• Lillania

Lillebror till august

Hjälp!

Lillebror är på väg och vi har inget namn som riktigt fastnat än.

Vi letar efter ett retro, fint namn som passar med August. Det får gärna vara "ovanligt" men inte konstigt. Det perfekta namnet vore ett lite "bortglömt" klassiskt gubbnamn med pondus som även funkar på engelska.

Helst inte på A eller V. Helst två stavelser. Och helst inte på topp 50-listan.

Vi har t ex varit inne på Gilbert, Holger, Edvard, Svante, Konrad, Hjalmar, Henry, Douglas, Sune osv... men inget sätter sig som sagt riktigt.

Alla tips tas tacksamt emot. Kanske behöver vi tänka helt nytt och utanför boxen.

Lillebror kan komma när som helst så vi behöver verkligen ny inspiration.

• Svar på tråden Lillebror till august
  • Lillania
    Lillania skrev 2017-04-24 21:15:34 följande:

Ja, vi har märkt det när vi berättat att vi funderar på Gilbert. Vi får ofta upprepa oss både två och tre gånger innan folk faktiskt förstår vad vi säger. Och sedan är det ändå flera som säger "Jilbert" trots att vi sagt "Gilbert". Kan tänka mig att en sådan sak blir irriterande i längden. När han ska presentera sig etc. Efternamnet är sådant att han tyvärr kommer behöva bokstavera det relativt ofta också.

Men så sjukt att det ska vara så svårt... Bebis ligger här i min famn nu. Jag önskar han kunde berätta vad han heter.

Ska kanske också tilläggas att vi bor i Skåne. Rädslan av att han blir en "JilbäRRRRt" men långt rullande skånskt r hänger lite också. Vissa namn är helt enkelt inte lika fina på dialekt.
  • fluu
    Lillania skrev 2017-04-24 21:15:34 följande:
    Ja, vi har märkt det när vi berättat att vi funderar på Gilbert. Vi får ofta upprepa oss både två och tre gånger innan folk faktiskt förstår vad vi säger. Och sedan är det ändå flera som säger "Jilbert" trots att vi sagt "Gilbert". Kan tänka mig att en sådan sak blir irriterande i längden. När han ska presentera sig etc. Efternamnet är sådant att han tyvärr kommer behöva bokstavera det relativt ofta också.

Men så sjukt att det ska vara så svårt... Bebis ligger här i min famn nu. Jag önskar han kunde berätta vad han heter.
    Hade jag ett knepigt efternamn så hade jag nog satsat på ett enklare förnamn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Samos)

Ture,Tore (är fint när det börjar på samma bokstav som syskonet slutar på)lycka till! Det är en djungel det här med namn:)

• Lillania
    Anonym (Samos) skrev 2017-04-25 06:57:57 följande:

Ture,Tore (är fint när det börjar på samma bokstav som syskonet slutar på)lycka till! Det är en djungel det här med namn:)

fina namn bägge två! Jag gillar Tage men det blev tidigt bortvalt av sambon.
  • phantom
    Lillania skrev 2017-04-24 18:48:00 följande:

Hur vanligt är egentligen Viktor.

Alltså, jag har ju sett namntoppen på Svenska namn och sådär. Men jag känner ingen Viktor... det finns ingen Viktor på förskolan etc.

Är inte Gilbert för konstigt?

Jag personligen känner 7 stycken Viktor, i varierande ålder (äldsta 21, yngsta 5) så för mig är det ett "vanligt" namn, men jag bor i Stockholm så det är kanske vanligare här.

Jag tycker Gilbert är fint, men jag läste att ni bor i skåne så det kan ju bli extra betoning på "R".

Vad sägs om Henning, Harald eller Ingemar? Också klassiska namn som inte är för vanliga och inte behöver bokstaveras.
  • Lillania

Vi trodde faktiskt att vi hade bestämt oss och han hette faktiskt Harald ändå in på BB. Sen när han kom ut så passade det inte. Sen har stora velandet börjat.

• backen15

Min son heter Frank:)

Frank passar ju till August och är gångbart i alla åldrar!

• phantom
    Lillania skrev 2017-04-25 21:32:18 följande:

Vi trodde faktiskt att vi hade bestämt oss och han hette faktiskt Harald ändå in på BB. Sen när han kom ut så passade det inte. Sen har stora velandet börjat.

Ok,Skrattande så några förslag i samma anda som Harald:
    Eugene, Manfred, Graham, Wendel, Ivar, Otto, Malte och Agaton.
  • senalena
    phantom skrev 2017-04-28 11:48:54 följande:
    Ok,Skrattande så några förslag i samma anda som Harald:
    Eugene, Manfred, Graham, Wendel, Ivar, Otto, Malte och Agaton.
    Eugene, Aganton och Graham är fina namn
Svar på tråden Lillebror till august