• Lillania

Lillebror till august

Hjälp!

Lillebror är på väg och vi har inget namn som riktigt fastnat än.

Vi letar efter ett retro, fint namn som passar med August. Det får gärna vara "ovanligt" men inte konstigt. Det perfekta namnet vore ett lite "bortglömt" klassiskt gubbnamn med pondus som även funkar på engelska.

Helst inte på A eller V. Helst två stavelser. Och helst inte på topp 50-listan.

Vi har t ex varit inne på Gilbert, Holger, Edvard, Svante, Konrad, Hjalmar, Henry, Douglas, Sune osv... men inget sätter sig som sagt riktigt.

Alla tips tas tacksamt emot. Kanske behöver vi tänka helt nytt och utanför boxen.

Lillebror kan komma när som helst så vi behöver verkligen ny inspiration.

• Svar på tråden Lillebror till august
  • fluu
    Lillania skrev 2017-04-02 21:59:33 följande:
    Tusen tusen tack!

Fortsätt gärna komma med förslag.

Och vad tycker ni om de namn som vi haft uppe?
    - Gilbert
    - Edvard
    - Douglas
    - Henry
    - Konrad
    - Hjalmar
    - Sune
    - Svante
    - Holger
    Gilbert  - Coolt! Men olika uttal stör mig.
    Edvard - Vackert och gångbart på alla sätt. Blir aldrig fel.
    Douglas - Nja, låter både högdraget och barnsligt på en och samma gång i mina öron.
    Henry - Som Edvard.
    Konrad - Love! MEN risken för att det blir "Konny" avskräcker mig.
    Hjalmar - Gillar skarpt. Nordiskt och fint. Kavat och sött på barn och seriöst, men eget på vuxen.
    Sune - Underbart! Lite finurligt och eget, men enkelt.
    Svante - Älskar! Sött och mjukt, men ändå manligt på något sätt.
    Holger - Underbart! Fulfint liksom.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nelah

Henry gillade jag skarpt, passar fint till August.

Magne

Evert

Weste

Ragnar

Sven

Knut

Urban

Ture

Hans

Pierre

Joakim

Mattias

Patrik

Kristoffer

Jag vill och jag kan...
  • Anonym (:))

Ulrik, Gideon, Ossian, Kent, Otto

• Lillania

Viktor eller Gilbert... vad säger ni?

Viktor = Fint, samma tidsepok som August. Enkelt. Inga krusiduller. Men lite tråkigt.

Gilbert = Fint, växer mer och mer. Ovanligh men ändå inte "konstigt". Men kanske för ovanligt (?!) ett namn som folk har åsikter om.

Jag kan inte bestämma mig.

• pinoisme
    Lillania skrev 2017-04-22 16:23:56 följande:

Viktor = Fint, samma tidsepok som August. Enkelt. Inga krusiduller. Men lite tråkigt.

Gilbert = Fint, växer mer och mer. Ovanligh men ändå inte "konstigt". Men kanske för ovanligt (?!) ett namn som folk har åsikter om.

Gilbert! Coolt namn. :)
  • phantom
    Lillania skrev 2017-04-22 16:23:56 följande:

Gilbert låter snyggt! (Viktor är fint men kanske lite väl vanligt idag)
  • Lillania

Hur vanligt är egentligen Viktor.

Alltså, jag har ju sett namntoppen på Svenska namn och sådär. Men jag känner ingen Viktor... det finns ingen Viktor på förskolan etc.

Är inte Gilbert för konstigt?

• fluu
    Lillania skrev 2017-04-24 18:48:00 följande:
    Hur vanligt är egentligen Viktor.

Alltså, jag har ju sett namntoppen på Svenska namn och sådär. Men jag känner ingen Viktor... det finns ingen Viktor på förskolan etc.

Är inte Gilbert för konstigt?
    Viktor är vanligt, men inte lika vanligt idag som för några år sedan. Det dalar stadigt. Inget direkt dussinnamn eller så. Jag känner många Viktor, men de flesta är i min ålder(dvs i 20-årsåldern).
    Jag tycker inte att Gilbert är konstigt, men det är ju det där med olika uttalsmöjligheter. Det stör mig faktiskt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lillania
    fluu skrev 2017-04-24 19:00:34 följande:

Viktor är vanligt, men inte lika vanligt idag som för några år sedan. Det dalar stadigt. Inget direkt dussinnamn eller så. Jag känner många Viktor, men de flesta är i min ålder(dvs i 20-årsåldern).

Jag tycker inte att Gilbert är konstigt, men det är ju det där med olika uttalsmöjligheter. Det stör mig faktiskt.

Ja, vi har märkt det när vi berättat att vi funderar på Gilbert. Vi får ofta upprepa oss både två och tre gånger innan folk faktiskt förstår vad vi säger. Och sedan är det ändå flera som säger "Jilbert" trots att vi sagt "Gilbert". Kan tänka mig att en sådan sak blir irriterande i längden. När han ska presentera sig etc. Efternamnet är sådant att han tyvärr kommer behöva bokstavera det relativt ofta också.

Men så sjukt att det ska vara så svårt... Bebis ligger här i min famn nu. Jag önskar han kunde berätta vad han heter.
Svar på tråden Lillebror till august