Att göra abort i en kärleksfull relation
Hej allihopa!
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja den här tråden... Jag brukar inte skriva på familjeliv men har läst trådar och artiklar här i flera år. Nu behöver jag själv råd och tänkte att jag kunde vända mig till er kloka människor. Jag har nyligen fått reda på att jag är (oplanerat) gravid i vecka sex (om man kan lita på veckoindikationen på clearblues digitala test...). Det kom som en chock för mig då jag och min pojkvän är väldigt noga med skydd eftersom vi båda känner oss redo för barn ännu.
Lite bakgrundsinformation om oss som par: Vi har varit tillsammans i över fyra år och har båda vetat väldigt länge nu att vi vill spendera våra liv ihop. Vårt förhållande är otroligt stabilt och jag älskar honom med hela mitt hjärta och vet att han känner detsamma för mig. Jag är 27 år gammal och går första året på en mastersutbildning och min pojkvän är 25 och ska ta sin mastersexamen till sommaren. Vi vet ingenting om framtiden ännu, inte vart han kommer få jobb efter att han har pluggat klart, inte vart vi ska bo och inte heller hur snabbt det kommer gå för honom att få ett jobb. Allt känns väldigt ovisst, vilket var helt okej innan jag fick reda på att jag är gravid...
Han är en underbar partner och skulle aldrig pressa mig till att göra något jag inte vill, men när vi har pratat om graviditeten har han ändå sagt att han inte känner sig redo för att bli förälder ännu. Jag respekterar såklart hans känslor men hela min kropp skriker bara jag tänker på att göra abort... Jag är nog helt enkelt mer redo att bli mamma än vad han är att bli pappa, trots yttre omständigheter.
Och det är just det som är problemet... När jag har läst i trådar om liknande situationer har det ofta antingen handlat om väldigt unga par där pojkvännen pressar på abort (pga han är ett svin) eller par som redan har flera barn som inte klarar ett till barn ekonomiskt. Min pojkvän är dock absolut inget svin, vilket gör beslutet 100 gånger svårare. Han blir dock helt förtvivlad när han tänker på att bli förälder nu (trots att han försöker dölja sin panik för att stötta mig i detta).
Det känns som att oavsett hur jag väljer blir det bara fel. Gör jag abort mot min egna vilja kommer jag bli så otroligt ledsen (kan knappt tänka tanken) och det finns en risk att jag kommer skuldbelägga min partner. Behåller jag barnet mot min partners vilja fattar jag ett beslut åt honom som kommer förändra hans liv föralltid. Ingen borde göra abort mot sin vilja men ingen borde heller bli förälder mot sin vilja..
Har någon här varit i samma sits som mig? Hur valde ni? Hur påverkades förhållandet? Har ni några råd?