• LB2016

Vilket hundfoder är bäst?

Vill byta foder och undrar vilken enligt er är bäst? Skriv ett annat om ni tycker det, motivera gärna varför.

Doggy proffesionell extra har hela 55% spannmål!!!
    Medan Doggy mini eller original har ca 12%.

Vet att de även har spannmålsfri dock inte hittat än.

Så rösta gärna vilken ni tycker är bäst, skriv även varför, tycker ni inte att de är bra eller om ni har en annan kommentera vilken osv!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?
  • Klickerträna
    Ullabellasekreterare skrev 2017-04-07 21:54:52 följande:

Tror att mush, vom og hundemat och emmzo är utan vete och majs. 

Iaf de sorter jag gett :) 

Jag har gett Musch och ett annat vanligt förekommande som jag glömt namnet på... Men jag får kanske kika närmre på om det går att lösa med färskfoder.
  • Klickerträna
    Klickerträna skrev 2017-04-07 23:42:10 följande:

Jag har gett Musch och ett annat vanligt förekommande som jag glömt namnet på... Men jag får kanske kika närmre på om det går att lösa med färskfoder.

Sund hundmat var det.

Och Musch.

Båda kliade.

Men är det inte vete/majs i Acana wild prairie? För det käkar hon glatt nu.
  • Jasmin Karlsson

När det gäller foderallergi så finns inte vetenskapliga belägg för att hundar reagerar dåligt på spannmål. Det är proteinkällan de är allergiska mot, kan vara kycklingprotein, nöt, fisk osv...

• Dexter dot com
    LB2016 skrev 2017-04-07 19:47:31 följande:

Vill byta foder och undrar vilken enligt er är bäst? Skriv ett annat om ni tycker det, motivera gärna varför.

Doggy proffesionell extra har hela 55% spannmål!!!
    Medan Doggy mini eller original har ca 12%.

Vet att de även har spannmålsfri dock inte hittat än.

Så rösta gärna vilken ni tycker är bäst, skriv även varför, tycker ni inte att de är bra eller om ni har en annan kommentera vilken osv!

Var hittar du innehållsförteckningarna på detta ? Ser bara att Doggy orginal/mini innehåller 12 % färsk kyckling som blir ca 3-4 % när den omräknas i torkad form. Skulle jag ge något av dessa foder så skulle det vara Doggy Proffesional skonsam.
  • LB2016
    Dexter dot com skrev 2017-04-08 07:28:02 följande:
    Var hittar du innehållsförteckningarna på detta ? Ser bara att Doggy orginal/mini innehåller 12 % färsk kyckling som blir ca 3-4 % när den omräknas i torkad form. Skulle jag ge något av dessa foder så skulle det vara Doggy Proffesional skonsam.
    På förpackningen? Okej trodde att 12% räknas redan som i torkad form. Varför just skonsam? Motivera gärna, vill veta mer om du vet såklart. Är inte skonsam endast för känsliga magar? Vår har inte det.
  • Dexter dot com
    LB2016 skrev 2017-04-08 12:16:56 följande:
    På förpackningen? Okej trodde att 12% räknas redan som i torkad form. Varför just skonsam? Motivera gärna, vill veta mer om du vet såklart. Är inte skonsam endast för känsliga magar? Vår har inte det.
    För att jag hellre ger ris än mjöl och vet många hundar som ätit spannmålsfria foder med höga proteinhalter som fått klåda och hundar med magproblematik som mått mycket bra när man bytt till Skonsam.
    Menar du att det på Doggys förpackningar står en utförligare innehållsförteckning än på nätbutikerna ? Och 12% var mängden färskt kött, inte spannmålsmängden som du skrev i trådstarten ;)
  • Ullabellasekreterare
    Klickerträna skrev 2017-04-07 23:49:03 följande:
    Sund hundmat var det.

Och Musch.

Båda kliade.

Men är det inte vete/majs i Acana wild prairie? För det käkar hon glatt nu.
    Det kan ju vara något annat hunden reagerar på, som nämnts proteinet. Man kan ju göra en allergiutredning (jag är inte jätteinsatt i hur det funkar) dock tror jag man brukar börja med att uteslutande ge hunden foder med endast en proteinkälla och sedan lägga till andra(en i taget) för att se vad den reagerar på.  

Acana och orijen tror jag använder sig av potatis som bindmedel men jag är ej säker. 
    Amen DURÅ
  • LB2016
    Dexter dot com skrev 2017-04-08 16:37:43 följande:
    För att jag hellre ger ris än mjöl och vet många hundar som ätit spannmålsfria foder med höga proteinhalter som fått klåda och hundar med magproblematik som mått mycket bra när man bytt till Skonsam.
    Menar du att det på Doggys förpackningar står en utförligare innehållsförteckning än på nätbutikerna ? Och 12% var mängden färskt kött, inte spannmålsmängden som du skrev i trådstarten ;)
    Okej finns mjöl i många foder. Oj kanske pga för hög proteinhalt. Hundar med magproblem har det säkert hjälpt då skonsam är för hundar som har magproblem som sagt. Menar att på Doggys förpackning står "spannmål ris osv 12%"! Vad som står på nätbutikerna det vet jag inte, vet iallafall att alla återförsäljare säger olika, och just därför frågar jag er KUNNIGA. Igen på Doggys förpackning står det 12% spannmål och inte 12% färskt kött och just därför skrev jag så, men aa tack för din info och svar. Ha det gött.
  • LB2016

Tack alla ni fina för era tips på olika foder! Nu ska jag ta och läsa om alla. :)

• Dexter dot com
    LB2016 skrev 2017-04-09 13:34:24 följande:
    Okej finns mjöl i många foder. Oj kanske pga för hög proteinhalt. Hundar med magproblem har det säkert hjälpt då skonsam är för hundar som har magproblem som sagt. Menar att på Doggys förpackning står "spannmål ris osv 12%"! Vad som står på nätbutikerna det vet jag inte, vet iallafall att alla återförsäljare säger olika, och just därför frågar jag er KUNNIGA. Igen på Doggys förpackning står det 12% spannmål och inte 12% färskt kött och just därför skrev jag så, men aa tack för din info och svar. Ha det gött.
    Blir jättenyfiken nu på hela innehållsföreckningen om det "bara" är 12% spannmål. Vad är resterande 88% ?

Verkar ju heltokigt om det står en sak på förpackningen och en annan innehållsförteckning på Doggys hemsida :(
  • Lord Hans

Vår husky får Taste of the wild. Orijen fungerar också. Prövade googla doggy, det verkar vara gjort av restprodukter och skit. Nått sånt skräp skulle jag aldrig ge åt henne.

• cattus
    Doggy mini: Spannmål*, kött och animaliska biprodukter (därav färsk svensk kyckling* 12%), oljor och fetter*, vegetabiliska biprodukter* (därav linfrö 1%), mineralämnen, jäst*. *Naturlig råvara

Mest spannmål, sedan köttmjöl varav minst 12% färskt kött.

Har man en hund utan speciella behov och som inte gör speciellt mycket om dagarna så kan det fungera. Är det en hund med mycket päls, aktiv, unghund eller känslig på något vis så kan man välja olika foder för olika behov, foder med högre kötthalt, till kräsna hundar,  till aktiva hundar, för magproblem osv...
    Ett foder med högre kötthalt är inte alltid bättre för alla hundar. Man får testa sig fram helt enkelt.

Svar på tråden Vilket hundfoder är bäst?