• Anonym (ts)

socanmälan??

Anonym (Varningssignaler är allvar) skrev 2017-04-08 13:01:03 följande:

TS, du brister ju i ditt föräldraansvar om du inte ens förmår avboka tiderna utan istället bara uteblir. Det är en indikation om att något är galet.

DU kommer inte behöva ge soc några uppgifter för de kommer själv begära ut de uppgifter de behöver. Det har de rätt till. Sannolikt kallas du till möte med so. och därefter beslutar soc om att öppna utredning eller inte. Om de öppnar utredning kommer det att få ta sådana kontakter som utredningen kräver. Och det är ju då bla tandläkarns journaler. Både den du går till och den du inte ens avbokar till.

Så jag behöver inte göra någonting?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Minna) skrev 2017-04-08 12:55:38 följande:

Du vet att folktandvården går att nå via nätet på 1177/Mina vårdkontakter och som vårdnadshavare för ett barn? Så köper inte att du inte kunnat nå dem... Däremot kan du skicka journalkopior till soc så klart och göra detsamma till Folktandvården så de ser att barnet går hos privattandläkare... 

Aldrig använt det.
  • Anonym (ts)
    Anonym (qq) skrev 2017-04-08 12:52:47 följande:

Du har gjort saker mer arbetsamma för dig själv än de behövt vara bara för att du "av princip" vägrar avboka folktandvårdens inbokade möte. Väljer man ett annat alternativ är det som sagt bara att säga det till dem. 

Nu är det som det är och då ska du hålla på och jaga journalkopior? Det är ju mer jobb det. Ring soc, tala om vilken tandläkare barnet gått hos, soc ringer denne och du behöver inte göra något mer 

Men tandläkaren har ju tystnadsplikt. Tror inte de får lämna ut uppgifter utan något formellt beslut. Därför jag undrar hur jag ska göra.
  • Anonym (ts)

Alltså vi har bott utomlands flera år. Hur ska jag kunna veta att man i Sverige har redovisningsplikt angående barnens tandvård till folktandvården och socialtjänsten?? Tror jag dör. Det är ju bra att samhället tar hand om barn som far illa. Men ska alla barn som inte går till folktandvården utredas??

• Anonym (ts)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-04-08 15:13:56 följande:

Tandläkare som anmält får lämna uppgifter i en förhandsbedömning. Men tandläkare som ut använder sig av kan soc ej kontakta innan en utredning inletts, så om TS ej samarbetar så måste soc inleda utredning helt i onödan och TS blir registrerad i socialregistrret. Varför krångla till det när saken kan lösas på ett smidigare sätt.

Så du tror att vi kan slippa utredning om jag kontaktar dem och skickar journalkopior?
  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2017-04-08 16:34:20 följande:

Folktandvården har ju ett uppdrag från staten att stå för tandvården för barn och unga. Därför har de en plikt att kalla er och eftersom ni uteblivit utan att meddela dem har de också en skyldighet att anmäla.

Men vi har ingen obligatorisk (förebyggande!) tandvård.
  • Anonym (ts)
    Anonym (A) skrev 2017-04-08 16:34:20 följande:

Folktandvården har ju ett uppdrag från staten att stå för tandvården för barn och unga. Därför har de en plikt att kalla er och eftersom ni uteblivit utan att meddela dem har de också en skyldighet att anmäla.

Hur illa kan ett barn som inte får förebyggande tandvård egentligen fara? Barnet riskerar kanske lite mer karies. Men de flesta föräldrar klarar av att borsta tänderna på sina barn. Och att uppsöka tandläkare om något känns fel.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Hallå) skrev 2017-04-08 18:15:33 följande:

Hur illa kan ett barn fara?? De flesta föräldrar klarar av att borsta??

Hur kan man tala emot detta system som fångar upp barn som inte får grundläggande omsorg enbart och endast för att man är så lat att man inte kan avboka kallelser?? Herregud! Jag fattar att det kan hända, men fattar inte varför du fortsätter försvara dig och ditt slöseri av skattemedel. Vad sägs om att någon gång i livet säga 'jag gjorde fel'.

Ursäkta? Jag har faktiskt inte gjort någonting.
  • Anonym (ts)

Jag borde fattat. Familjeliv i ett nötskal. Allt är mitt fel. Sjukt orolig för socanmälan. Och allt extraarbete det kommer innebära.

• Anonym (ts)
    Anonym (Tandläkare) skrev 2017-04-08 18:46:35 följande:

Ring och berätta att vi har haft en annan tandläkare när ni har bott utomlands.

Stämmer det att ni nu bor i Sverige?  Då behöver du ju ändå ha en svensk tandläkare,

Denna nya tandläkare vill troligtvis ha ett besök så fort som möjligt och då kommer allt att lösa sig.

Måste säga att det är ett jävla oskick att inte avboka när du inte tänker komma. Förstår du inte att du tar upp tid/resurser som kan användas till andra?

Men herregud!! Jag har inte bokat någon tandläkartid!
  • Anonym (ts)
    Anonym (Privat) skrev 2017-04-09 16:31:06 följande:

Min dotter blev kallad av tandläkaren för kontroll, tid och datum var redan bokade. Jag ringde tillbaka och talade in på telefonsvararen att vi valt en privat tandläkare istället. Efter det har vi inte blivit kallade. Det tog min 1 minut och vi har inte blivit soc-anmälda.

Bara för att DU inte bett om en tid så bör du respektera systemet. Ert uteblivna besök hade kunnat gå till någon annan som nu kanske får vänta länge på en tid. Hos oss får man betala vid uteblivna besök, detta gäller även barn även fast de har gratis tandvård.

Nu förstår jag varför, för om fler gör som er så blir det ohållbart i längden.

Istället för att vara sur och tvär så var tacksamt för att våra barn får gratis tandvård här i Sverige.

Går ni redan hos en annan tandläkare säg då bara det till folktandvården

Respektera systemet? Okeej..

Jag hade faktiskt ingen aning om hur systemet funkade.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Hallå) skrev 2017-04-09 18:10:54 följande:

Och när man som du inte har en aning om hur något funkar och inte heller försöker ta reda på det trots upprepade kallelser under ett par års tid. Då är det en varningssignal.

Då skickas det vidare att det behövs kollas upp vad det är som brister och om stöd behövs.

Visste DU om att man får en socanmälan om man inte avbokar möten som man aldrig bokat?
  • Anonym (ts)
    Höstaster skrev 2017-04-09 20:44:33 följande:

Fast om ni har en annan tandläkare ringer ni väl rimligtvis återbud till tiderna ni får och samtidigt berättar att ni går till annan tandläkare. Ni kan ju inte bara strunta i att dyka upp.

Det här är mitt sista svar i den här tråden. Jag har bott utomlands stora perioder av mitt liv och har därför antagligen ett annat sätt att se på saker och ting.

I min värld håller man sig långt borta från oseriösa företag som bokar och avtalar utan att ha fått samtycke från kunden. Nu känner jag som tur är till folktandvården sedan tidigare och vet att de inte är lurendrejare men tycker ändå att det varit lite obehagligt att få konstiga kravbrev från dem. Sedan har jag haft mycket annat att göra så att avbokningar inte direkt varit högprioriterat.

Fått både bättre och sämre råd och förklaringar här i tråden. Ville mest skriva av mig. Tackar för mig.
Svar på tråden socanmälan??