Inlägg från: coccinella |Visa alla inlägg
  • coccinella

Att göra abort i en kärleksfull relation

Hej allihopa!

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja den här tråden... Jag brukar inte skriva på familjeliv men har läst trådar och artiklar här i flera år. Nu behöver jag själv råd och tänkte att jag kunde vända mig till er kloka människor. Jag har nyligen fått reda på att jag är (oplanerat) gravid i vecka sex (om man kan lita på veckoindikationen på clearblues digitala test...). Det kom som en chock för mig då jag och min pojkvän är väldigt noga med skydd eftersom vi båda känner oss redo för barn ännu.  

Lite bakgrundsinformation om oss som par: Vi har varit tillsammans i över fyra år och har båda vetat väldigt länge nu att vi vill spendera våra liv ihop. Vårt förhållande är otroligt stabilt och jag älskar honom med hela mitt hjärta och vet att han känner detsamma för mig. Jag är 27 år gammal och går första året på en mastersutbildning och min pojkvän är 25 och ska ta sin mastersexamen till sommaren. Vi vet ingenting om framtiden ännu, inte vart han kommer få jobb efter att han har pluggat klart, inte vart vi ska bo och inte heller hur snabbt det kommer gå för honom att få ett jobb. Allt känns väldigt ovisst, vilket var helt okej innan jag fick reda på att jag är gravid... 
    Han är en underbar partner och skulle aldrig pressa mig till att göra något jag inte vill, men när vi har pratat om graviditeten har han ändå sagt att han inte känner sig redo för att bli förälder ännu. Jag respekterar såklart hans känslor men hela min kropp skriker bara jag tänker på att göra abort... Jag är nog helt enkelt mer redo att bli mamma än vad han är att bli pappa, trots yttre omständigheter. 

Och det är just det som är problemet... När jag har läst i trådar om liknande situationer har det ofta antingen handlat om väldigt unga par där pojkvännen pressar på abort (pga han är ett svin) eller par som redan har flera barn som inte klarar ett till barn ekonomiskt. Min pojkvän är dock absolut inget svin, vilket gör beslutet 100 gånger svårare. Han blir dock helt förtvivlad när han tänker på att bli förälder nu (trots att han försöker dölja sin panik för att stötta mig i detta).

Det känns som att oavsett hur jag väljer blir det bara fel. Gör jag abort mot min egna vilja kommer jag bli så otroligt ledsen (kan knappt tänka tanken) och det finns en risk att jag kommer skuldbelägga min partner. Behåller jag barnet mot min partners vilja fattar jag ett beslut åt honom som kommer förändra hans liv föralltid. Ingen borde göra abort mot sin vilja men ingen borde heller bli förälder mot sin vilja.. 

Har någon här varit i samma sits som mig? Hur valde ni? Hur påverkades förhållandet? Har ni några råd?

• Svar på tråden Att göra abort i en kärleksfull relation
  • coccinella

Hej och tack tack tack för ditt svar!

Först och främst, grattis till graviditeten!:) Jag håller alla tummar och tår att det går hela vägen för dig denna gång <3 

Den logiska delen av min hjärna håller med dig till 100%. Det är min kropp och mitt beslut och jag måste kunna leva med det. Och jag vet inte om jag kan leva med en abort, speciellt när det är så mycket som är rätt. Pappan är rätt, vårt förhållande är stabilt, jag är inte 16 utan 27 och jag har bostad och en utbildning. Och jag kan knappt tänka tanken utan att det gör så så så ont i hela mig... Men jag vet inte heller om jag kan leva med att tvinga personen jag älskar mest att bli pappa när han inte vill... Att bli förälder är det största som händer en i livet och jag vill inte tvinga någon att göra detta mot sin vilja...

Hur reagerade din partner när du 2012 bestämde dig för att behålla barnet? Hur fungerade ert förhållande efter ditt beslut? (Du behöver såklart inte svara ifall det är jobbigt att prata om detta :) ) 

• coccinella
    Jsv17 skrev 2017-04-05 23:03:21 följande:
    Han tog det ändå ganska bra, att bli förälder men i förlusten av barnet var han inte särskilt stöttande och det var nog där min kärlek dog. Det var lite spänt i nån vecka efter att jag meddelat hur jag skulle göra, jag gav honom alternativet att gå om han ville, för mig handlade det om att jag visste att jag kunde inte leva med en abort, och valet blev således ganska enkelt, men jag ville inte tvinga honom att bli förälder heller så jag sa att jag inte skulle kräva nånting av honom om han valde att gå, han valde att stanna. I slutändan var det jag som lämnade honom, vilket var helt rätt, men ni verkar ju ha en jättefin relation, på riktigt när nåt kommer som en chock kanske man har svårt att se sig själv i den rollen direkt, men de flesta blir faktiskt helt kära i sina barn när de väl är här.
    Tack för ditt svar! Ja, det låter verkligen som att det var rätt val att du lämnade honom eftersom han inte stöttade dig efter missfallet. Det måste ha varit fruktansvärt att gå igenom det själv! 
    Förmodligen kommer min partner växa in i sin papparoll och självklart kommer han älska barnet.. frågan är om han kommer känna någon form av bitterhet mot mig när det blir tufft (vakna nätter osv osv)...
  • coccinella
    Anonym (Behåll) skrev 2017-04-05 23:35:57 följande:

Jag tycker inte som att det låter som en kaos-situation ändå. Han är klar till sommaren och antagligen är du hemma med bebisen de första månaderna ändå så han kan börja jobba "som vanligt", med en riktig utbildning och allt. Boende och resterande löser sig så småningom, allt måste inte vara helt klart innan man får barn. Första åren fattar de inget ändå ;D det låter lovande i mina öron även om det var oplanerat och halvdålig timing, men du verkar också känna att det inte är tillräckligt med skäl att göra abort för.

Jag förstår att det känns hemskt att "köra över honom" om ni behåller barnet, men det hade du gjort ifall du planerat barnet mot hans vilja. Nu råkade det bli såhär och då får man anpassa besluten efter det. Det kommer kanske inte kännas helt perfekt till en början men du ska nte behöva genomgå en abort mot din vilja för att underlätta för din pojkvän, du begär alldeles för mycket av dig själv. Även om det känns tufft nu kommer han aldrig ångra ert barn.

Jag blev gravid på gymnasiet medan jag bodde hemma, i en helt ny relation med min första pojkvän, trots skydd. Eftersom vi redan då såg en framtid med varandra var det aldrig något att diskutera. Jag ville inte ta bort ett barn med någon jag skulle skaffa barn med några få år senare, för mig kändes det galet. Nu är vi mitt i våra studier och jobb, gifta och väntar vårt andra (planerade!) barn. Vi hade riktigt kassa förutsättningar men allt löste sig och vi är så tacksamma över våra liv idag.

Hej, tack för ditt svar!:) Och grattis till andra graviditeten! :) Nej, du har rätt, det är ju inte värsta tänkbara situationen. Och jag hade inte riktigt tänkt på att han faktiskt kan söka jobb som vanligt... Det är mycket tankar som snurrar så jag är nog inte speciellt logisk just nu.

Det jag egentligen är mest rädd för är inte att han inte kommer älska barnet (det känns ändå givet på något sätt) utan mer hur vår relation kommer påverkas och hur han kommer må utav att bli tvungen att bli förälder. Jag är rädd att han blir bitter i tuffa stunder (så som vakna nätter som sagt...) och skuldbelägger mig då. Jag är livrädd för att det kommer tära på vår relation så att vi kanske inte stannar tillsammans trots att allt känns så jävla självklart med honom just nu. 

Men bara att få dessa två svar fick mig att bli ännu mer säker på att jag inte klarar av en abort. Så jag har väl inte så mycket val längre egentligen :D Enda frågan som kvarstår: hur kan jag hjälpa honom att acceptera situationen? Och hur kan vi göra för att detta inte ska tära på oss som par?
  • coccinella

Tack snälla du för ditt svar!

Det känns underbart att höra av någon som hsr varit i samma sits där det gick så himla bra! Kan du kanske berätta om hur det var mellan er under din graviditet? Du skrev att det var mycket bråk och han var frånvarande, men hur hanterade du det? Och har han under den tiden skuldbelagt dig någon gång? Förlåt att jag är så nyfiken men jag vill bara vara beredd på vad som kommer hända (även fast jag vet att det absolut inte behöver bli samma för mig).

Grattis till din andra graviditet Ich tack så hemskt mycket för ditt svar!!!

Anonym (Gravid m nr2) skrev 2017-04-06 12:05:47 följande:

Hej,

Jag var i ungefär samma situation som dig. Jag har alltid sagt att jag aldrig i mitt liv ska göra abort då jag vet att jag aldrig skulle klara av det rent psykiskt. Vi vart oplanerat gravid och sambon sa med en gång att han inte ville behålla.

Det vart mycket bråk fram och tillbaka om att vi behövde förstå den andras perspektiv i det hela. Sambon var frånvarande hela graviditeten och inte särskilt intresserad.

Men så fort det lilla pyret kom till världen har han varit världen bästa pappa och vart alledeles omvänd i sina åsikter. Vi hittade tillbaka till hur vår relation var innan graviditeten och nu lite drygt två år senare är jag planerat gravid med nummer två och vi skulle inte kunna ha det bättre. Det har löst sig med både studier och jobb för vår del.

Tänkte dela med mig, jag som "tvingade" min partner att bli förälder (han fick självklart välja en annan väg utan att jag skulle ha krävt något från honom) att det behöver inte sluta i kaos bara man har en bra kommunikation.

Lycka till med allt! Hoppas ni löser det!

• coccinella

Hej!

Tack för ditt svar!:) hur kom ni gemensamt fram till att vi ville göra abort trots att det först kändes fel för dig?:) och hur mådde du efter?

Jätteglad att det gick sp bra gör er!

Anonym (gift) skrev 2017-04-06 09:48:55 följande:

jag har gjort abort för att min man inte ville ha barn just då..

Jag ville behålla MEN nu om jag blickar tbx så inser jag att det va rätt beslut.

I bland kan det va lättare för mannen och se mer "praktiskt" 

Hur vi har det idag?

Vi älskar varann lika mkt om inte mer...vi har fått barn efter det 

ja allt behöver inte bli dåligt..

• coccinella

Åter igen TACK för att du delar med dig<3 Så himla himla skönt att få höra att det kan gå bra trots att partnern inte vill ha barn från början! Jag börjar bli mer och mer säker på att jag vill ha detta barn och vi får helt enkelt försöka att vänja oss vid tanken att bli föräldrar gemensamt... (Kanske han mer än mig som sagt :D) Men i slutändan tror jag ändå att han kommer vara en fantastisk pappa, även om det inte var tanken än... 

För mig blev det så uppenbart igår att jag vill ha barnet när jag läste om missfall och kände att jag helt plötsligt blev livrädd att det skulle drabba mig... så det var ett väldigt tydligt tecken att jag absolut inte ska göra abort... Håll tummarna att pojkvännen tar det bra och kan vänja sig vid tanken hyfsat snabbt trots att det inte är som planerat!! <3 

Anonym (Gravid m nr2) skrev 2017-04-07 11:03:32 följande:
    Under för graviditeten var det mycket sim gick snett. Jag fick sparken från jobbet pga att jag var gravid. Jag grät för allt och ingenting och tog verkligen ALLT personligt.

Sambon tyckte att jag skulle anmäla min arbetsplats men med min gravidhjärna så ville jag inte göra det för jag tyckte synd om dom. (Nu i efterhand är jag så sjukt förbannad på migsjälv över att jag inte anmälde dom)

I allt detta så vägrade jag ta körkort (ännu en sån jag ångrar bittert!) och allt detta i kombination med att sambon inte ville ha barnet egentligen ledde till så otroligt många bråk. Även en tid efter att lillen va född kunde han säga att detta var inte det livet han ville ha. Han har flera gånger under graviditeten nr1 sagt att jag tvingar honom till något han inte vill. Och det har varit otroligt frustrerande. Vi har varit påväg att göra slut flera gånger.

Han var frånvarande i den meningen att han inte var intresserad i hur jag mådde, han brydde sig inte om att känna på sparkarna, han va väldigt oförstående med det hela. (Att jag hade sämre kondition och att jag inte kunde ta på mig skorna själv och sånt)

Men vi älskade ju varandra, så det var alldeles för svårt att ta det sista steget och flytta ifrån varandra så vi var tvungna att jobba på vår relation. Och gud så vi jobbade på den! Många många samtal. Mycket gråt! Men som sagt det slutar lyckligt (än så länge ;) ) Det var hans initiativ med nummer två. Och jag älskar honom mer än någonsin!
  • coccinella
    Anonym (Gravid m nr2) skrev 2017-04-07 11:10:26 följande:

Nu i efterhand kan han säga lite smått, jag tror att han har svårt att erkänna för sig själv, att han har det bra, att han är tacksam över lillen och att (ironiskt såklart) vårt andra barn aldrig kommer kunna vara lika bra som första. Vi planerar att bygga hus så fort vi har hittat drömläget och för övrigt så bråkat vi nästan aldrig. Småtjafs hit och dit men aldrig några megabråk som vi hade när jag var gravid med nr1.

Haha tur att hjärtat bara växer ju fler barn man får! (Har jag hört av mina vänner som har barn iaf;)) All lycka till er, och som sagt: tack för att du delade med dig! Kände verkligen att det hjälpte mig! 
  • coccinella

Hej Julia! 

Tack tack tack för ditt svar! Och GRATTIS till graviditeten!:) Ni fattar inte hur mycket det hjälper att höra från andra i liknande situation!

Jag tror att ett samtal med en kurator kan vara helt rätt beslut för oss också. Min kille är inte så bra på att prata om sina känslor i regel men när det gäller en så stor sak får han bara svälja sin stolthet och göra det :) Och om det inte hjälper kanske han kan få gå och prata enskild med någon som kan hjälpa honom att vänja sig vid tanken att bli pappa... 

Du har så rätt med att det är min kropp och mitt beslut. Men man önskar ju alltid att ett barn var lika önskad av båda... Inte för att jag hade velat ha barn nu om jag inte hade blivit gravid, men nu är situationen som den är helt enkelt :) Jag har blivit så mycket säkrare i att jag inte vill göra abort de senaste dagarna, delvis också på grund av alla stöttande svar jag har fått av er underbara människor här! 

Tack återigen och all lycka till dig, bebisen och din fästman! <3

Anonym (Julia) skrev 2017-04-07 10:44:07 följande:

Hej min vän! 

Jag lever också i en sund relation med min fästman och varit tillsammans i 3 år. Jag fick reda på att jag var gravid på min mammas begravningsdag. Han blev väldigt upprörd över att det var ett positivt test. 

Han sa direkt att han ville att han ville att vi skulle göra abort, men jag stod på mig. Jag sa att jag kommer inte kunna klara av att gå igenom en abort med mitt egna barn. Att plocka ännu ett liv från mig och orsaka ännu mer att jag mår dåligt. Han stod på sig flera gånger att han ville leva med mig och va med mig, men att han inte kände sig redo. 

Men efter många samtal fram och tillbaka så var det inte att han inte var redo, han var orolig för mig och min hälsa. Men han förstod inte det med en gång... 

Då började jag lugna mig lite och vi tog kontakt utifrån, det vill säga att vi pratade med en kurator på kvinnokliniken. Där både jag och han tillsammans fick ventilera våra tankar och känslor. Efter det mötet så släppte en sten, vi beslutade oss tillsammans att behålla barnet. Ingen som behövde tvinga någon till något. 

Så gör absolut inget du inte vill, det är din kropp och det är du som bestämmer över den. Men kan förstå din oro om att han ska lämna dig eller att du tvingar honom till något han inte vill. Låt hela situationen smälta lite och ta hjälp. Ibland är det många karlar som får panik men den lägger sig. (av det jag läste då när jag hade som mest panik) 

Det här med framtiden är inte heller några problem, det löser sig. Jag är själv student och när bebisen kommer till världen kommer jag bara gått halva min utbildning. Jag kommer att ta ett sabbats år och sedan hoppa på utbildningen igen. Allting löser sig bara man vill! 

All lycka till! kram <3 

Svar på tråden Att göra abort i en kärleksfull relation