Nyfikna72 skrev 2017-04-08 15:39:19 följande:
Vaf får dig att tro att det är add då?
Det jag mest tänker på är hans svårigheter att utföra enkla sysslor när man ber honom, exempelvis klä på sig eller torka sig efter att han har bajsat. Jag brukar lägga fram en hög med kläder var till han och lillebror, men får påminna honom gång på gång på gång för att hålla fokus på påklädningen och inte hitta på annat som att sätta sig vid tvn, störa lillebror, börja leka med lego etc. Likaså när han har bajsat: Han ropar alltid och vill ha hjälp, men när jag säger att han klarar det själv så tar det hur lång tid som helst. Men han måste ju lära sig det någon gång, men för min sons del känns det som värsta projektet att torka sig, spola, dra upp byxor och tvätta händer... I skolan har han fixat bajstorkning ett par gånger själv, men i det längsta undviker han det för att det är så jobbigt och det har hänt att han har bajsat på sig där istället. Det känns som om han lägger allt krut i skolan kanske, och sen inte orkar med det här hemma... Ska förtydliga att det här att torka sig och ta på sig är alltså inga nyheter för honom utan jag har försökt att få honom att göra det i flera år, och tycker att det bara borde sitta i ryggraden nu. Eller är han bara lat eller disträ? Vad tror ni?