• Sommargrodan

    Fertilitetstecken? 23år Tänk om jag inte kan bli gravid

    Jag och min sambo ( fast sedan många år) har haft oskyddat sex på senaste tiden. Jag har aldrig blivit gravid ( vi försöker inte pricka in äl men blir jag gravid så är vi beredda både ekonomiskt och relationsmässigt) äter levaxin för min sköldkötel som är låg, men medicinen är rätt doserad sedan ca 1 år tillbaka. Jag inbillar mig ändå att jag inte kan bli gravid så nu undrar jag kan man se tydliga fertil-tecken? Jag vet att jag har ägglossnibg ( syns på flytningar) är det då ett säkert kort på att jag kan bli gravid?

  • Svar på tråden Fertilitetstecken? 23år Tänk om jag inte kan bli gravid
  • Thotis90

    Nej. Det är mer än bara ägglossning som ska klaffa för att en graviditet ska vara möjlig. Du måste t.ex. ha fri passage i äggledarna, annars kan inte det befruktade ägget ta sig till och fästa i livmodern. Endometrios, PCO, PCOS, klamydia, genetiska orsaker m.m. kan också göra det svårare.

  • Jag är bara jag

    Ingen vet före man aktivt börjat försöka bli gravid om man är fertil eller inte. Och då ska man försöka minst 1,5 år innan man kan säga att man är infertil. Dessutom beror infertilitet lika ofta på mannen. Visst, har man mens 2 ggr per år så vet man ju innan att man är infertil eller hunnit fylla 45, men i övrigt går det inte veta.

  • EpicNurse
    Jag är bara jag skrev 2017-04-02 11:52:33 följande:

    Ingen vet före man aktivt börjat försöka bli gravid om man är fertil eller inte. Och då ska man försöka minst 1,5 år innan man kan säga att man är infertil. Dessutom beror infertilitet lika ofta på mannen. Visst, har man mens 2 ggr per år så vet man ju innan att man är infertil eller hunnit fylla 45, men i övrigt går det inte veta.


    Va? Man är inte infertil för att man har få ägglossningar per år. Man har nedsatt fertilitet. Ofta är det i just dessa fall pga pco vilket ofta kan behandlas genom att man stimulerar fram ägglossning medan man försöker bli gravid. Är man infertil så kan man inte få barn, alls, oavsett hjälp.
  • Jag är bara jag
    EpicNurse skrev 2017-04-02 11:56:57 följande:
    Va? Man är inte infertil för att man har få ägglossningar per år. Man har nedsatt fertilitet. Ofta är det i just dessa fall pga pco vilket ofta kan behandlas genom att man stimulerar fram ägglossning medan man försöker bli gravid. Är man infertil så kan man inte få barn, alls, oavsett hjälp.
    Du ska alltid tjafsa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så himla less! Man är visst infertil då för man har ju ytterst sällan äl. Du kommer baske mig ALDRIG hålla med mig om jag så säger att jorden är rund!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Man kan visst få barn om man är infertil vad babblar du om? Fick jag med hjälp. Är man steril däremot kan man inte få barn alls kanske ens med hjälp. Gud vissa folk alltså!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Erla

    När jag sökte hjälp efter ett försenat missfall berättade läkaren att det ofta kan ta 2 år eller mer, att bli gravid om man inte försöker aktivt. Efter ett år av aktivt försök har man rätt att söka hjälp om man inte lyckats bli gravid.

    Precis som övriga skrivit är det mycket som ska klaffa för att ett barn ska bli till och det räcker inte att man har äl. För mig och min sambo tog det 2,5 år att lyckas komma till där vi är idag: gravid i vecka 21. Under dessa år hade jag bara två cykler som jag troligen hade utebliven äl. Då försökte vi aktivt under dessa år, alltså försökte pricka in äl. Allt från hormoner och äggkvalitet till slöa spermier kan spela in och därefter även befruktade ägg som ska utvecklas rätt.

    Ibland undrar jag hur tusan det ens lyckas bli helt normala bebisar :P

  • EpicNurse
    Jag är bara jag skrev 2017-04-02 12:02:22 följande:

    Du ska alltid tjafsa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så himla less! Man är visst infertil då för man har ju ytterst sällan äl. Du kommer baske mig ALDRIG hålla med mig om jag så säger att jorden är rund!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Man kan visst få barn om man är infertil vad babblar du om? Fick jag med hjälp. Är man steril däremot kan man inte få barn alls kanske ens med hjälp. Gud vissa folk alltså!!!!!!!!!!!!!!!!!


    Jag kommer alltid säga emot folk som har fel, ja! Så sluta skriva saker som inte stämmer så slutar jag "tjafsa". Det är ju inte direkt till hjälp för någon att få inkorrekt info, eller hur?

    Det krävs EN fullträff där allt stämmer för att bli gravid. Det kan man lyckas med på en ägglossning om året. Man räknas inte som infertil förrän det har gått två år av aktiva försök. Därför kan man inte heller säga att man är infertil bara för att man har få ägglossningar för man kan precis lika gärna bli gravid inom ett halvår om man lyckas träffa en ägglossning och det befruktade ägget fäster.

    Steril kan man däremot veta att man är utan att ha försökt få barn.
  • Sommargrodan

    Menscykeln är regelbunden och vi har bara haft "osäkert sex" vid äl. Min mens är dock så här : 3 dagar riklig, sen är det som ett avbrott med typ ingenting, sen kommer den tillbaka 2 dagar till. Kan det ha med äl att göra? Att ägget inte släpper typ?

  • Cakh
    Sommargrodan skrev 2017-04-02 17:54:37 följande:

    Menscykeln är regelbunden och vi har bara haft "osäkert sex" vid äl. Min mens är dock så här : 3 dagar riklig, sen är det som ett avbrott med typ ingenting, sen kommer den tillbaka 2 dagar till. Kan det ha med äl att göra? Att ägget inte släpper typ?


    Hur lång menscykel har du?
  • Sissimoine
    Jag är bara jag skrev 2017-04-02 12:02:22 följande:

    Du ska alltid tjafsa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så himla less! Man är visst infertil då för man har ju ytterst sällan äl. Du kommer baske mig ALDRIG hålla med mig om jag så säger att jorden är rund!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Man kan visst få barn om man är infertil vad babblar du om? Fick jag med hjälp. Är man steril däremot kan man inte få barn alls kanske ens med hjälp. Gud vissa folk alltså!!!!!!!!!!!!!!!!!


    "Alltid tjafsa"

    Jag tycker det är trevligt med någon här som lämnar seriösa och faktabaserade svar här på fl för en gång skull.
  • Yarrow

    Man kan ha mens och ägglossning känslor utan att faktist ha ägglossning. Man kan även även ha ägglossning utan menstruation. Jag har upplevt båda och fick lära mig den hårda vägen.

    Har du testat ägglossningtester? Kanske har du ägglossning tidigare eller senare än du tror. Kroppen kan vara fördjävligt mot en ibland..

  • Sommargrodan
    Cakh skrev 2017-04-02 23:31:01 följande:

    Hur lång menscykel har du?


    Ca 28 dagar och mensen är 6dagar. Stämmer exakt på dagarna varje gång :p
  • Thotis90
    Jag är bara jag skrev 2017-04-02 12:02:22 följande:
    Du ska alltid tjafsa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så himla less! Man är visst infertil då för man har ju ytterst sällan äl. Du kommer baske mig ALDRIG hålla med mig om jag så säger att jorden är rund!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Man kan visst få barn om man är infertil vad babblar du om? Fick jag med hjälp. Är man steril däremot kan man inte få barn alls kanske ens med hjälp. Gud vissa folk alltså!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nej, man är inte automatiskt infertil bara för att man har ägglossning sällan. Det handlar oftast med hormoner att göra och kan många gånger stimuleras med läkemedel, t.ex. Pergotime. 
  • Snuttis2

    oj ! Det märks att detta är ett känslig ämne!

    Om jag har lärt mig rätt genom mina år av ofrivillig barnlöshet så tror jag faktiskt att flera i tråden har rätt i sin åsik?! Det beror bara vilken instans man har som stöd för sin teori .... den vanligaste definitionen får jag för mig är sjukvårdens eftersom det är den vi barnlösa oftast möter!

    "

    Infertilitet är ett medicinskt tillstånd där det finns fysiologiska hinder för att en graviditet ska uppstå. I vardagligt tal används infertilitet och ofrivillig barnlöshet som synonymer. Sjukvårdens definition av infertilitet, eller ofrivillig barnlöshet, är ett år av regelbundna, oskyddade samlag utan att det gett upphov till barn.[2][1] Två års regelbundna samlag utan att det resulterar i barn definieras av Världshälsoorganisationen (WHO) som infertilitet."

  • milli79

    Börja tempa då ser du när tempen stiger o vet att du har haft ägglossning. Håll koll på flytningarna när de är "trådiga" är det fruktsamt sekret. Googla naturlig familjeplanering

  • Sommargrodan
    milli79 skrev 2017-04-03 20:47:14 följande:

    Börja tempa då ser du när tempen stiger o vet att du har haft ägglossning. Håll koll på flytningarna när de är "trådiga" är det fruktsamt sekret. Googla naturlig familjeplanering


    Jag använder naturalcycles! Min temp sjunker strax innan och under äl. Ska det vara så? Trodde den höjdes vid äl! Flytningarna har jag koll på och de blir klart trådiga under äl så på så vis vet jag att jag har äl
  • milli79
    Sommargrodan skrev 2017-04-04 15:31:43 följande:

    Jag använder naturalcycles! Min temp sjunker strax innan och under äl. Ska det vara så? Trodde den höjdes vid äl! Flytningarna har jag koll på och de blir klart trådiga under äl så på så vis vet jag att jag har äl


    Den kan ju öka precis innan och sen när den stiger vet man att den precis varit.
Svar på tråden Fertilitetstecken? 23år Tänk om jag inte kan bli gravid