• Aemh

Sluta med droger men hur?

Hej

Jag är en tjej på 26 år. Jag har under hela mitt liv varit on/off på droger och haft ett riskbruk av alkohol. Att tillägga fungerar jag i vardagen studerar och jobbar, jag är mer en helg festare. Drogerna jag tar är kokain och ecstasy (mdma). Jsg dricker oftast för mkt och har svårt att sluta dricka när jag börjat i perioder vilket lett till negativa konsekvenser i min kärleksrelation. Jag har ingen abstinens men så fort helgen kommer tycker jag det är oerhört tråkigt att inte gå ut. Jag är trött på det här livet men kan inte sluta.. Här försökt att inte gå ut funkar en helg men sen är jag tillbaka igen. Kan tillägga att min sambo också lever detta liv men han är tio år äldre. Vad ska vi göra. Konkreta tips och håll er till ämnet! ?

• Svar på tråden Sluta med droger men hur?
  • klyban

Du vet om att MDMA ska man ta högst 4ggr per år?
    Ta man oftare så är det spola pengarna i sjön helt och hållet.
    Du får ju bryta ditt beteende, hitta på nått på helgerna som inte inte fattar att gå på krogen och droga sig.
    För det låter som just detta är problemet och utgången, så om man vill sluta med dessa droger, så är detta definitivt en man får testa med flera antagligen.

Sen är ni två, så kan inte en av er dra ned på det och den andra raca som vanligt.
    Sen kanske det inte nödvändigt att det går noll på bägge och direkt.

Men har man en partner som ute och roar sig och den andra sitter hemma, ja det är inte svårt och lista ut vem som har tråkigt.
    Och antagligen inte kan aktiverar sig pga tänker på sin partner och va den gör.

Men frågan är hur din partner ser på det, och dessa reaktioner.
    Men pratar man moget utan krångla, så kan ni säkert komma fram till att minska det en del.
    Och sen allt tiden går och det går bra, så kan man minska mer.

• Aemh

Tack för ditt svar jag bet mkt väl att jag ska försöka att aktivera mig med annat men det känns som att jag inte har lust med något annat. Vill bara stanns hemma och sura har ingen lust att träffa någon. Eftersom att jag har spårat ur (betett mig illa) flera gånger på alkohol menar min pojkvän på att jag har problem och inte han. Han vill därför inte sluta och ser det inte som ett problem. Jag försöker att bestämma mig för att vara hemma men blir sugen eftersom jag vet att han vill gå ut. Finns det en chans att man kan gå från "riskbruk" till "normalbruk" ?

• Anonym (Lol)
    klyban skrev 2017-04-12 14:29:33 följande:

Du vet om att MDMA ska man ta högst 4ggr per år?

Ta man oftare så är det spola pengarna i sjön helt och hållet.

Du får ju bryta ditt beteende, hitta på nått på helgerna som inte inte fattar att gå på krogen och droga sig.

För det låter som just detta är problemet och utgången, så om man vill sluta med dessa droger, så är detta definitivt en man får testa med flera antagligen.

Sen är ni två, så kan inte en av er dra ned på det och den andra raca som vanligt.

Sen kanske det inte nödvändigt att det går noll på bägge och direkt.

Men har man en partner som ute och roar sig och den andra sitter hemma, ja det är inte svårt och lista ut vem som har tråkigt.

Och antagligen inte kan aktiverar sig pga tänker på sin partner och va den gör.

Men frågan är hur din partner ser på det, och dessa reaktioner.

Men pratar man moget utan krångla, så kan ni säkert komma fram till att minska det en del.

Och sen allt tiden går och det går bra, så kan man minska mer.

Vilken överraskning att man hittade dig här
  • Anonym (Man)

Det låter inte som att du har en sund relation till alkohol. Tror du först ska ta ett antal helt vita månader utan några droger alls (alkohol inkluderat) för att kunna säga att du inte har problem med alkohol.

Om din kille inte supportar dig kanske det är läge att fundera över om du har rätt kille? Det är svårt när en dricker.

Du kanske skulle satsa på något annat på helgerna, friluftsliv hobby eller liknande, så att du inte bara sitter hemma hela tiden?

• Aemh

Ska försöka tänka ut något att göra. Någon som har andra erfarenheter gällandensluta med droger alkohol,

• Anonym (kanske kanske inte)

Mitt x var lika dan. Fungerar på jobb men varje helg party o i hennes fall lyrica (egen medicinerad) o alcohol.

Jag misstänker bipolär egentligen. Och därför det blir ännu svårare att sluta när man inte vet faktiska orsaken utan bara ser "beroendet".

Dock gick det inte bra med henne med killar. Hon va sambo några år tror jag men sen hamnade hon tillbaka på samma bana igen.

Skulle jag yppa ett ord om att jag misstänker att hon har en sådan diagnos så skulle hon slå mig sönder o samman.

Som sagt; jag "misstänker". Säger inte att det är så. Men kanske värt o kolla upp? Kanske "du" har det medans din kille bara är missbrukare p ga andra åkommor såsom depression eller extensiell förvirring.

Kolla upp det om du känner för det.

Verkar svårt att bryta sin "trend" med en som har "liknande". Du får välja, dig själv och din ftamtod eller er o ett liv utan kontroll.. För förr eller senare brister det helt enkelt. För någon.

Lycka till TS!

• Anonym (kanske kanske inte)
    Anonym (kanske kanske inte) skrev 2017-04-12 16:36:55 följande:

Du får välja, dig själv och din ftamtod eller er o ett liv utan kontroll..

Lycka till TS!

Framtid*
  • Anonym (aa)

kontakta vården så du kan få professionell hjälp att sluta. 

• klyban
    Anonym (Lol) skrev 2017-04-12 15:35:45 följande:
    Vilken överraskning att man hittade dig här

ett mycket konstruktivt råd du gav till TS.
    Och ingen överraskning alls att jag är här.

Svar på tråden Sluta med droger men hur?