-
P.S. har väldigt lite erfarenhet av själva hands-on programmeringen men tror att det är ett yrke som skulle passa mig, och är motiverat att lägga tid och energi på att lära mig, hoppas jag kan bli en duktig programmerare någon gång i framtiden ;) eller så är det kanske för sent?
-
Svar på tråden Plugga till systemutvecklare?
-
Det bästa i din situation är nog att skippa utbildningen och bara lära dig programmera själv. Har du någorlunda fallenhet för yrket så är det inte så svårt, finns mycket "gratiskurser" på internet.
Man skriker efter folk som kan något och jag tror kvinnor uppskattas mycket. Så utbildning är inte så nödvändigt. Du kommer förmodligen få göra arbetsprover hursomhelst.
De jag känner som jobbar med detta har inte haft problem att bli anställda trots att alla är självlärda (det kan tom ses som positivt då det visar på drive och intresse). De tjänar bra och har bra förmåner. På deras jobb så söker de alltid efter fler. -
Jag har pluggat programmering både på universitetet och YH. Nackdelen med universitetet är ju att det är så teoretiskt och att man inte lär sig så mycket man har praktisk nytta av. Medan nackdelen med YH är att även om poängen är att man ska ha yrkesverksamma lärare så är ju erfarna systemutvecklare vanligtvis väldigt uppbokade och sällan sugna på lärarjobb. Så många YH verkar ha svårt att hitta lärare till sina IT utbildningar.
Men visst är det bra med praktiken, och att man lär sig praktiskt det man faktiskt behöver kunna i jobbet, så jag tycker ändå YH är bättre om man inte tycker det är viktigt med en universitetsexamen (som du ju redan har). -
Håller med Meriall. Är sånt tryck efter utvecklare att en formell utbildning inte är nödvändig. Vill du ändå inte lära dig helt solo kan du ta programmeringskurser på distans. Exvis Luleås tekniska universitet har sånt. Dom är poppis.
-
Tack för tipset om Ltu, har kollar lite på vad de erbjuder - verkar intressant :)Daimstruten skrev 2017-04-05 18:03:26 följande:
Håller med Meriall. Är sånt tryck efter utvecklare att en formell utbildning inte är nödvändig. Vill du ändå inte lära dig helt solo kan du ta programmeringskurser på distans. Exvis Luleås tekniska universitet har sånt. Dom är poppis.