Anonym (Mamma) skrev 2017-04-08 13:41:41 följande:
Tack för ditt svar! Jag känner igen det där med en väldigt lugn bebis, sådan var min son också. Från andra fick man höra kommentarer som "Han är så snäll, så det märks inte att ni har barn" och "Ni vet inte hur bra ni har det med ett barn som sover så mycket". Men det var första barnet och jag reflekterade inte då över några konstigheter, utan tänkte typ bara att vi hade tur och vi var bra på att se hans behov????. Han sov mycket, kvittade om vi var hemma eller borta. Var han trött så somnade han, och så är det för övrigt nu med. Jag skrev om skolan innan, men menade förskoleklassen som han går i nu. Hans lärare säger att han är duktig på att jobba med uppgifterna de har där och att han verkligen koncentrerar sig. Därför undrar jag när era barns lärare började påtala problem för er, och när han började utredas? Det där att behöva tjata och påminna om allt hundra gånger, är precis som min son. Sedan är han väldigt fäst vid skärmar, surfplattan går före nästan allt om han får bestämma, men vi försöker begränsa det. Hur är era add- barn med skärmar?
Skolan reagerade väldigt tidigt och det var mycket tackvare dem vi fick till en utredning. Jag hade bett om utredning redan innan men inte fått något gensvar. Skolan kallade till möte och bad om vår åsikt. Vi sa att vi väldigt gärna vill få till en utredning. Skolan ville också ha en utredning då de ansåg att de ville ge sonen mer resurser i skolan än de normalt har möjlighet att göra, och en utredning av hans situation och eventuell diagnos kunde ge dem den möjligheten, så det var positivt för oss föräldrar!
Sonen har allvarliga koncentrationssvårigheter (fick någon typ av tilläggsdiagnos för detta, minns dock inte benämning för det) så skolarbetet har periodvis blivit lidande.
Vår kille är inte så mycket för skärmar. Han är helst ute och leker med sina vänner. Han älskar att cykla och cyklar ofta flera timmar/dag :)
När han har en period då han inte orkar med socialt umgänge kan han sitta någon/några dagar med sin ipad men det är mer sällan än ofta det händer.
Tänker gällande din son att det eventuellt kan vara något annat om skolan inte uppmärksammat något? Vid add brukar skolarbetet vara väldigt krävande för barnet. Säger inte att det inte KAN vara add för alla barn är ju olika men koncentrations och inlärningssvårigheter är, som jag förstått det, en betydande del av problematiken vid add.