• Anonym (hm)

Jag vill sluta äta kött, hjälp!

Jag har alltid tyckt att vegetarianer är fjantiga, samtidigt som jag är en stor djurälskare som egentligen sätter djurs värde för människors.

Mitt problem har varit att jag i hela mitt liv har sett kött som mat, och inte som djur. Kopplingen har liksom aldrig funnits där att det faktiskt är djur, ofta vanvårdade djur, som jag faktiskt stoppar i min mun. 

Denna insikt har kommit till mig mer och mer under åren, jag är snart 30 år och skäms över att jag fortfarande inte har velat se kopplingen. 

Jag har mer och mer lutat mot att sluta äta kött, men problemet är att min man har varit av samma åsikt som jag och därför verkligen inte kan tänka sig att sluta. Vi har helt glidit isär på den fronten. 

Varje gång jag tar upp att jag lätt kan leva vegetariskt (gör det ibland och saknar inte ens kött) så börjar han babbla om att "ja men då måste du ju hitta nåt annat för att täcka upp för näringsbristen." 
    Jag pratar alltså inte om att bli vegan, utan bara vegetarian. Ägg tex har ju alla näringsämnen man behöver förutom C-vitamin.

Men det sjuka är att dessa argument bara dyker upp när jag får för mig att banta genom att bara äta en sak, eller när jag pratar om att jag vill sluta äta kött. 

Jag kan liksom leva på endast mackor i månader utan att han ens nämner något om näringsbrist, det är bara när jag talar om att så här vill jag leva; då kommer alla argument om varför jag inte ska göra det. 

Så hur får jag honom att fatta att jag vill sluta äta kött? Jag kräver inte att han slutar, så jag fattar inte varför han ska ha så mycket åsikter om vad jag äter...
  • Svar på tråden Jag vill sluta äta kött, hjälp!
  • AniieeHär

Börja med att byta ut köttet mot kött av kvalitet. Plågade, vanvårdade djur vill ni så klart inte äta. Det förstår jag.

Ni kommer automatiskt äta mindre kött, eftersom det är dyrare att köpa kvalitetskött. Om ni har någon mindre köttbonde i närheten så köp köttboxar/lådor. Gårdsnära, till exempel, har bönder anslutna i hela Sverige, där kan ni hitta försäljare, Vilt är också ett bra alternativ.

Och, så klart, schysst fågel och fisk ska ni ha, så klart.

Nog om att vara etisk när det gäller köttätning.

Vad gäller att få honom att fatta är ju helt enkelt att bara göra. Prata inte om det alls. Ät det du vill äta, så får han lägga till en köttbit om han känner för det. Men se då till att göra sån mat där man bara kan lägga till om man vill ha kött. Gör inte "två rätter" eller mer. Gör EN, och sedan äter ni båda det ni vill till

• Glinda från Oz

Om du har med dig matlåda till jobbet kan första steget vara att börja ha med en vegetarisk matlåda. Vegetarisk frukost är också jättelätt att fixa, det ända kött en svensk frukost brukar innehålla är ju köttsmörgåspålägg, det tror jag inte ens din man tänker på.

Skulle din man gå med på att äga vegetarisk till middag ibland? Om inte kan ni göra som Aniiee säger och bara lägga till ett vegetariskt tillbehör. Tänk bara på att dessa tillbehör (det brukar vara grönsaksbiffar, quorn eller någon sojahistoria) inte innehåller järn. För att få i dig järn måste du äta mörkgröna grönsaker, helst ihop med något c- vitaminrikt.

• Anonym (......)

Förstår inte. Behöver du hans tillåtelse att sluta äta kött?

Äter själv inte så mycket kött, äter om jag blir bortbjuden, men hemma är det nästan aldrig kött.

De flesta rätterna jag gör hade man kunnat äta kött till dock. Lite tips på vad du kan laga som funkar till båda:

-Pastasallad, stek kyckling, en köttbit eller bacon och ha bredvid

-Bulgur med bönor, broccoli och mozzarella, kan du ha vilket kött som helst till

-Pasta med broccoli och ostsås, skinka/korv/bacon bredvid

- Vegetarisk paj (tror inte han skulle bry sig om avsaknaden av kött om du fyller den med massa annat smarrigt)

Nu när grillen åker fram gör du helt enkelt vegetariska grillspätt till dig själv, brukar vara uppskattat även hos köttätare

• Mrs Moneybags

Jag är vegetarian och min man och son är det inte... Det är inget problem alls. Det är bara att laga vegetariskt till dig själv och kött till maken. Ofta kan man ju äta samma tillbehör - pasta, sallad, potatis, ris, ugnsstekta grönsaker och rotfrukter med mera.

Om du dessutom kommer att fortsätta äta mjölk och ägg kommer det hela gå som en dans!

Du behöver knappt ens säga något. Du behöver ju inte försvara ditt sätt att äta, det är bara att äta det du vill ha och skippa resten. När man är vuxen får man göra så.

• Anonym (Alice)

Är själv vegetarian sen 10 år tillbaka, och det är jätteenkelt. Det enda som kanske kan bli en omställning är väl om du inte vill äta ost med löpe (kommer från kalvmagar), men det brukar stå tydligt på förpackningen om det är löpe eller vegetariskt ystenensym istället i osten. Men det får du ju göra som du vill med, det finns ju som inga "regler" direkt.

Min sambo äter kött, och vi brukar ofta göra vegetariska rätter, där han kan lägga till en bit kött om han vill.

Din sambos fördomar vet jag inte vad du kan göra åt. Äter du varierat och dessutom ägg och mjölk borde inte näringsbrist vara ett problem.

• McIris

Jag har varit vegetarian i 20 år och min är inte det. Aldrig varit problem och jag har ingen näringsbrist. Har gått igenom 3 graviditeter utan minsta problem med ens järnbrist.

Du är du, och kan ta egna beslut. Bästa beviset för din man är väl att sluta äta kött. Finns ju en uppsjö av vegorecept på nätet. Ett måste är att du äter baljväxter.

• klyban

Ska du bli vegetarian så ska man läsa upp sig, vilket i och för sig gäller alla dieter.
    Enda är väl B12 som man får rikta in sig på lite mer.
    Men om man äter allsidigt och vegetariskt, så borde du aldrig stöta på problem.
    Men det är bara kött du ska ta bort, som biff, kyckling och gris typ?
    Och fisk är okey och lite annat som inte är kött?

Är det så, så kommer din övergång vara helt odramatisk som så.
    Och egentligen inte mycket att tänka på.
    Och för guds skull bli inte en sådan vegetarian som ska omvända alla köttätare i världen, genom en religiös sätt och se på det.
    Så har vi mer än nog av, vi behöver fler vanliga vegetarianer som inte är ute på världsturné i att omvända folk med argument som är menlösa.

• Mrs Moneybags
    klyban skrev 2017-04-06 18:45:32 följande:

Ska du bli vegetarian så ska man läsa upp sig, vilket i och för sig gäller alla dieter.
    Enda är väl B12 som man får rikta in sig på lite mer.
    Men om man äter allsidigt och vegetariskt, så borde du aldrig stöta på problem.
    Men det är bara kött du ska ta bort, som biff, kyckling och gris typ?
    Och fisk är okey och lite annat som inte är kött?

Är det så, så kommer din övergång vara helt odramatisk som så.
    Och egentligen inte mycket att tänka på.
    Och för guds skull bli inte en sådan vegetarian som ska omvända alla köttätare i världen, genom en religiös sätt och se på det.
    Så har vi mer än nog av, vi behöver fler vanliga vegetarianer som inte är ute på världsturné i att omvända folk med argument som är menlösa.

Fisk är kött och vegetarianer äter inte fisk eller annat kött. 

B12 är sällan nödvändigt för vegetarianer som dricker mjölk och äter ägg.
  • klyban
    Mrs Moneybags skrev 2017-04-07 14:13:43 följande:
    Fisk är kött och vegetarianer äter inte fisk eller annat kött. 

B12 är sällan nödvändigt för vegetarianer som dricker mjölk och äter ägg.

Jag tänker givetvis på alla dietvarianter i vegetarianism, då det är tröttsamt och precisera sig och sen är det en jävla djungel också.
    Och du upprepar bara vad jag sa på den punkten.

Och givetvis är B12 intressant och se till man får tillräckligt.
    Vitblekt är ett problem för en del, och främst de som inte kan nått om mat och försöker på sig sån här mat.

• Anonym (hm)
    Glinda från Oz skrev 2017-04-06 00:31:28 följande:

Om du har med dig matlåda till jobbet kan första steget vara att börja ha med en vegetarisk matlåda. Vegetarisk frukost är också jättelätt att fixa, det ända kött en svensk frukost brukar innehålla är ju köttsmörgåspålägg, det tror jag inte ens din man tänker på.

Skulle din man gå med på att äga vegetarisk till middag ibland? Om inte kan ni göra som Aniiee säger och bara lägga till ett vegetariskt tillbehör. Tänk bara på att dessa tillbehör (det brukar vara grönsaksbiffar, quorn eller någon sojahistoria) inte innehåller järn. För att få i dig järn måste du äta mörkgröna grönsaker, helst ihop med något c- vitaminrikt.

Dyrare spelar ingen roll, hans idé är ju dyrare desto bättre.. Men jag vill inte äta djur, jag älskar djur för mycket för det så därför vill jag sluta.

Jag behöver inte få honom att fatta, jag behöver honom att sluta ge kommenterar på vad jag väljer att äta! Jag fattar inte varför det är ok för honom att jag lever på ostmackor eller ostbollar, men så fort jag nämner lchf eller vegetarisk så har han åsikter?? Skitskumt ju?

AniieeHär skrev 2017-04-05 20:23:36 följande:

Börja med att byta ut köttet mot kött av kvalitet. Plågade, vanvårdade djur vill ni så klart inte äta. Det förstår jag.

Ni kommer automatiskt äta mindre kött, eftersom det är dyrare att köpa kvalitetskött. Om ni har någon mindre köttbonde i närheten så köp köttboxar/lådor. Gårdsnära, till exempel, har bönder anslutna i hela Sverige, där kan ni hitta försäljare, Vilt är också ett bra alternativ.

Och, så klart, schysst fågel och fisk ska ni ha, så klart.

Nog om att vara etisk när det gäller köttätning.

Vad gäller att få honom att fatta är ju helt enkelt att bara göra. Prata inte om det alls. Ät det du vill äta, så får han lägga till en köttbit om han känner för det. Men se då till att göra sån mat där man bara kan lägga till om man vill ha kött. Gör inte "två rätter" eller mer. Gör EN, och sedan äter ni båda det ni vill till

Sant, det ska jag börja med! Men det hjälper ju bara mig, han kommer inte vilja lägga mer pengar än onödigt.. Han älskar djur också, men inte lika mycket som jag. Jag vägrar ta körkort för att jag inte vill ha ihjäl fåglar liksom...
    Om jag inte pratar om det så kommer han ändå ta upp det. Han tar gärna upp att jag ska banta, men för honom finns bara ett sätt och det är att äta allt men mindre. För han tror ff på livdmedelsverkets bullshit.
    Men nej, jag kommer inte göra två rätter! Jag kan ev sträcka mig att jag lagar kött åt honom även fast jag blöder inombords, men fortfarande min del av köttätandet måste väl betyda nåt att jag låter bli?

Glinda från Oz skrev 2017-04-06 00:31:28 följande:

Jag har inte matlåda till jobbet. Jag äter bara ett mål om dagen, vilket är middag. Ibland kanske jag äter gurka med dipp på kvällen. Men ja, han kan gå med på att äta vegetarisk middag ibland, det var faktiskt han som tog upp det första gången och fick mig att börja tänka, ironiskt nog ^^ Att äta en måltid i veckan utan järn borde ju inte ta livet av nån tycker jag dock, det här är en man som kan leva på donken :o

• Anonym (hm)
    Anonym (......) skrev 2017-04-06 08:38:18 följande:

Förstår inte. Behöver du hans tillåtelse att sluta äta kött?

Äter själv inte så mycket kött, äter om jag blir bortbjuden, men hemma är det nästan aldrig kött.

De flesta rätterna jag gör hade man kunnat äta kött till dock. Lite tips på vad du kan laga som funkar till båda:

-Pastasallad, stek kyckling, en köttbit eller bacon och ha bredvid

-Bulgur med bönor, broccoli och mozzarella, kan du ha vilket kött som helst till

-Pasta med broccoli och ostsås, skinka/korv/bacon bredvid

- Vegetarisk paj (tror inte han skulle bry sig om avsaknaden av kött om du fyller den med massa annat smarrigt)

Nu när grillen åker fram gör du helt enkelt vegetariska grillspätt till dig själv, brukar vara uppskattat även hos köttätare

Nej jag behöver inte hans tillåtelse, men däremot hans stöd. Jag är deprimerad av olika anledningar innan och när han prompt ska sätta sig emot saker jag vill göra så orkar jag inte säga emot. Så det blir att vi fortsätter som innan.

Ja de där sakerna vet jag redan, men är det verkligen så illa om man bara låter bli kött ett par gånger i veckan?? Jag vill sluta helt men jag tänkte som en början att låta bli i början för att easa in honom i hur jag kommer leva typ..
    Mrs Moneybags skrev 2017-04-06 09:56:56 följande:

Jag är vegetarian och min man och son är det inte... Det är inget problem alls. Det är bara att laga vegetariskt till dig själv och kött till maken. Ofta kan man ju äta samma tillbehör - pasta, sallad, potatis, ris, ugnsstekta grönsaker och rotfrukter med mera.

Om du dessutom kommer att fortsätta äta mjölk och ägg kommer det hela gå som en dans!

Du behöver knappt ens säga något. Du behöver ju inte försvara ditt sätt att äta, det är bara att äta det du vill ha och skippa resten. När man är vuxen får man göra så.

Tack, exakt vad jag behövde höra! Att det går att vara olika. Pasta äter jag visserligen inte, men potatis och ris kan jag tänka mig. Jag känner bara mer och mer att jag vill inte vara en "hypocrit" som tycker synd om djur och ändå äter dem. Sen är frågan, hur slutar man?? Jag älskar en blodig köttbit men om jag tänker på att det är ett djur (vilket jag helt kopplar bort när jag äter) så mår jag bara illa över mig själv.. hur fan slutar man?!
  • Anonym (hm)

Intressant att denna tråd kommer till liv igen efter att katter som stampas ihjäl kommer till liv igen... Coincidence? I think not. Jockiboi? Trodde ni bara hade hundar?

• klyban
    Anonym (hm) skrev 2017-04-08 03:34:23 följande:
    Intressant att denna tråd kommer till liv igen efter att katter som stampas ihjäl kommer till liv igen... Coincidence? I think not. Jockiboi? Trodde ni bara hade hundar?
    Tråden är 3 dagar gammal, och det påståendet är rätt tokigt faktiskt.
Svar på tråden Jag vill sluta äta kött, hjälp!