Jesisy skrev 2017-04-05 11:57:20 följande:
Hej!
Jag är beräknad till den 28 maj och hade först tänkt jobba fram till den 15 maj. Känner nu att det börjar bli väldigt tungt och funderar därför på att gå redan i början på maj. Därmed undrar jag hur det går till om jag under den perioden är "mammaledig enligt 4§ föräldraledighetslagen"? Dras dagarna från min och sambons föräldraledighet även om jag inte tar ut någon föräldrapenning? Eller är mammaledigheten en "bonus" utöver föräldraledigheten?
Och om jag vill söka ersättning för den perioden jag är mammaledig, kan jag då göra det genom tillfällig föräldrapenning såsom det fungerar vid pappaledighet?
Tack för hjälpen!

/Jessica
Och dagarna du har ersättning för är 245 st/förälder. Dessa beslutar ni själva över när ni vill ta ut dem. De "försvinner" inte om du inte väljer att ta ut dem = få pengar från FK.
Det finns många fördelar med dessa dagar:
* AG (arbetsgivaren) kan inte neka ledighet om du har FP-dagar kvar. De får inte heller särbehandla dej tex ge dej sparken eller låta bli att ge dej löneförhöjning mm om du har dessa dagar kvar att ta ut.
* de ger en inkomst när man väljer att vara hemma med sitt barn istället för att jobba.
Många sparar in på dagarna under första året, för att kunna vara hemma länge eller jobba deltid länge. När barnet fyller 1 år så måste man nämligen ha inkomst/sysslesättning 5 dagar/vecka för att inte förlora sin SGI = förlora sin ersättning för SGI-dagarna (bara värda 250 kr/dag om man inte har en SGI). SÅ om man vill jobba deltid eller vara hemma på heltid så behöver man kunna ta ut FP-dagar.
Ex: om du vill jobba 70% när barnet är 1-4 år så behöver du ha 1,5 FP-dag*47 veckor/år*3 år= 211,5 FP-dag sparad när barnet fyller 1 år. Då kan du inte ta ut mer än 33,5 FP-dag under första året.