Wench85 skrev 2017-04-04 15:27:51 följande:
När första barnet var runt den åldern funkade det oftast att handla, trots att han på många sätt varit ett yrväder. Han satt oftast i kundvagnen och åt banan.
En gång funkade det otroligt dåigt. Om jag minns rätt var det en "extra bra" handling ur hans perspektiv, det kanske var dags för lördagsgodis eller favoritmaten eller något liknande. Han fick gå själv, började genast åla sig och krångla och sprang ifrån mig och gömde sig. Jag letade upp honom, förklarade i lugn ordning som vanligt att han skulle gå med mig och om han springer ifrån mig kan vi inte handla. Strax efter rusade han iväg igen. Konsekvensen? Vi släppte kundvagnen, gick raka vägen ut i bilen och åkte hem. Han skrek som en illbatting och sprattlade, men jag förklarade lugnt att det är så det går.
Efter den gången var det sällan några problem - han visste vad som gällde. :)
Ja tänk om man hade haft så enkla barn... jag har flertalet gånger gjort precis så. Det hjälpte inte. Ingen förbättring alls.
Jag provade även med och utan egen shoppinglista med bilder. Egen kundvagn/korg eller utan. Sitta i stor kundvagn. Äta banan. Äta glass och div andra snacks. Mutor och löften om godis/glass/present. Och förmodligen massa andra saker. INGET hjälpte överhuvud taget.
Vissa barn är en större utmaning än andra helt enkelt.