• Sara6609

    Ska dottern ha sin säkerhetsväst när hon rider?

    Hej! Min dotter ska börja rida på en ny ridskola om några dagar. På den nya ridskolan har dem inga säkerhetsvästar som kan lånas ut. Vi har en säkerhetsväst här hemma som är lite för stor för henne och går emot sadeln hela tiden som hon tycker är väldigt jobbigt, den hindrar även hennes rörelse lite när hon rider. Vi kan köpa en ny säkerhetsväst till henne först nästa vecka (det är efter hennes ridlektion). Ska jag låta henne rida utan säkerhetsväst bara under denna lektionen eller ska hon ha på sig den ändå? Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Ska dottern ha sin säkerhetsväst när hon rider?
  • bustjejen

    Försök låna en i rätt storlek. Annars skulle jag nog säga att det är bättre att rida utan än i en som är för stor och sitter fel.. Många ridskolor har dock ett måste med säkerhetsväst.. så då måste hon ju använda den ändå.

  • Sara6609

    Okej! Finns inga säkerhetsvästar att låna där och finns inget måste att använda det heller.. dem sa att de bara kan rekommendera att man använder det

  • Träskvatten

    Tycker att det är en konstig fråga.
    Varför används säkerhetsväst? Svar: för att försöka förhindra olyckor.
    Vad är viktigast mellan förhindra olyckor eller att det skapar irritation vid ett enstaka tillfälle?
    Tja, vi tycker kanske olika här...

  • Flash Gordon
    Sara6609 skrev 2017-04-09 09:03:10 följande:
    Hej! Min dotter ska börja rida på en ny ridskola om några dagar. På den nya ridskolan har dem inga säkerhetsvästar som kan lånas ut. Vi har en säkerhetsväst här hemma som är lite för stor för henne och går emot sadeln hela tiden som hon tycker är väldigt jobbigt, den hindrar även hennes rörelse lite när hon rider. Vi kan köpa en ny säkerhetsväst till henne först nästa vecka (det är efter hennes ridlektion). Ska jag låta henne rida utan säkerhetsväst bara under denna lektionen eller ska hon ha på sig den ändå? Tacksam för svar :)
    Rida utan säkerhetsväst? Tillåter ridskolan det?

    Varför köper ni inte den innan lektionen?

    Räcker ju med en spark en gång så kommer ni att ångra att ni körde utan.

    Låter rimligare att hon missar första lektionen, faktiskt.
  • Themis

    Min vän sitter i rullstol för livet för att hon inte hade säkerhetsväst sin första och enda ridlektion. Hästskrället fick spatt och slängde henne in i väggen samt lyckades sedan landa på henne eller nåt så ryggraden bröts i brösthöjd.

    Så jag vet ju vad jag hade röstat på...


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Harvester

    Har ridit sedan jag var 8 år, aldrig haft en säkerhetsväst.

    Risken att man ska behöva den när man skumpar runt på ridskolehästar i ett platt ridhus är minimal. Skillnad om man sysslar med fälttävlan eller hoppar galna unghästar...

  • Träskvatten
    Harvester skrev 2017-04-13 19:39:40 följande:
    Har ridit sedan jag var 8 år, aldrig haft en säkerhetsväst.
    Risken att man ska behöva den när man skumpar runt på ridskolehästar i ett platt ridhus är minimal. Skillnad om man sysslar med fälttävlan eller hoppar galna unghästar...
    Det är ungefär som med cykelhjälm - oftast behöver man den inte. Många ramlar av cykeln utan annat än att få ett blåmärke. Men det är den där sällsynta gången som bara drabbar andra som räcker för att livet, om det fortsätter, sker under mycket begränsade möjligheter.

    Eller med andra ord: man använder aldrig skyddsutrustning för att det så sällan sker olyckor utan för att följderna av när det ändå sker annars kan bli katastrofala.
  • Mia86a
    Harvester skrev 2017-04-13 19:39:40 följande:

    Har ridit sedan jag var 8 år, aldrig haft en säkerhetsväst.

    Risken att man ska behöva den när man skumpar runt på ridskolehästar i ett platt ridhus är minimal. Skillnad om man sysslar med fälttävlan eller hoppar galna unghästar...


    Håller med. Det är fruktansvärt att rida i utrustning som inte passar, det hindrar rörelseförmågan enormt och jag skulle vilja kalla det i sig för en säkerhetsrisk. Skulle absolut låta henne rida utan tills ni köpt en i korrekt storlek.
  • Flash Gordon
    Träskvatten skrev 2017-04-13 20:21:27 följande:
    Det är ungefär som med cykelhjälm -
    Skillnaden är att cykeln inte väger 200-300 kilo och har en egen oberäknelig vilja.

    Vem skulle ens överväga att låta sin unge rida utan istället för att köpa västen i tid?
  • Aikido

    Låt ungen rida. Jag menar - vad kan hända? Ni är väl fortfarande så unga att ni kan skaffa fler barn?

Svar på tråden Ska dottern ha sin säkerhetsväst när hon rider?