• Vindpust

6 åring som lägger sig i allt!

Min sambo har en tjej sedan tidigare som blir 6 år snart. Allt funkar fint men ibland så kan jag blir måtta less på henne dominans! Hon skall veta allt och bestämma allt! Ska vi nån stans så kan hon säga "du får följa med om du vill eller lillebror ska äta ägg med mig nu" jag retar mig OTROLIGT mkt på detta beteende. Hon är ett barn och inget annat! När vi hade magsjuka så tänker hon på hur jobbigt det är, hon brukar fråga om det är jobbigt att ha barn eller styra och ställa med vem som skall rasta hunden och inte. Min undran är ska man låta barn sväva iväg i det blå? Jag tycker att hon borde få nån slags tillrättavisning ibland. Min sambo är en slö en så han bryr sig inte så mkt förutom då hon trycker på honom och ska säga vad som är bästa och inte. Någon? Vad tycker ni eller hur gör ni?

• Svar på tråden 6 åring som lägger sig i allt!
  • äldreochklokare

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar faktiskt. 
    Det är lite rörigt skrivet?

Att ett barn säger att lillebror ska äta ägg - jag förstår inte sammanhanget? 

Klart att en sexåring ställer 1000 frågor. Att hon frågar om det är jobbigt att ha barn är väl inte alls en konstig fråga när man är 6 år? Magsjuka är jobbigt för alla, så också för henne. 

Vem som ska rasta hunden ska hon inte bestämma. 

I övrigt svårt kommentera ditt inlägg då jag tror du inte helt fick fram vad du menar. 

• Vindpust

Kan tillägga att hon har även svårt med att vara sämre än någon annan men gärna klankar ned på de som exempelvis cyklar med stödhjul eller retar hennes bror som inte får äta godis. Jag vill bara sätta ned ungen på jorden! Hon vet om hennes värde och nyttjar det totalt redan nu hos hennes föräldrar!

• dfgkdjgkj

Jag håller med, det låter som en helt vanlig unge. Det som är viktigt dock är att ni vuxna hjälper henne genom att visa vad som är okej för henne att bestämma, vad som hon inte alls får bestämma, svarar vänligt på de frågor hon ställer och förklarar vilka frågor som är olämpliga att ställa. Hon är nyfiken och vill veta mer, och testar gränser - uppmuntra hennes nyfikenhet och visa var gränserna går. Prata med din sambo om han inte klarar av att sätta gränser. 

• Queennr1

Vilken rolig unge. Låter precis så nyfiken och övermodig som sexåringar ska va. Men visst, ge dej på att straffa bort ett normalt beteende du...

• nnnnnnnn

Du är inte bara trött på det mesta och låter detta gå ut över en 6-åring?

För visst var det du som ville börja jobba på ett nytt jobb, men sambon (arbetslös) inte kunde ta hand om barnet i några få dagar/veckor tills barnet fyller 1 år och kan få plats på fsk?

Om jag mins rätt och du är denne person, som startar många trådar om hur man ska ta ut FP, jobba osv. så verkar du inte direkt leta efter lösningar på dina problem, utan behöver mest hitta något att skylla på (lat sambo, arbetslös men kan inte ta hand om sina egna barn, tvingar dej att vara hemma trots att du fått nytt jobb osv.)

För då tycker jag synd om dej ytterligare en gång denna veckan och ber dej att försöka lösa era underliggande problem.

Om du inte klarar av att umgås med en 6-åring, så kanske det är barnets föräldrar som ska ta hand om barnet och inte en instabil plast-mamma?

• Vindpust
    nnnnnnnn skrev 2017-04-09 23:42:03 följande:

Du är inte bara trött på det mesta och låter detta gå ut över en 6-åring?

För visst var det du som ville börja jobba på ett nytt jobb, men sambon (arbetslös) inte kunde ta hand om barnet i några få dagar/veckor tills barnet fyller 1 år och kan få plats på fsk?

Om jag mins rätt och du är denne person, som startar många trådar om hur man ska ta ut FP, jobba osv. så verkar du inte direkt leta efter lösningar på dina problem, utan behöver mest hitta något att skylla på (lat sambo, arbetslös men kan inte ta hand om sina egna barn, tvingar dej att vara hemma trots att du fått nytt jobb osv.)

För då tycker jag synd om dej ytterligare en gång denna veckan och ber dej att försöka lösa era underliggande problem.

Om du inte klarar av att umgås med en 6-åring, så kanske det är barnets föräldrar som ska ta hand om barnet och inte en instabil plast-mamma?

Vräk ur dig utan att veta hela helheten du. Snyggt!
Svar på tråden 6 åring som lägger sig i allt!