• Kia761 2

Flytta till Lund från Stockholm

Behöver råd och tips om Lund med omnejd om vart man ska bosätta sig med små barn. Vi är "nödgade" att under ca 2 år flytta från Stockholm till Lund pga jobb. Det är lite av ett nödvändigt ont då vi egentligen känner oss väldigt rotade här i Stockholm. Behöver tips och råd på bästa områdena både när det gäller att bo och var den bästa barnomsorgen finns. Vi hade tänkt oss att köpa hus under den här perioden. Vill gärna ha folk runt oss då jag vill kunna känna att man har lite socialt kring sig och att barnen ska få nya bekantskaper. Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Flytta till Lund från Stockholm
  • Anonym (Matilda)

För barnfamiljer skulle jag säga Östra torn. Finns många bra områden där. Eller Annehem. Eller Råbylund där det byggs nya områden just nu. Beror på vilken prisklass ni vill ha och var ni ska jobba, om ni vill ha nära till stan, stationen osv. Barnomsorgen är nog bra i alla dessa områden och tryggt och lugnt med mycket barnfamiljer.

• Anonym (Matilda)

Om ni vill bo utanför stan med lite lägre huspriser så kolla på Furulund eller Stångby också. Fins och lugna områden. Dalby och södra sandby bor också många jobbpendlare i. Det är också helt ok.

• Kia761 2
    Anonym (Matilda) skrev 2017-04-12 22:26:25 följande:

För barnfamiljer skulle jag säga Östra torn. Finns många bra områden där. Eller Annehem. Eller Råbylund där det byggs nya områden just nu. Beror på vilken prisklass ni vill ha och var ni ska jobba, om ni vill ha nära till stan, stationen osv. Barnomsorgen är nog bra i alla dessa områden och tryggt och lugnt med mycket barnfamiljer.

Insåg att jag angett lite knapphändiga uppgifter om vår livssituation. Jag har hemmakontor, sambon jobbar i omnejderna av Lund. Beroende av bil varje dag. Har tänkt att ge max 6 miljoner för ett boende då vi har kvar lyan här i Stockholm under den här tiden. Hur långt ut från centrum ligger Råbylund? Har sett en del bostäder där på hemnet och hittat en del trevliga bostäder.
  • Anonym (Matilda)
    Kia761 2 skrev 2017-04-12 22:32:53 följande:

Insåg att jag angett lite knapphändiga uppgifter om vår livssituation. Jag har hemmakontor, sambon jobbar i omnejderna av Lund. Beroende av bil varje dag. Har tänkt att ge max 6 miljoner för ett boende då vi har kvar lyan här i Stockholm under den här tiden. Hur långt ut från centrum ligger Råbylund? Har sett en del bostäder där på hemnet och hittat en del trevliga bostäder.

Det är ca 3-4 km tror jag. Mycket fina och nybyggda hus. Kan ni ge såpass mycket så är det ett bra alternativ tror jag.
  • Kia761 2
    Kia761 2 skrev 2017-04-12 21:55:36 följande:

Behöver råd och tips om Lund med omnejd om vart man ska bosätta sig med små barn. Vi är "nödgade" att under ca 2 år flytta från Stockholm till Lund pga jobb. Det är lite av ett nödvändigt ont då vi egentligen känner oss väldigt rotade här i Stockholm. Behöver tips och råd på bästa områdena både när det gäller att bo och var den bästa barnomsorgen finns. Vi hade tänkt oss att köpa hus under den här perioden. Vill gärna ha folk runt oss då jag vill kunna känna att man har lite socialt kring sig och att barnen ska få nya bekantskaper. Stort tack på förhand!

Har börjat fundera på Lomma och Bjärred. Några tankar kring det?
  • Anonym (Matilda)
    Kia761 2 skrev 2017-04-30 00:40:16 följande:

Ja eftersom ni inte är beroende av att ha nära till centrum så hade jag personligen valt Lomma. Mycket nybyggt där också= mycket nyinflyttade barnfamiljer. Närheten till havet, stranden är ju fantastisk. Mycket högutbildade som flyttar dit från Lund och Malmö- bra skolor osv.
  • Aliona

Lomma brukar kallas latte-mammornas paradis, så det skulle kanske passa? Skämt åsido så är det väldigt populära orter för barnfamiljer och strandälskare och utmärkt för bilpendling till Lund. Blå kommuner utan vidare mycket mångfald, upp till er om det är bra eller dåligt. Ni kan också välja andra orter för mer lantlig miljö, eller Lund innerstad eller professorstan omni vill åt akademiska Lundalivet. Skulle väl egentligen bara undvikt Norra fäladen, Järnåkra, Klostergården och Linero.

Kia761 2 skrev 2017-04-30 00:40:16 följande:

• Kia761 2

Intressant. Jag och min sambo är lite kamelonter och anpssar oss nog ganska ok i alla kretsar även om vi är något mer liberala i vår livsåskådning än det marinblåa som jag förstår kan råda i den här delen. Vi är nere i skrivandets stund och sonderar terrängen

Svar på tråden Flytta till Lund från Stockholm