Sambon gillar inte längre beröring, drar sig undan mycket.
Låter ungefär som min allra bästa vän. Hon har vuxit upp med känslomässigt väldigt frånvarande föräldrar, och har utvecklat vad man skulle kalla undvikande anknytningsbeteende. Hon är egentligen extremt trygghetsbehövande men har genom sin uppväxt lärt sig att aldrig göra sig beroende av någon annan än sig själv.
Hon har lätt för ytliga och okrävande kontakter, lätt för att flörta. Egentligen lätt för ONS, men skulle få dåligt samvete. Hon klarar inte de krav som nära relationer innebär. Har väldigt svårt för att ge uppmuntran och komplimanger till andra. Hon är rädd för verbala kärleksförklaringar och commitements.
Detta gör att hon är väldigt svår att komma in på livet, hon backar undan för mycket psykisk och fysisk närhet och har svårt att möta andras närhetsbehov. För hennes man är det givetvis väldigt jobbigt, han blir alltid ensam. Hon ger sällan allt.
För mig som är hennes närmaste vän har det varit en rejäl utmaning att få henne att släppa in mig. Det tog många år och mycket energi. Men idag kan hon erkänna sitt totala beroende av vår vänskap, och idag pratar vi om precis allt!