• Anonym (Ryt)

3,5 åring i affär total kaos

Då och då måste jag ta med 3,5 åringen till affären vilket är en upplevelse både för mig och utomstående.
    Han har varit duktig innan men senaste gångerna, OMG.

Någonstans vill jag tro att den här gången, den här gången blir det bra.
    Han får en liten vagn och racet börjar.
    Springer som en galning med vagnen i affären, jag efter.
    Gömmer sig ( man hör skrattet i hela affären)
    Pratar med honom om vad vi sagt om att springa i affären, och att nu måste vi gå tillbaka till början för att ta några saker där, han uppför sig i tre sekunder och börjat sen springa igen.
    Springa ut ur affären gör han också.
    Slutar med att jag får ta vagnen och slänga upp honom på axeln och ta varor med med honom som gör allt i sin makt för att komma ner igen.
    Hur gör man de gånger man är tvungen att ta med sig sin galning?

• Svar på tråden 3,5 åring i affär total kaos
  • Carambolan

Jag brukar ge min en inköpslista. Skriver upp varor som jag vet står på barnhöjd och där det inte kan bli fel, typ gurka, mjölk, bröd, smör, etc. Min 3,5-åring kan läsa ganska bra men det skulle ju fungera med bilder också. Han hinner hämta typ 5-6 varor på samma tid som jag hinner hämta allt annat.

• Anonym (fgwre43123)
    Anonym (Ryt) skrev 2017-04-04 07:25:15 följande:

Då och då måste jag ta med 3,5 åringen till affären vilket är en upplevelse både för mig och utomstående.
    Han har varit duktig innan men senaste gångerna, OMG.

Någonstans vill jag tro att den här gången, den här gången blir det bra.
    Han får en liten vagn och racet börjar.
    Springer som en galning med vagnen i affären, jag efter.
    Gömmer sig ( man hör skrattet i hela affären)
    Pratar med honom om vad vi sagt om att springa i affären, och att nu måste vi gå tillbaka till början för att ta några saker där, han uppför sig i tre sekunder och börjat sen springa igen.
    Springa ut ur affären gör han också.
    Slutar med att jag får ta vagnen och slänga upp honom på axeln och ta varor med med honom som gör allt i sin makt för att komma ner igen.
    Hur gör man de gånger man är tvungen att ta med sig sin galning?

Har 2 ungar själv i din ålder, jag hatar när dom springer i butikerna. OCH det gör folk omkring också. Jag förstår verkligen att folk blir irriterade!

Men varför frågar du om en sån banal sak? Har du ingen koll alls?

När han håller på och springer så sätter du dig ner och pratar med honom allvarligt. Fortsätter han så får du tala om för honom att då får han sitta i bilen om han inte skärper sig, eller så tar du med en stor kundvagn och sätter honom i den om han inte kan skärpa sig, det är likadant för mig. Dom vägrar lyssna ibland, då får man ta till något av ovanstående alternativ!

Hur svårt ska det vara?
  • Anonym (S)

För det första. Ge inte ungen en egen kundvagn! För det andra. Sätt ungen i din kundvagn. Och var hård! Springer man i affären åker man ut.

Har alltid haft mina med vid handling, fyra stycken. Skulle aldrig tillåta dom springa omkring i affären.

• trilskas

Jag har korgen/vagnen. Mina barn på 4 och 2,5 år får gå bredvid mig. De får hjälpa till att blippa varorna (självscanning), den andra bär påsen. Och så får de bytas av. De tar även de varor som de kan nå... Håll dem sysselsatta så de inte hinner göra hyss. Och skulle de ha spring i benen den dagen så får se sitta i vagnen helt enkelt.

• legomum

Välkommen in i klubben, med två stycken i samma ålder kan jag verkligen intyga att det är svettigt att gå till affären.

Har dock vagnen kvar och de får inte springa i butiken. Men de brukar mer och mer inte vilja åka vagn och då får jag ge dem uppgifter i butiken så de lyssnar.
    Ju mer upp i varv de blir ju mindre hör de. Så när det börjas är det lika bra att hitta en uppgift liknande att de får hämta mjölk eller flingor. Ställa frågor om vilken frukt att köpa osv. Det brukar avbryta dem... oftast.

• Dixie

Mina barn hade aldrig fått en kundvagn om de inte kan hantera den - förklara för sonen att det blir ingen kundvagn förrän han kan gå lugnt i en affär bredvid dig.

• elin1989

Varför får han en liten vagn om han inte kan hantera det? Min son är ganska duktig i affären så brukar bara gå bredvid om vi inte ska köpa så mycket. Om vi ska veckohandla sitter han i kundvagnen. Skulle aldrig låta honom springa omkring i affären.

• Anonym (Sanna)

Går det att handla utan barnen en period så gör det. Är du ensamstående? Försök hitta en lösning under den närmaste tiden. Låta någon granne passa barnen?

Om det absolut inte går håller jag med ovan om att egen liten kundvagn inte fungerar just nu. Kanske med andras barn, men inte för er just nu.
    Det blir enklare längre fram!

• Anonym (x)

Som de andra skrivit. Håll er borta från en egen kundvagn den närmsta tiden och ge honom egna små uppdrag som han ska lösa i mataffären. Skriv en liten lista som han ska bocka av (men han får gå i närheten av dig). 

Mjölk, bröd ex är saker han kan få ansvar för att plocka ihop. Att få egna små uppgifter brukar de flesta barnen tycka är roligt. 

När han inte sköter sig så går ni inte alls runt i mataffären och försöker plocka ihop det ni missat, du tar tag i hans arm och lämnar butiken omedelbart och pratar med honom om varför ni gör så. Annars lär han sig aldrig ifall du inte lämnar direkt när han börjar och inte lyssnar. I sitt huvud tycker han ju inte att det är så farligt eftersom ni alltid handlar klart, eller hur? Någon som skulle kunna gå med er nästa gång som kan handla klart åt er ifall du måste lämna butiken med din son för att markera? 

• Anonym (Majlis)

Innan ni går in i affären:

"Om du kan gå fint och inte springa omkring i affären kan du få ha en egen vagn. Så länge du är duktig och kör fint så får du ha vagnen. Om du springer så måste vi genast ställa tillbaka vagnen och du får sitt stilla i stora vagnen"

Ni går in i affären och lille Oskar får sin vagn och hinner gå några meter innan han rusar iväg med vagnen. Du får tag i honom och så går ni tillbaka och ställer Oskars vagn och du placerar honom i din stora kundvagn.

Svar på tråden 3,5 åring i affär total kaos