• FredrikLI

Återinföra vårdbiträden?

Kommunal och SKL vill återinföra vårdbiträden i vården. Vad tror ni om det?

Vad ska vårdibträden göra?
    Vad ska de inte få göra?
    Hur lång ska utbildningen vara?

Vad ska undersköterskor göra om vårdbiträden gör praktisk omvårdnad?

Vad tycker ni att skillnaden i lön ska vara?

www.dn.se/ekonomi/kommunal-vill-ateruppratta-yrket-vardbitrade/

• Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 01:00:11 följande:
    Usk har inte någon medicinsk utbildning så ditt påstående haltar en aning...
    Jo det ingår medicinsk utb i usk utb
  • Anonym (Usk)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 05:59:15 följande:
    Jobbar du i min kommun ?
    Citerade fel inlägg
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 00:57:37 följande:
    Vad är det för kanyler ni sätter?
    För dropp tex
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 00:53:21 följande:
    Du vet att undersköterska är en anställningsform som man även kan få utan relevant utbildning... dvs bara för att man är anställd som usk så behöver man inte veta vad det handlar om.
    Det får inte stå usk på anställningsavtal om man inte är färdigutbildad
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 06:01:27 följande:

Det får inte stå usk på anställningsavtal om man inte är färdigutbildad

Det går alldeles utmärkt att det står undersköterska även utan utbildning, dock så verkar de flesta kommuner ha gymnasial omvårdnadsutbildning som krav. Men det finns inga formella hinder för att anställa "vem som helst" som undersköterska.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Usk)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-04-07 06:10:15 följande:
    Det går alldeles utmärkt att det står undersköterska även utan utbildning, dock så verkar de flesta kommuner ha gymnasial omvårdnadsutbildning som krav. Men det finns inga formella hinder för att anställa "vem som helst" som undersköterska.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
    Jag vet inte hur det är i andra kommuner men här är det inte möjligt att bli anställd sim usk utan utb , inte heller få lön som en utb usk om man inte har utb .
    Jobbet är dock detsamma om du är usk eller inte men på avtalet ska det stå " vårdbiträde " om du inte har usk utb .
    Lönen skiljer ca 1500kr i mån här .
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-06 21:56:15 följande:
    Ok jag formulerar om .

Du har helt fel uppfattning om hur ett boende ska fungera .
    Du bör nog vidga dina vyer lite, undersköterska är en anställningsform, inte att man har en viss utbildning. Även om Usk i folkmun är en person som gått omvårdnadsprogrammet.
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-06 21:57:24 följande:
    Fast vårdbiträden har inte på ett boende med sjuka o göra . Dom kan städa i kulvertarna på sjukhuset eller nå
    Uppenbarligen håller verkligheten inte med dig.
  • Anonym (Usk)
    Anonym (My) skrev 2017-04-07 08:44:38 följande:
    Uppenbarligen håller verkligheten inte med dig.
    Om andra kommuner anställer outbildad personal bland sjuka människor så är det upp till dom . Här i min kommun görs det inte o kommer aldrig att på ske heller .
    Ska man jobba med sjuka människor ska man veta vad det handlar om , ska man ge medicin ska man veta vad medicinen är o varför den ges tex .
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 05:59:15 följande:

Jobbar du i min kommun ?

Nei. Men varken usk eller ssk har någon medicinsk utbildning. Inte i någon kommun.
Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?