Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Barn med add

Hej! Jag undrar om ni som har barn med add kan berätta om deras symtom, hur och i vilken ålder ni förstod det och hur de fungerar i skolan och på fritiden etc. Har funderat något år på min son som är väldigt disträ, men skolan upplever inga problem säger dem. Tack på förhand!

• Svar på tråden Barn med add
  • Anonym (Mamma)

Tack för ditt svar! Jag känner igen det där med en väldigt lugn bebis, sådan var min son också. Från andra fick man höra kommentarer som "Han är så snäll, så det märks inte att ni har barn" och "Ni vet inte hur bra ni har det med ett barn som sover så mycket". Men det var första barnet och jag reflekterade inte då över några konstigheter, utan tänkte typ bara att vi hade tur och vi var bra på att se hans behov????. Han sov mycket, kvittade om vi var hemma eller borta. Var han trött så somnade han, och så är det för övrigt nu med. Jag skrev om skolan innan, men menade förskoleklassen som han går i nu. Hans lärare säger att han är duktig på att jobba med uppgifterna de har där och att han verkligen koncentrerar sig. Därför undrar jag när era barns lärare började påtala problem för er, och när han började utredas? Det där att behöva tjata och påminna om allt hundra gånger, är precis som min son. Sedan är han väldigt fäst vid skärmar, surfplattan går före nästan allt om han får bestämma, men vi försöker begränsa det. Hur är era add- barn med skärmar?

• Anonym (Mamma)
    Nyfikna72 skrev 2017-04-08 15:39:19 följande:

Vaf får dig att tro att det är add då?

Det jag mest tänker på är hans svårigheter att utföra enkla sysslor när man ber honom, exempelvis klä på sig eller torka sig efter att han har bajsat. Jag brukar lägga fram en hög med kläder var till han och lillebror, men får påminna honom gång på gång på gång för att hålla fokus på påklädningen och inte hitta på annat som att sätta sig vid tvn, störa lillebror, börja leka med lego etc. Likaså när han har bajsat: Han ropar alltid och vill ha hjälp, men när jag säger att han klarar det själv så tar det hur lång tid som helst. Men han måste ju lära sig det någon gång, men för min sons del känns det som värsta projektet att torka sig, spola, dra upp byxor och tvätta händer... I skolan har han fixat bajstorkning ett par gånger själv, men i det längsta undviker han det för att det är så jobbigt och det har hänt att han har bajsat på sig där istället. Det känns som om han lägger allt krut i skolan kanske, och sen inte orkar med det här hemma... Ska förtydliga att det här att torka sig och ta på sig är alltså inga nyheter för honom utan jag har försökt att få honom att göra det i flera år, och tycker att det bara borde sitta i ryggraden nu. Eller är han bara lat eller disträ? Vad tror ni? 
  • Anonym (Mamma)

Puffar...

• Anonym (Mamma)

Ett tag sedan den här tråden skrevs, men fortfarande intresserad av svar...

• Anonym (Mamma)

Tack Fru Ve för svar! Det låter som om ni har bra stöd från skolan, vilket ju är positivt. Det låter också som att vissa sysslor kan underlättas av att få det nerskrivet, något jag ska pröva så fort han blir lite bättre på läsning. De ev autistiska sidorna känner jag inte igen hos min son, han har gott om kompisar och samspelet dem emellan funkar oftast bra. Får man fråga hur din son är med skärmar?

Svar på tråden Barn med add