i övrigt har jag börjat dricka en massa grönt te som förstås är mycket nyttigare.

Jag var också en stor tröstätare men Voxra gjorde att jag tappade aptiten, vilket inte bara är bra, men jag har inte alls samma sötsug som förut och det gör att jag äter mycket nyttigare och har gått ner en hel del. Jag har också som jag skrev en annan motivation att röra på mig.  

En annan fördel är att sexualiteten inte påverkas som med SSRI. Jag är visserligen singel men om jag skulle träffa någon är det alltså inget problem.

Nu låter det säkert som om jag har provision  men det är därför jag tjatar om den individuella effekten. Jag skulle aldrig våga rekommendera antidepressiva till någon men eftersom du ändå ska prova kan jag ju dela med mig av mina positiva erfarenheter.

Stundvis har jag känt mig lite forcerad och det är nog därför man ska vara försiktig med Voxra om man har ångest men precis som du skriver har du ju en annan medicin mot det problemet.          

MYCKET förståndigt att inte vilja rekommendera antidepp till någon, det är ju precis som du skriver en enormt individuell fråga hur man reagerar på dem. Sertralin har som sagt fungerat bra länge för mig medan citalopram var katastrofalt, för en väninna är det precis det omvända. Men med det sagt tycker jag det är jätteintressant att höra hur olika preparat fungerat (eller inte) på olika människor med liknande problematik.

SSRI har, trots maxdos, märkligt nog inte påverkat min sexlust. Är också singel så det vore inte en stor katastrof i dagsläget om voxra skulle ha en negativ inverkan på den men givetvis skönare om den förblir intakt :) Kaffe däremot hade jag saknat att njuta av om utifall att den skulle påverka den uppskattningen hos mig också, ÄLSKAR kaffe! Men, men, så länge jag slipper denna trötthet hade jag gladeligen undvarat det!
  • Anonym (A)

Helt ok , vi fokusera på tråden nu. Och du som är så påläst, kanske kan starta en tråd.. efter någon liten artikel du har läst.

• Anonym (nn)
    Anonym (M) skrev 2017-04-02 20:24:13 följande:

Vad fint att du försöker idiotförklara skribenterna i tråden som om de inte har fått medicinen utskriven av en läkare till att börja med. Det är ingen här som tar "hur många som helst", det är bara du som sitter och jagar upp dig.  

Du har säkert läst någon artikel eller bok om nackdelarna med antidepressiva och kör din egen lilla personliga mission på ett nätforum men jag är också påläst om alla aspekter av preparaten så starta gärna en egen tråd Krösa-Maja så kan vi diskutera det där. 

• Anonym (nn)
    Anonym (A) skrev 2017-04-02 21:11:46 följande:

Helt ok , vi fokusera på tråden nu. Och du som är så påläst, kanske kan starta en tråd.. efter någon liten artikel du har läst.

Men herregud människa... Jag önskar du ville sluta vara dryg mot de som faktiskt svarar på ett både vänligt och informativt sätt om just det jag efterfrågade ; personliga erfarenheter av voxra.

Du är självfallet varmt välkommen att vara med i diskussionen men försök i sådana fall att lägga fram dina frågor och funderingar på ett sätt som faktiskt är förståeligt. Jag försöker inte spela dum men förstår faktiskt inte vad det är du vill få fram? Än så länge har du bidragit med att läkare själv borde prova medicinerna + frågat varför det inte finns några läkare i tråden. Utveckla istället vad det är du menar att de skulle bidra med i frågan, i egenskap av läkare.
  • Anonym (A)

Jag menar inte att vara dryg. Men jag tror att den är farlig. Är kanska påläst, då menar jag inte Fass. Men jag ska inte lägga mig i. Lycka till..

• Anonym (nn)
    Anonym (A) skrev 2017-04-02 22:13:11 följande:

Jag menar inte att vara dryg. Men jag tror att den är farlig. Är kanska påläst, då menar jag inte Fass. Men jag ska inte lägga mig i. Lycka till..

Tack! Det är inte frågan om att "lägga sig i"; jag är intresserad av att höra ifrån alla som har personlig erfarenhet av medicinen, såväl positiv som negativ sådan.
  • Ser0tonin

Jag har testat både Sertralin och Voxra, inte i kombination dock.

Voxra passar sig inte som farmaka mot ångest utan brukar snarare förvärra tillståndet. Men den kan funka ihop med andra preparat som t.ex. i ditt fall Sertralin. Om du skulle känna att din ångest ökar så kontakta din läkare. Då kanske ni får öka Sertralinet igen.

Med det sagt så hoppas jag att du kommer må bättre med din kombo :)

• Anonym (nn)
    Ser0tonin skrev 2017-04-03 18:07:01 följande:

Jag har testat både Sertralin och Voxra, inte i kombination dock.

Voxra passar sig inte som farmaka mot ångest utan brukar snarare förvärra tillståndet. Men den kan funka ihop med andra preparat som t.ex. i ditt fall Sertralin. Om du skulle känna att din ångest ökar så kontakta din läkare. Då kanske ni får öka Sertralinet igen.

Med det sagt så hoppas jag att du kommer må bättre med din kombo :)

Tack! Jag ska vara uppmärksam på ökad ångest. Gissar att den sannolikt lär öka under insättning oavsett men om den förblir högre än normalt (för mig) så ska jag definitivt prata med min läkare.
  • Anonym (nn)

Liten uppdatering: en vecka in i medicinjusteringen och jag har haft noll känningar av insättningen av voxra. Lite myrkrypningar i händerna men tillskriver det halveringen av sertralindosen, känner igen det från tidigare nedtrappningar av den.

Är såklart glad och lättad att det gått så smidigt men samtidigt väldigt överraskad..har tom tagit två veckors semester då jag var helt inställd på insättningsbesvär:)

Hur har ni andra upplevt insättning av voxra (med eller utan samtidig ssri/snri behandling)? Det känns nästan lite för bra för att vara sant att det ska gå så här smidigt...

• KKA

Tidigare stod jag på maxdos av SSRI (Citalopram). Nu har den dosen halverats med tillägg av 150 mg Voxra. Detta för att få bukt med min extrema trötthet som jag haft i flera månader. Har nu stått på den medicineringen i snart 3 veckor. Tyvärr har jag hittills inte fått någon positiv effekt utan endast biverkningar i form av yrsel, ångest och sömnproblem.

Hur har det gått för dig som startade tråden?

• Anonym (Pop)

Puffar upp tråden

Fler som äter voxra eller sertralin+voxra? Jag börjar insättning av voxra imorgon. Hoppas att min energi ska öka.

Hur funkar den för er?

• Anonym (Toppi)

Min moster är bipolär å kan inte vara utan Voxra. Blev hennes räddning. Däremot för mig blev det flopp. Jag har länge stått på venlafaxin och fick då även testa voxra. Tyvärr påverkade Combon av båda mitt hjärta så mycket så ekgn, puls osv gick bananas. Höll ut någon månad men märkte inga positiva grejer. Synd. För jag hade höga förhoppningar. Nu har jag efter lång tid fått en annan stämningshöjande / stabiliserande. Topiramat.

• Anonym (Pop)
    Anonym (Toppi) skrev 2020-07-22 16:48:57 följande:

Min moster är bipolär å kan inte vara utan Voxra. Blev hennes räddning. Däremot för mig blev det flopp. Jag har länge stått på venlafaxin och fick då även testa voxra. Tyvärr påverkade Combon av båda mitt hjärta så mycket så ekgn, puls osv gick bananas. Höll ut någon månad men märkte inga positiva grejer. Synd. För jag hade höga förhoppningar. Nu har jag efter lång tid fått en annan stämningshöjande / stabiliserande. Topiramat.

Har hört tidigare också om dem som behandlas med antiepilektikum. Får jag fråga vad du tar det för? Står bara epilepsi på Fass men att man kan ta det för annat om doktorn ordinerar det.
  • Anonym (Toppi)
    Anonym (Pop) skrev 2020-07-22 17:10:51 följande:

Har hört tidigare också om dem som behandlas med antiepilektikum. Får jag fråga vad du tar det för? Står bara epilepsi på Fass men att man kan ta det för annat om doktorn ordinerar det.

Jag är väl i utredning fortfarande efter alla dessa år men just nu pratas det om dystymi. Så venlafaxin för min galna ångest å topiramat för stämning dvs försöka komma upp från det låga och trötta träsket jag varit i allt för länge.
  • Anonym (Pop)
    Anonym (Toppi) skrev 2020-07-22 17:20:52 följande:

Jag är väl i utredning fortfarande efter alla dessa år men just nu pratas det om dystymi. Så venlafaxin för min galna ångest å topiramat för stämning dvs försöka komma upp från det låga och trötta träsket jag varit i allt för länge.

Låter som mig. Förutom att jag aldrig får en utredning. Men nu har jag en fantastisk läkare på Vårdcentralen som faktiskt verkar vilja hjälpa, funderar mellan och innan besöken och är intresserad av hjärntrötthet och psykisk ohälsa. Så jag känner mig hoppfull.
  • Anonym (Toppi)
    Anonym (Pop) skrev 2020-07-22 17:30:56 följande:

Låter som mig. Förutom att jag aldrig får en utredning. Men nu har jag en fantastisk läkare på Vårdcentralen som faktiskt verkar vilja hjälpa, funderar mellan och innan besöken och är intresserad av hjärntrötthet och psykisk ohälsa. Så jag känner mig hoppfull.

Okej,.låter ju bra. Jag bytte först vårdcentral för jag hade gett upp och fick tips om en specifik sköterska men hon kände Hon inre kunde göra mer. Å då hade jag redan provat så många mediciner genom åren. Så efter tredje remissen/ försöket fick jag äntligen komma till psykiatrin istället.
  • Anonym (Toppi)

Men utredning borde Du ju alla gånger kunna få? En mini utredning osv. Tonvis med frågor men det ä ju fasen deras jobb

• Anonym (Pop)
    Anonym (Toppi) skrev 2020-07-22 18:16:54 följande:

Men utredning borde Du ju alla gånger kunna få? En mini utredning osv. Tonvis med frågor men det ä ju fasen deras jobb

Kan ju tycka det efter att ha levt med psykisk ohälsa sen jag var 13 år och nu närmar mig 40. Fick 5 tillfällen gruppterapi för att bearbeta trauman av våltäkt som barn. Annars har de bara skrivit ut mediciner... jag tror själv på bipo och eller adhd. Sökt så många gånger... :(
Svar på tråden Sertralin + voxra