• Anonym (Sparsam)

Vad kan jag göra av citroner utan skal?

Maken har bakat en massa godsaker där bara skalet från citronen används. Nu har vi tre "nakna" citroner i kylskåpet. Hur tar vi tillvara på dem? Alla recept jag hittar ska vara antingen med citronskal eller både citronsaft och citronskal.

• Svar på tråden Vad kan jag göra av citroner utan skal?
  • Carambolan

Skiva och lägg på lax! Varenda mataffär i mitt närområde har extrapris på hel laxsida såhär inför påsk :)

• Anonym (Anna)

Du kan pressa ur saften och frysa den. 

• John22

En enkel lemonad eller bara citronvatten, om ni inte kommer på något roligare :) Går väl även att frysa in.

• Duckan

Köp ingefära och gör hälsoshots av dem. Liten vitaminboost för kroppen.

• Anonyyyym2000

Jag hade nog försökt göra någon slags citronjuice med dina citroner! Om du tar 3 liter vatten och blandar det med 3 citroner så borde en fruktansvärt god juice va smälld! En skopa salt hade inte heller suttit helt fel! Sist men inte minst så är det bara att hälla upp den smakrika citronjuicen i ett glas och avnjuta din hemgjorda delikata saft.

• Anonym (Sparsam)
    Anonyyyym2000 skrev 2017-04-04 09:22:28 följande:

Jag hade nog försökt göra någon slags citronjuice med dina citroner! Om du tar 3 liter vatten och blandar det med 3 citroner så borde en fruktansvärt god juice va smälld! En skopa salt hade inte heller suttit helt fel! Sist men inte minst så är det bara att hälla upp den smakrika citronjuicen i ett glas och avnjuta din hemgjorda delikata saft.

En skopa salt? Säkert att det inte är socker du menar?
  • Annonyyyyym2000

Sparsam!

Jag är säker på att jag menar salt, ha ha. Tack för att du checkade in så att allt stämmer med mitt underbara recept. Nu ska jag tillbaka till arbetet, chefen tjatar hål i huvudet på mig!!

Ha det!

• IsDimma

Pressa ur saften och frys i istärningslådan. En bit blir perfekt till såsen, ett glas vatten eller på fisken

• Kanttant

Göra enkel lemonad på vatten, citronjuice och socker eller sötningsmedel.

Göra en god citronpasta. Gott med t.ex. vitlök, citronjuice, riven zucchini och lite kryddor.

I många recept kan man egentligen skippa citronskalet beroende på vad för slags recept det är och istället ha lite extra citronjuice bara.

• klyban

Det går ta skalet och göra nån efterrätt med, blötlägg med salt i 5h typ, skölj, alun och stå i 8h tror jag, sen skölj MYCKET vä..
    Sen pudra med tapioca, koka tills genomskinliga.
    Dessa kan man sen göra egen efterrätt, eller som tillbehör på annan efterrätt.
    Men varför inte nått nyskapade en curd och sen dessa gelebollar av skalet iblandade(görs normalt av pomelo, i alla fall jag.

Om du vill pröva kan jag kolla tiderna man kräver för jaga bort beskan.

• K Kalle
    klyban skrev 2017-04-17 03:58:00 följande:

Det går ta skalet och göra nån efterrätt med, blötlägg med salt i 5h typ, skölj, alun och stå i 8h tror jag, sen skölj MYCKET vä..
    Sen pudra med tapioca, koka tills genomskinliga.
    Dessa kan man sen göra egen efterrätt, eller som tillbehör på annan efterrätt.
    Men varför inte nått nyskapade en curd och sen dessa gelebollar av skalet iblandade(görs normalt av pomelo, i alla fall jag.

Om du vill pröva kan jag kolla tiderna man kräver för jaga bort beskan.

Fast skalet är ju inte kvar... eller jo men bara det vita.
  • klyban
    K Kalle skrev 2017-04-18 08:55:25 följande:
    Fast skalet är ju inte kvar... eller jo men bara det vita.

Ja, det vita.
    Men tror det är för lite för göra det jag föreslår.

Gillar du en subtil efterrätt, så gör Vietnamesiska Sweet pomelo soup.
    Kanske inte min favorit, men en del verkligen tok älskar den.

Svar på tråden Vad kan jag göra av citroner utan skal?