• FredrikLI

Återinföra vårdbiträden?

Kommunal och SKL vill återinföra vårdbiträden i vården. Vad tror ni om det?

Vad ska vårdibträden göra?
    Vad ska de inte få göra?
    Hur lång ska utbildningen vara?

Vad ska undersköterskor göra om vårdbiträden gör praktisk omvårdnad?

Vad tycker ni att skillnaden i lön ska vara?

www.dn.se/ekonomi/kommunal-vill-ateruppratta-yrket-vardbitrade/

• Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 14:21:43 följande:
    Det är för att din arbetsgivare bestämt det.
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 14:02:20 följande:

Jaha ? Vad har ni för tester då ? Här har det bara varit en genomgång av oss i personalen dock har alla nu fått att man måste göra ett webbtest innan dom förlängs .

Det varierar vad för tester, genomgångar och dyligt man har. Men innan man får delegering på att ge medikament så ska man visa att man kan och förstår.
    Klart min arbetsgivare bestämt det , vad annars .
    Ja nu är det en webb utb o ett 2 Tim långt webbtest för att få ge medicin / insulin
  • Anonym (My)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 08:58:30 följande:
    Om andra kommuner anställer outbildad personal bland sjuka människor så är det upp till dom . Här i min kommun görs det inte o kommer aldrig att på ske heller .
    Ska man jobba med sjuka människor ska man veta vad det handlar om , ska man ge medicin ska man veta vad medicinen är o varför den ges tex .
    Så allt som diskuteras måste handla om din kommun, annars gör man fel menar du? Du låter ganska ny och har uppenbarligen bara nåt hum om hur "din" kommun gör. Världen är liksom större än så.
  • Anonym (My)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 14:25:18 följande:
    Att du har läst en del medicin innebär inte att du är medicinsk utbildad. Jag läste också en del medicin på ssk (mer än er) men jag är inte medicinsk utbildad. Läkaren är den som är medicinsk utbildad eftersom de läser en medicinutbildning.
    Exakt!
  • Anonym (Usk)
    Anonym (My) skrev 2017-04-07 14:40:25 följande:
    Exakt!
    Du tänker mediciner , medicinsk utb är inte om mediciner
  • Anonym (Usk)
    Anonym (My) skrev 2017-04-07 14:39:53 följande:
    Så allt som diskuteras måste handla om din kommun, annars gör man fel menar du? Du låter ganska ny och har uppenbarligen bara nåt hum om hur "din" kommun gör. Världen är liksom större än så.
    Jag kan bara skriva hur min kommun jobbar , jag kan inte skriva om något annat jag inte vet
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 15:23:23 följande:

Du tänker mediciner , medicinsk utb är inte om mediciner

Undersköterska är ingen medicinsk utbildning. Det är en anställningsform.
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 14:25:18 följande:
    Att du har läst en del medicin innebär inte att du är medicinsk utbildad. Jag läste också en del medicin på ssk (mer än er) men jag är inte medicinsk utbildad. Läkaren är den som är medicinsk utbildad eftersom de läser en medicinutbildning.
    Om du läst medicin på din utb så vet du att det inte handlar om mediciner i den utb utan kroppen o sjukdomar .
    Du har inte läst till ssk för då har du vetat detta o inte skrivit som du gör
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 15:25:03 följande:
    Undersköterska är ingen medicinsk utbildning. Det är en anställningsform.
    Vem har sagt att det är en medicinsk utb ? Man läser medicin på usk utb , det handlar om kroppen o sjukdomar
  • Anonym (....)
    Anonym (Usk) skrev 2017-04-07 15:25:36 följande:

Om du läst medicin på din utb så vet du att det inte handlar om mediciner i den utb utan kroppen o sjukdomar .

Du har inte läst till ssk för då har du vetat detta o inte skrivit som du gör

Jo, jag har läst till ssk och läkemedel/medicin ingår men det är ingen medicinsk utbildning.

Kroppen och sjukdomar går in under omv.
  • Anonym (Usk)
    Anonym (....) skrev 2017-04-07 15:34:43 följande:
    Jo, jag har läst till ssk och läkemedel/medicin ingår men det är ingen medicinsk utbildning.

Kroppen och sjukdomar går in under omv.
    Du behöver lära dig att skilja på olika utb o vad dom innefattar nu
Svar på tråden Återinföra vårdbiträden?