• Jesisy

Mammaledighet vs försäldraledighet?

Hej!

Jag är beräknad till den 28 maj och hade först tänkt jobba fram till den 15 maj. Känner nu att det börjar bli väldigt tungt och funderar därför på att gå redan i början på maj. Därmed undrar jag hur det går till om jag under den perioden är "mammaledig enligt 4§ föräldraledighetslagen"? Dras dagarna från min och sambons föräldraledighet även om jag inte tar ut någon föräldrapenning? Eller är mammaledigheten en "bonus" utöver föräldraledigheten? 
    Och om jag vill söka ersättning för den perioden jag är mammaledig, kan jag då göra det genom tillfällig föräldrapenning såsom det fungerar vid pappaledighet? 

Tack för hjälpen! Glad
    /Jessica

• Svar på tråden Mammaledighet vs försäldraledighet?
  • nnnnnnnn
    Jesisy skrev 2017-04-05 11:57:20 följande:
    Hej!

Jag är beräknad till den 28 maj och hade först tänkt jobba fram till den 15 maj. Känner nu att det börjar bli väldigt tungt och funderar därför på att gå redan i början på maj. Därmed undrar jag hur det går till om jag under den perioden är "mammaledig enligt 4§ föräldraledighetslagen"? Dras dagarna från min och sambons föräldraledighet även om jag inte tar ut någon föräldrapenning? Eller är mammaledigheten en "bonus" utöver föräldraledigheten? 
    Och om jag vill söka ersättning för den perioden jag är mammaledig, kan jag då göra det genom tillfällig föräldrapenning såsom det fungerar vid pappaledighet? 

Tack för hjälpen! Glad
    /Jessica
    Om du vill ha pengar så är det dina 245 FP-dagar som tickar iväg.

Du har rätt att vara ledig från arbetet enligt lagen, de kan alltså inte ge dej sparken för att du vill gå hem före förlossningen, men du har ingen rätt till att få pengar för denna ledighet.

Så vill du ha pengar finns det några olika sätt:
    * ta semester från jobbet istället.
    * ta ut ev. sparade komp.timmar från jobbet
    * börja ta ut dina föräldrapenningsdagar från försäkringskassan.

Och pappaledighet fungerar på samma sätt, förutom de 10 extra pappadagarna som männen har som bonus. Det finns inga sådana dagar för mamman.
  • zemer

Finns ingenting som heter mammaledighet. Du kan ansöka om havandeskapspenning om du har ett tungt arbete. Har du stora besvär kan du kanske bli sjukskriven. Eller så kan du börja föräldraledigheten. Vill du ha pengar så får du ta utav dina dagar annars gå hemma utan pengar.

• nnnnnnnn
    Jesisy skrev 2017-04-05 11:57:20 följande:
    Hej!

Tack för hjälpen! Glad
    /Jessica
    Och dagarna du har ersättning för är 245 st/förälder. Dessa beslutar ni själva över när ni vill ta ut dem. De "försvinner" inte om du inte väljer att ta ut dem = få pengar från FK.

Det finns många fördelar med dessa dagar:
    * AG (arbetsgivaren) kan inte neka ledighet om du har FP-dagar kvar. De får inte heller särbehandla dej tex ge dej sparken eller låta bli att ge dej löneförhöjning mm om du har dessa dagar kvar att ta ut.
    * de ger en inkomst när man väljer att vara hemma med sitt barn istället för att jobba.

Många sparar in på dagarna under första året, för att kunna vara hemma länge eller jobba deltid länge. När barnet fyller 1 år så måste man nämligen ha inkomst/sysslesättning 5 dagar/vecka för att inte förlora sin SGI = förlora sin ersättning för SGI-dagarna (bara värda 250 kr/dag om man inte har en SGI). SÅ om man vill jobba deltid eller vara hemma på heltid så behöver man kunna ta ut FP-dagar.
    Ex: om du vill jobba 70% när barnet är 1-4 år så behöver du ha 1,5 FP-dag*47 veckor/år*3 år= 211,5 FP-dag sparad när barnet fyller 1 år. Då kan du inte ta ut mer än 33,5 FP-dag under första året.
  • Seven Costanza
    zemer skrev 2017-04-05 12:03:20 följande:

Finns ingenting som heter mammaledighet. Du kan ansöka om havandeskapspenning om du har ett tungt arbete. Har du stora besvär kan du kanske bli sjukskriven. Eller så kan du börja föräldraledigheten. Vill du ha pengar så får du ta utav dina dagar annars gå hemma utan pengar.

Jodå det finns det. Sju veckor före och sju veckor efter förlossning har man rätt gentemot arbetsgivaren att vara just mammaledig, så man får vara ledig hela sju veckor före BF utan att behöva ta ut föräldrapenning eller behöva ha semester/komp att ta ut. Man behöver alltså inte påbörja det som kallas föräldraledighet före förlossningen. Läs (som TS skrivit) i 4 paragrafen föräldraledighetslagen under rubriken Mammaledighet.

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm
  • Seven Costanza

Men tyvärr TS så utgår ingen ersättning om man vill ta ut sin upp till sju veckor långa mammaledighet före förlossningen utan behöver du inkomst får du göra någon av tre saker som nnnnnn föreslagit.

• Jesisy

Tusen tack alla! Det börjar klarna något så när.. Om jag dock inte vill ta ut några pengar för den perioden, vart "dras" då mammaledigheten (-i dagar, inte pengar) ifrån? Dras det från föräldraledigheten?

• AnkiC
    Jesisy skrev 2017-04-05 20:46:50 följande:

Tusen tack alla! Det börjar klarna något så när.. Om jag dock inte vill ta ut några pengar för den perioden, vart "dras" då mammaledigheten (-i dagar, inte pengar) ifrån? Dras det från föräldraledigheten?

Det dras inga dagar. Dagar som dras är när du tar föräldrapenning. Om du tex är föräldraledig i 7 dagar men tar föräldrapenning 3 dagar så dras 3 dagar. Tar du ingen penning dras ingen dag.
  • AnkiC

Tillfällig föräldrapenning är inget du kan ta nu. Det kan du bara ta när du vabbar. Alltså avstår från arbete för att ditt barn är sjukt eller när ordinarie vårdare är sjuk. Pappan får 10 dagar med tillfällig föräldrapenning i samband med barnets födelse.

• nnnnnnnn
    Jesisy skrev 2017-04-05 20:46:50 följande:
    Du får vara föräldraledig hur länge du vill, men om du inte vill få sparken från jobbet så finns vissa regler att följa:

* Du får påbörja ledigheten 7 veckor före BF, även om du sedan går över tiden med barnet eller föder för tidigt.

* Första året får båda föräldrarna vara hemma heltid utan att ta ut FP (om man har råd med det).

* När barnet fyller 1 år så måste man ha sysselsättning 5 dagar/vecka dvs om man är heltidsledig måste man börja ta ut FP och ta ut 5 dagar/vecka. Men om man har så fruktansvärt mycket pengar att man inte bryr sig om att man blir utförsäkrad och alla SGI-dagar blir värda 250 kr före skatt så kan man vara hemma ett halvår till utan att ta ut FP.

* När barnet har fyllt 18 månader så kan AG kräva att du börjar jobba igen om du inte har FP-dagar kvar att ta ut och kan visa AG detta. Har du inte tagit några dagar alls så har du dina 245 dagar kvar vilka räcker i ca 1 år till. Sen har ju partnern 245 dagar att ta ut med, så någon kan ju vara hemma med barnet ännu längre.
  • AnkiC

Mammaledigheten innan bf är något du har rätt till från arbetsgivarens håll men har inget med föräldraledighetsdagar att göra. Du har rätt att vara ledig. Vill du ha pengar undertiden ansöker du om föräldrapenning. Du kan ju också välja att ta semester eller ansöka om graviditetspenning beroende på yrke. En vecka kan du sjukskriva dig själv.

• Jesisy

Toppen, tack igen! En sista fråga gällande mammaledighet. Måste jag meddela arbetsgivaren om den 2 mån innan så som det är med föräldraledighet för att garanteras ledighet?

• AnkiC
    Jesisy skrev 2017-04-05 21:31:54 följande:

Toppen, tack igen! En sista fråga gällande mammaledighet. Måste jag meddela arbetsgivaren om den 2 mån innan så som det är med föräldraledighet för att garanteras ledighet?

Ja det är samma. 2 månader innan gäller.
Svar på tråden Mammaledighet vs försäldraledighet?