Åsa skrev 2017-04-14 16:13:02 följande:
Det verkar som att dina känslomässiga band till huset gör att du blandar ihop hur en försäljning brukar gå till och din uppfattning om hur det "moraliskt" borde gå till med försäljning av släkthuset.
Säljaren har förskönat beskrivningen och det är inget ovanligt. Fortfarande har du som köpare undersökningsplikt. Tvist brukar det bli där köpare/besiktningsman inte fullföljt sin undersökningsplikt ordentligt eller förstått vad vad de läst kan innebära (är taket bytt för sjuttio år sedan förväntas man begripa själv att det kan läcka etc).
Att informera mäklaren skriftligt/via mail så att det kan bevisas är säkert en god idé. Varför inte uttryckt som fråga, "Varför nämns inte de stora problemen med xyz, ska de åtgärdas innan försäljning?"
Men givetvis är inte säljaren tvungen att sänka priset om vederbörande inte vill; prissättningen är ju fri. Det räcker att två köpare är angelägna om ett viss objekt så trissas ju priset upp oavsett skick. I min mammas hemtrakter har hus utan vatten och avlopp och med bytesfärdigt elsystem gått för dryga miljonen pga att köpare önskat charmen och läget. Motsatt har en granne haft ute sin bostad i fem år utan att få den såld för att de önskar mer betalt än vad köpare vill ge, och de hellre behåller dän än säljer den för mindre.
Jag är väll medveten om hur en försäljning går till i vanliga fall men sedan vet jag även att den kan säljas utan mäklare så som vi hoppas att det kan göras nu. Sedan tycker jag väll att alla parter bör se till att försäljningen går snyggt till i ett läge som vårat då vi är nära släkt och umgås mycket. Sedan tycker jag det är sjukt korkat att underhålla saker för mäklaren då vi redan är inblandade och vet om en massa fel på huset. Hon som säljer har inte råd att fixa till problemen i huset det öe därför hon säljer så vi vet redan att de inte kommer att fixat innan försäljning.
Är även medveten om att hon inte behöver sänka priset och det är mycket därför jag ör orolig nu med värderingen hon fått där inte allt är beräknat. Och ännu en gång i nuläget ligger inte huset ute på marknade och förhoppningsvis kommer det aldrig göra det. Om säljaren och vi kan komma överens om ett pris kommer det säljas direkt till oss utan att mäklare blir inblandad om inte så ja då kan det bli budgivning och då får vi helt enkel gilla läget.